Ar ko flirtē un baida interneta maldu 'televīzijas' veidotāji
Viltotie reportieri
Burve un parafeja, Tolteku šamanis no "Ekstrasensu cīņām" un dziednieks – viņi un vēl citi vienā raidījumā. Viņi sevi sauc par mediju, taču ar to nedomā mediju kā cilvēku un garu starpnieku spiritistu seansos. "Brīvvalsts TV" sevi piesaka kā ziņu raidījumu. Tas nav reģistrēts medijs, žurnālistiku atgādina mikrofoni, kameras un centieni vizuāli atdarināt ietekmīgas televīzijas.

Šī komunikācijas produkta veidošanā apvienojušās vairākas organizācijas un personas, kas vairākkārt pieķertas izplatām maldinošu saturu un dezinformāciju sociālajos tīklos par sabiedrībai būtiskiem jautājumiem.
"DELFI plus" redaktore
Nacionālo ziņu nodaļas redaktore
Laura Dzērve
Katrīna Žukova
"Brīvvalsts TV" mīt interneta platformās, tai ir mājaslapa, arī ar tās radīto saturu dalās vairākas necaurspīdīgas organizācijas un kustības soctīklos. Šī produkta veidošanā iesaistīta biedrība "Sabiedriskie Satversmes sargi", kas arī vāc ziedojumus raidījumu tapšanai, Andris Ciekurs no biedrības "Gaismas tīmeklis" un Aivis Vasiļevskis, kurš pērn savā mājaslapā aicināja rakstīt vēstuli Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam, lai viņš savu pilnvaru un politiskās autoritātes ietvaros iestātos par Latvijas pilsoni Kristīni Misāni, kurai draudēja izdošana uz Dienvidāfriku. Uz kādu "brīvvalsti" savus skatītājus ved "Brīvvalsts TV", kas piedalās šī komunikācijas produkta veidošanā, kas ir viņu sabiedrotie un atbalstītāji, kas viņiem tuvs politikā un kādas ir saiknes ar reliģisko organizāciju "Jaunā paaudze," skaidroja portāls "Delfi".

"Delfi" izpētītais atklāj, ka "Brīvvalsts TV" ambīcijas varētu būt lielākas nekā tikai ideja par festivāla rīkošanu, uz kuru šī raidījuma veidotāji sola "mierīgākos laikos" aicināt savus ziedotājus. Vai domāts maksas vai bezmaksas pasākums, to neprecizē, taču maldinošas informācijas paudēju lapas nereti piedāvā iegādāties pašradītus, teju burvju produktus, piemēram, antivakcīnistu lapas veidotājas īpašo telefona maciņu pret augstfrekvences starojumu vai kustības "#MaināmPasauli" festivālu ar ieejas maksu 20 eiro apmeklējumu, vai par "atmiņas ūdeni" sauktu ūdeni, patērētāju tiesību sargu ieskatā, maldinot patērētājus par tam piedēvētajām īpašībām.

"Brīvvalsts TV" iecerēs pat varētu būt apmaksātu darbavietu piedāvāšana, liecina portāla "Delfi" iegūtā informācija. Tiesa, nav zināms, vai viņu mērķis ir kļūt par īstu mediju, jo, kā atzīst Rīgas Stradiņa universitātes profesore Anda Rožukalne, "žurnālistiem ir ne tikai privilēģijas vākt informāciju, bet arī atbildīgi darboties", taču, "mēģinot atšifrēt gan iespējamo mērķi, gan to, kā šie mērķi realizēti saturā, var teikt, ka šis komunikācijas produkts paredzēts maldināšanai". "Delfi" noskaidroja, ka organizācijas, kas saistītas ar "Brīvvalsts TV", ir Valsts drošības dienesta redzeslokā, turklāt tās mājaslapu šobrīd pārbauda Nacionālo Elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome.
Vai medijs? "Brīvvalsts TV" apokalipses ainas un maldi
Līdz šim kopā publicēti deviņi "Brīvvalsts TV" video izlaidumi, katrs aptuveni 30 minūtes garš, tos autori publicē svētdienas vakaros vienlaicīgi ar "Panorāmu", tie arī vizuāli atgādina šo raidījumu un TV3 ziņas. Tāpat kā ar šo lapu saistītie maldu ziņu izplatītāji, arī šis komunikācijas produkts naudu netērē reklāmai feisbukā, visticamāk, paļaujas uz informācijas izplatīšanu, dezinformācijas profiliem apvienojot spēkus un vienoti izplatot šo saturu. Katrai no šī lapām feisbukā sekotāju skaits nav liels, ja salīdzina ar to kolēģiem kaimiņvalstīs, Lietuvā un Igaunijā, pašai "Brīvvalsts TV" vien 3,5 tūkstoši, "Sabiedriskajiem Satversmes sargiem" 5,4 tūkstoši, bet "Gaismas tīmeklim" 13 tūkstoši.
Anda Rožukalne
Rīgas Stradiņa universitātes profesore, Komunikācijas katedras dekāne

"Kāpēc "Brīvvalsts TV" mēs nevaram dēvēt par mediju? Ja mēs uz mediju skatāmies ne tikai pēc tehnoloģiju pazīmēm, bet pēc mērķa un nolūka, tad mums jāatbild uz jautājumu, kāpēc šis produkts ir izveidots. Galvenie kritēriji demokrātiskā sabiedrībā medijiem ir to darbības caurskatāmība, atbilstība tādiem profesionālās darbības kritērijiem kā patiesas, pārbaudītas, faktos balstītas informācijas sniegšana, profesionālās ētikas normu ievērošana. Šeit mēs to neredzam, mēs varam tikai nojaust kādus tās mērķus. Redzot pēc iesaistītajiem cilvēkiem "Brīvvalsts TV", redzu vienpusīgu vēstījumu, ar mērķi iegūt atpazīstamību, izdevīgumu, kādus atbalstītājus. Tālākus mērķus mēs neredzam, arī patiesā labuma guvējus ne, šis komunikācijas produkts nav reģistrēts mediju reģistrā. Ne likuma burta, ne likuma gara līmenī, ne profesionālās ētikas līmenī tas pilnīgi noteikti nekvalificējas kā medijs. Jā, arī šokolādes desa var izskatīties pēc asinsdesas.

Mimikrija jeb ietekmīgo konkurentu atdarināšana ir ļoti populārs paņēmiens tieši politiskajās sabiedriskajās attiecībās. Katrs teikums šeit ir pielādēts, "kovidšovs", "kovida afēra", iedomāta naidīga sistēma, kas nav nekur definēta. Vēstījumi ir absolūti vienpusēji, apkalpo nedaudzas idejas. Intervējamie bieži ir partneri, tur nav neatkarīga, profesionālos principos balstīta satura. Te ir populistiskai komunikācijai raksturīgā pretnostatīšana – upura tēla radīšana, vienkāršais cilvēks, ko nomāc pastāvošā vara. Saturs ir vērsts pret to, lai būtu cilvēkiem būtu patiesa, daudzveidīga informācija par pandēmijas dažādām realitātēm".

Foto: LETA
Kāda ir "Brīvvalsts TV" uzburtā pasaules aina? Tā daudzos aspektos sakrīt ar maldu ziņu vēstītāju feisbuka profilos jau lasītajām sazvērestībām un maldiem: Covid-19 pandēmija ir iepriekš plānota, izdomāta, Latvijā noteiktie ierobežojumi, "no epidemioloģiskā viedokļa" bezjēdzīgi, pamazām atklājoties "viss kovidšova patiesais mērķis, kas no paša sākuma ir bijis cilvēku dresūra", proti, strauji samazināt patēriņu un atradināt cilvēkus no kopā būšanas ar ģimeni un draugiem. Skaidrojumus, kādi tam ir pierādījumi un kam šāda sazvērestība būtu izdevīga, "Brīvvalsts TV" nesniedz. Kādā raidījumā, piemēram, pandēmijas plānus "pierādot" tas, ka jau pirms dažiem gadiem bija Eiropas Komisijas iniciatīva par sadarbības vakcinācijas jomā kā tādā (nevis saistībā ar Covid-19) stiprināšanu un ES kopīgas pošu pases ieviešanu. Raidījums arī biedē, ka kovidscenārijā paredzēta kiberpandēmija, proti, visu datu, tostarp bankas kontu, nodzēšana. Arī šeit nekādu pamatojumu vai pierādījumu apgalvojumiem nav. Arī, kad ģimenes plānošanu pielīdzina eugēnikai un "globālās elites lolotai depopulācijai", savukārt "klimata pārmaiņas ir milzīgs, globāls bizness".

Jāmin, ka raidījumā vairākas reizes tiek pieminēta kāda "Libereco" viednīca, kuras redzamākā pārstāve ir viena no raidījuma sejām Anita Mitriķe, kuru piesaka kā diktori. "Brīvvalsts TV" skatītāji tika informēti, ka viednīca piedāvā vecāko klašu skolēniem attālinātās mācības. Tiesa, iepazīstoties ar viednīcas saturu, izrādās, jauniešus iepazīstina ar ezotēriku un astroloģiju, liecina publiski pieejamie video

Tāpat arī raidījums kā faktus uzdod nepatiesu informāciju arī par sadzīviskiem jautājumiem, piemēram, apgalvo: atbilstoši jauniem normatīviem aktiem: ja mājās ir XIX gadsimta dzimtas mantas, tas būšot pamats kriminālai apsūdzībai, ja par to iedzīvotāji neziņos. Arī šo "Brīvvalsts TV" saista ar "Lielo restartu". Šī informācija portālā "Delfi" jau tikusi atspēkota, proti, likums neattiecas uz privātpersonu vai juridisku personu likumīgā īpašumā esošiem objektiem un lietām, tajā skaitā senām gleznām, mēbelēm, traukiem, grāmatām, monētām, bet gan nosaka, kādas Latvijas kultūras vērtības nedrīkst izvest ārpus valsts bez atļaujas. Tāpat arī "Brīvvalsts TV" klāsta, ka vakcīnu pret Covid-19 tehnoloģija varot izmainīt DNS. "Elite zina daudz ko vairāk nekā zinām mēs," tā raidījumā. Šādu daudzu dezinformatoru izplatītu ziņu atspēkoja Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica", norādot, ka vakcīnai nav spēju iejaukties cilvēka gēnos, jo injicētais RNS nevar nonākt šūnas kodolā.

"Brīvvalsts TV" videorullīšos "intervijas" sniedz ne tikai tikai mūziķis Aigars Grāvers, sportists Kaspars Kambala vai Latvijas Ārstu biedrības valdes loceklis Pēteris Apinis un citi dažādu nozaru pārstāvji, bet arī iekšlietu ministrs Sandis Ģirģens (KPV LV). Viņš uzrunāts 20. martā sporta organizāciju rīkotajā akcijā-atvērtajā treniņā pie Raiņa pieminekļa. Ministrs iestājas par to, ka jāatļauj trenēties sakārtotā vidē, gan ārā, gan sporta zālēs, tas, viņaprāt, sekmēšot vīrusa mazināšanos. Jautāts par "interviju" platformai, kas izplata maldinošu informāciju, Ģirģens portālam "Delfi" saka, ka tā neesot bijusi apzināta intervija. Ģirģens neesot atpazinis, ka intervējamā pārstāv "Brīvvalsts TV". Ja būtu to zinājis, interviju būtu atteicis, uzsver ministrs. Vienlaikus viņš neuzskata, ka būtu izdarījis kaut ko sliktu.

Ministra ieskatā, valsts amatpersonām esot jāmēģina nokļūt dezinformatoru platformās un paust viedokli. Tā esot nepareiza politika ignorēt šādu saturu, valstij ir jāveido pret-materiāls. Valstij ir jāsasniedz auditorija, kas seko dažādiem dezinformatoriem, norāda ministrs.

Sandis Ģirģens
iekšlietu ministrs
"Pilnīgi nepareizi ir norobežoties no pretizlūkošanas taktikas. Tas ir taktiskas dabas jautājums, es neuzskatu, ka es izdarīju kaut ko nepareizi."

Foto: DELFI
Iekšlietu minsitrs Sandis Ģirģens atbild uz "Brīvvalsts TV" jautājumiem. Ekrānuzņēmums no raidījuma
RSU profesores Andas Rožukalnes viedoklis ir pretējs: ministram nevajadzēja sniegt šādu "interviju". "Ļoti žēl, iespējams, Ģirģens piekrita pieklājības vai pienākuma sajūtas vadīts. Būtībā viņš ir izmantots viņam nezināmu interešu vārdā – viņa reputācija, amata varas faktors izmantoti, lai piešķirtu ietekmi šim raidījumam, mēģinot radīt iespaidu, ka šis ir informācijas kanāls, ar ko jārēķinās."

Tiesa, maldu lapu veidotājiem ar Ģirģenu ir bijušas sarežģītas attiecības – viņam vairākkārt pārmests par sodu piemērošanu pandēmijas dēļ valstī noteikto ierobežojumu pārkāpējiem. Arī "Memory water" ("atmiņas ūdens") dibinātājs un lapas "Mainampasauli.news" veidotājs Jānis Pļaviņš filmā "Brīvības cīņa 3.0", kur viņš ir galvenais varonis, Ģirģenam velta skarbus vārdus: "9. janvārī atklājās īstā Ģirģena seja". Šajā datumā notika viena no Pļaviņa un domubiedru rīkotajiem nesankcionētajiem Brīvības braucieniem, kuros viņi iestājās pret valstī noteiktajiem ierobežojumiem. Pļaviņa ieskatā: tā vietā, lai ministrs ierastos uz diskusiju, "nevis saņēma drosmi, bet uzsūtīja "Alfas" specvienību, izdzimteņi bez nekāda tiesiska pamata aizturēja cilvēkus, rupji sameta policijas mašīnās. Tā Ģirģens atbild uz neērtiem jautājumiem – kā reketieris". Jāpiebilst, ka Pļaviņa veidotajā lapā tiek ievietoti " Brīvvalsts TV" raidījumi.

"Brīvvalsts TV" raidījumu skatījumu skaits (katram) varētu būt mērojams desmitos tūkstošos, bet precīzu skatītāju daudzumu noteikt ir neiespējami. Piemēram, pēdējos raidījumus tā veidotāji lūdza sekotājus lejupielādēt un izvietot savos profilos, "jo Facebooks ir uzsācis slepus bloķēt un ierobežot BrīvvalstsTV ziņu publicitātes intensitāti". Tāpat raidījuma ieraksti ir atrodami virknē citu platformu, kur, baidoties no bloķēšanas, tos "Brīvvalsts TV" ir izvietojusi.
"Brīvvalsts TV"
Diktores
Madara Gobziņa un Anita Mitriķe (Parafeja Anita)

Komandas kodols:
Mitriķe, Gobziņa, Aivis Vasiļevskis, Māris Bērziņš, Jānis Zariņš un Baiba Zvaigznīte

Citi ziņu veidotāji:
Ieva Balode, Ilze Pole, Aivis Krimskis, Andris Ciekurs, Gunta Reine, Aivars Ojāra Dēls, Daniels Baltais, Ojārs Zariņš, Valdis Līcis, Reinis Ziļevs, Kaspars Lasis

Publicē:
Facebook, Telegram, Bitchute, Odysee, TrueTube
Video izplata arī saistītās organizācijas, kā arī atbalstītāji savos privātajos soctīklu profilos

Foto: Ekrānuzņēmums no "Brīvvalsts TV"
Kopš pirmā raidījuma februārī audzis ne tikai tajā iesaistīto personu skaits, bet arī tā kvalitāte. Portāla "Delfi" uzrunātie nozarē strādājošie atzīst, ka to nevar saukt par mazbudžeta projektu. Raidījumu tapšanā izmantotās tehnikas cenas vien varētu svārstīties kopumā ap 4000-5000 eiro. Taču vēl ir darba izmaksas, kādam tas viss ir jāsafilmē un jāsamontē.

Kas par to visu maksā? Tā kā nav nekāda reģistrēta mediju uzņēmuma, patieso labuma guvēju nevar izsekot. Tāpat kā daudziem citiem līdzīga satura informācijas izplatītajiem, piemēram, "Mainampasauli.news", arī "Brīvvalsts TV" regulāri atskan aicinājums to atbalstīt "naudā, graudā vai kopradīšanā". Ziedojumus tā veidotāji aicina pārskaitīt uz biedrības "Sabiedriskie Satversmes Sargi" (kā paši biedrības statūtos saīsina – SSS) ārvalstu kontu bankā "TransferWise". Tiesa, nav zināms, vai viņi ir vienīgie un galvenie šī komunikācijas produkta veidotāji. Jāatgādina, ka viens no variantiem, kādēļ Latvijā bāzētas biedrības mēdz izvēlēties kontus ārvalstīs, ir tas, ka Latvijas bankas liedz atvērt kontus, tā arī rīkojās "Delfi" citā rakstā pētītā organizācija "Tautas varas fronte". SSS ir 2020. gada augustā Liepājā reģistrēta biedrība. Kopš dibināšanas tās valdē ir Māris Bērziņš, Sergejs Buivids, Roberts Klimovičs, Aivis Krimskis un Maiga Estere Simsone. Gada pārskats par biedrības darbību SSS vēl nav pievienots Uzņēmumu reģistrā, taču iesniegšanai vēl ir laiks.
Eksperiments: ko no palīgiem sagaida šis komunikācijas produkts
Tā kā kādā no "Brīvvalsts TV" raidījumiem viena no tā vadītājam Anita Mitriķe mudināja iesaistīties šī komunikācijas produkta veidošanā ar vārdiem "Esi daļa no atmodas televīzijas, jo kopā mēs esam spēks. Varbūt tev padodas žurnālistika", portāls "Delfi" veica nelielu eksperimentu: it kā kādas jaunietes vārdā aizrakstīja uz norādīto e-pasta adresi, lai saprastu, kāda palīdzība tiek gaidīta un vai par darbu maksās.
Atbilde no "Brīvvalsts TV" pārstāves Baibas
Atkārtoti piesakoties palīgos, sekoja atbilde no kādas Baibas: "Vai Jums ir kāda mediju/žurnālistikas pieredze? Gatavot intervijas, tās realizēt, atšifrēt safilmēto materiālu un izveidot intervijas vai sižeta montāžas plānu?" Turpinot saraksti, top skaidrs, ka "ir vajadzīgi cilvēki, kuri dodas tikties ar intervējamajām personībām". Jau uzreiz seko brīdinājums, ka no šī projekta "vismaz vēl kādu laiku" ienākumu nebūs. "Arī mēs paši ilgstoši strādājām vispār bez atlīdzības. Idejas vārdā. Šobrīd sanāk pabalstiem, ne atalgojumam. Un arī tikai tiem cilvēkiem, kuri strādā jau no pirmsākumiem. Tā ka - padomājiet, vai esat gatava kādu laika periodu ziedot savu laiku un prasmes idejas vārdā!" mudina Baiba "Brīvvalsts TV" vārdā. Kurš katrs iesaistīties projektā nevar, Baiba aicina atsūtīt līdz šim veiktu interviju. Šeit sarakste pārtrūkst.

Pēc tam portāls "Delfi" kā medijs vērsās pie "Brīvvalsts TV" un SSS un uzdeva jautājumus par šī raidījuma mērķiem un finansējuma avotiem. Lai gan SSS pārstāvis Roberts Klimovičs solīja, ka atbildes drīz sekos no "Brīvvalsts TV" puses, vairāk nekā nedēļas laikā tās portāls nesaņēma.
Nonāk institūciju uzmanības lokā
"Brīvvalsts TV" un ar to saistītā biedrība – SSS – ir nokļuvusi gan Valsts policijas, gan Valsts Drošības dienesta (VDD) redzeslokā. Policijā uzsver, ka "šī biedrība un vairākas ar to saistītas personas policijas redzeslokā nonākušas vairākkārtēji".

Veicot informatīvās telpas monitoringu, VDD redzeslokā ir nonākušas vairākas personas un personu grupas, kas nodarbojas ar dezinformācijas un sazvērestības teoriju mērķtiecīgu izplatīšanu. Uz jautājumu, vai "Brīvvalsts TV", biedrība "Sabiedriskie Satversmes sargi" (SSS), "Gaismas tīmeklis" un Aivis Vasiļevskis ir nonākuši VDD redzeslokā, VDD atbildēja, ka var apstiprināt, ka dienesta redzeslokā nonākušo "skaitā ir arī Jūsu minētās personu grupas". Taču gan dienests, gan policija no plašākiem komentāriem šobrīd atturas.

Savukārt Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) uzmanību piesaistījusi platforma "www.brivvalsts.tv". Kā klāsta padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, "šobrīd tiek veikta mājaslapas pārbaude, noskaidrojot, vai mājaslapa pēc būtības atbilst pakalpojuma pēc pieprasījuma pazīmēm un tādējādi būtu uzskatāma par elektronisko plašsaziņas līdzekli Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma izpratnē". Lai to izvērtētu, nepieciešamas iegūt arī papildu informāciju no mājaslapas satura veidotājiem.

Āboliņš skaidro, ka padomes kompetencē ietilpst arī pakalpojumu pēc pieprasījuma uzraudzība. Gadījumā, ja konkrētā mājaslapa būs uzskatāma par pakalpojumu pēc pieprasījumu, tad tai būs pienākums iesniegt pieteikumu par pakalpojuma pēc pieprasījuma sniegšanu, norādot darbības pamatnosacījumus, kā arī informāciju par patiesā labuma guvēju. "Uz šo pakalpojumu tādējādi būs attiecināmi visi tie paši noteikumi, kas uz citiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, tajā skaitā attiecībā uz raidījumu veidošanas noteikumiem un ierobežojumiem," saka NEPLP vadītājs.
'Brīvvalsts TV' juridiskā aizmugure – SSS
Klimovičs no oficiālajiem SSS pārstāvjiem publiskajā telpā ir zināmākais, viņa publiskajām telpā viņa darbībām var sekot līdzi vairāk nekā 20 gadus. Pēc savu politisko gaitu beigšanas, viņš bija vairāku izklaides raidījumu vadītājs, bet vēlāk viņš bija Latvijas islāmticīgo pārstāvis publiskās diskusijā. Tajās viņš terora aktus sasaistīja ar sazvērestības teorijām un nāca klajā ar provokatīviem paziņojumiem, piemēram, ka pēc 50 gadiem Latvija būs islāma valsts. Vēlāk arī Latvijas Islāma kultūras centrs norobežojās no daļas viņa sacītā, uzsverot, ka tas ir Klimoviča personīgais viedoklis.
Roberts Klimovičs
Profesionālā darbība 2005-2016 Latvijas Islāma kultūras centra preses sekretārs
2000. gadu pirmajā desmitgadē TV ētera personība

Politiskā darbība 2017 startē Rīgas domes pašvaldību vēlēšanās no Eiroskeptiķu Rīcības partijas
2006 partijas "Visu Latvijai!" domes loceklis
Deviņdesmito gadu izskaņā dibinājis Latvijas Nacionālās neatkarības kustības (LNNK) un Vides aizsardzības kluba (VAK) jaunatnes sekcijas

Sabiedriskā darbība "Sabiedriskie Satversmes sargi" dibinātājs, valdes loceklis
Herberta Cukura piemiņas fonda dibinātājs, valdes loceklis

Foto: F64
Lai gan vienreiz intervēts, Klimoviča uzvārds nav atrodams "Brīvvalsts TV" veidotāju sarakstā. Pie šī projekta strādā Klimoviča kolēģi no SSS: Bērziņš un Krimskis. Par Krimski publiskā informācija ir skopa, viņš šobrīd ir SIA "Info baltic" īpašnieks un valdes loceklis. Savukārt Bērziņš ir ļoti aktīvs sociālajos tīklos, viņš zināms kā sievietes, kuru notiesāja par divu mazu savu bērnu slepkavību vainu pastiprinošos apstākļos Baložos, draugs, kurš, pastāvot uz viņas nevainīgumu, publiski izvirzījis savstarpēji pretrunīgas versijas par notikušo.

Arī Buivids ir interneta aktīvists, kurš aktīvi dokumentē savas darbības, vēršoties pret dažādām valsts iestādēm. Savukārt par Simsoni nekas daudz nav zināms, tik vien, ka SSS, visticamāk, reģistrēta viņas vīram piederošā īpašumā.

Tieši biedrības oficiālais statuss ļauj SSS pieteikt piketus. SSS kopš 2020. gada izskaņas organizē tā saucamos brīvības braucienus dažādās Latvijas vietās, kuros protestē pret Covid-19 ierobežojumiem. Šajos braucienos viena no redzamākajām personām ir AS "Brīvais vilnis" valdes priekšsēdētājs, bijušais Satversmes aizsardzības biroja darbinieks Arnolds Babris.
Nesankcionētais SSS organizētais brīvības brauciens uz Daugavpili, kurā tiek pausta neapmierinātība ar ieviestajiem drošības pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai

Foto: LETA
SSS aktivitātēs ietilpst arī došanās uz vairākām Latvijas bāriņtiesām, kur visbiežāk, piemēram, vecāku strīdos par bērniem, ir vienas puses puses pārstāvji vai aizstāvji. Šajās gaitās mēdz sadarboties ar "Gaismas tīmekli", un vizītes bāriņtiesās tiek filmētas un nereti pārraidītas to veidotāju feisbuka profilos, tā izraisot konfliktsituācijas ar bērnu tiesību sargiem par bērnu sensitīvo datu publiskošanu. Kādā lietā pērn aktīvisti vairākos ierakstos publiskoja informāciju par iespējamu seksuālu vardarbību pret bērnu no viena no vecākiem puses, detalizēti to izklāstot, un darot zināmus ģimenes locekļu, arī bērnu, vārdus. "Videoierakstos ir fiksēti personas dati un personīgu informāciju saturošas ziņas, tajā skaitā tādas, kas skar bērnu tiesības un ģimenes dzīvi. No personas datu apstrādes viedokļa bērnu personas dati un bērnu intereses prevalē pār sabiedrības interesēm," portālam "Delfi" par šo lietu norāda Tiesībsarga birojā. Tur arī piebilst, ka aizliegts publiskot tādu informāciju, kura bērnam varētu kaitēt tūlīt vai tālākā nākotnē. Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas vērtējumā par SSS darbībām bāriņtiesās: šādām aktivistu aktivitātēm nav nekāda pozitīva pienesuma bērna interesēm, drīzāk pavisam otrādi – tās kavē iestāžu darbu.
Aivis Vasiļevskis. Nostaļģija pret PSRS, politika, reptiļi
"Brīvvalsts TV" nozīmīgu lomu spēlē Aivis Vasiļevskis, kurš pieminēts visu raidījumu titros. Viņš arī veido mājaslapu "aivis.vasilevskis.info". Viņa lapas moto ir "mediji esam mēs paši". Savos domubiedros Vasiļevskis izpelnījies ko līdzīgu eksperta statusam, kurš saliek "punktus uz i". Jau pirms "Brīvvalsts TV" video parādīšanās garā tiešraidē Vasiļevski "intervējis" viņa cīņu biedrs un mītu izplatītājs par 5G un vakcināciju Andris Ciekurs no "Gaismas tīmekļa". Vasiļevska rakstus arī ievieto ar Pļaviņu saistītā "mainampasauli.news".

Gan "Delfi", gan "Re:Baltica", veicot faktu pārbaudi, vairākkārt pieķērusi šo trijotni maldināšanā un nepatiesas informācijas sniegšanā. Vasiļevskis, piemēram, apgalvoja, ka "medicīniskās maskas nēsāšanai mūsdienās nav nekāda medicīniska pamatojuma" (atspēkojumu lasīt šeit), savukārt citā ierakstā pauda vairākus nepatiesus apgalvojumus par pērn augusta sākumā notikušajām Baltkrievijas vēlēšanām un starptautiskās sabiedrības reakciju uz tām (faktu pārbaude šeit).

Atbilstoši Vasiļevska par sevi sniegtajām ziņām, viņam ir pamatzināšanas lietuviešu valodā. Iespējams, ar to ir saistīta "Brīvvalsts TV" izvēle ziņot salīdzinoši daudz tieši par notikumiem kaimiņvalstī – Lietuvā. Astoņu raidījumu laikā aptuveni 10 reizes ziņots par notikumiem Lietuvā. Kopumā viņa ietekme uz raidījumu, visticamāk, ir liela, un, iespējams, tieši viņš pieder raidījuma "galvenajiem ideologiem". Par to liecina arī piesaistīto personāžu izvēle. Vasiļevskis ir arī viens no retajiem, kurš, kā norādīts raidījuma subtitros, ir piedalījies visu epizožu veidošanā. Te gan jāpiemin, ka pats kā "reportieris" vai diktors nav manāms.
Andra Ciekura ("Gaismas tīmeklis"; no kreisās) saruna ar Aivi Vasiļevski. Ekrānizņēmums no "Facebook"
Daudzos Vasiļevska rakstos uzburtā pasaules aina ir ļoti tuva "Brīvvalsts TV" sazvērestībai: arī tur valda ideja par globālistu, miljardieru un sātanistu plānoto Lielo Restartu un resetu – Davosas kliķes ideoloģiju, kurā savijas kopā gan "kovidšovs, gan visas Rietumu dehumanizējošās "vērtības"", gan klimata karošanas afēra un transhumānisms. Cilvēkus padarīšot par biorobotiem, vakcīnas savukārt nobloķēšot enerģētiskos centros.

Jānorāda, ka "aivis.vasilevskis.info" Vasiļevskis vairākkārt slavē Aleksandra Lukašenko, viņaprāt, labos panākumus, jo Baltkrievijā esot zema reģistrētā mirstība no Covid-19. Turklāt, kad Baltkrievijā apspieda miermīlīgus protestus pret prezidenta vēlēšanu falsifikāciju, Vasiļevskis rakstīja: "Dzeltenā prese ir radījusi ilūziju par to, ka Baltkrievijā notiek tautas cīņa pret Lukašenko." Viņš arī pauž nostaļģiju pret PSRS laikiem, to pretstatot neatkarības atgūšanas laikam, slavina Josifu Staļinu, Latvijas himnā saskata "nepārprotamas" līdzības ar brazīļu bēru maršu, vēsta par "Baltijas (ne)ceļu".

Kas ir Aivis Vasiļevskis? Līdzīgi kā vairākiem "brīvvalstī" iesaistītajiem, arī 39 gadus vecajam Vasiļevskim nav sveša ezoterikas pasaule, viņa vārdu interneta forumos saista ar dziedniecību. Turklāt viņš nav vienīgais, kurš centies meklēt laimi politikā. Vasiļevskis joprojām ir valdes loceklis politiskajā partijā "Atmoda Latvijai", kura veidojās uz "No sirds Latvijai" (NSL) un "Gods kalpot mūsu Latvijai" partiju bāzes. No partiju apvienības "Atmoda" Vasiļevskis, tobrīd bezdarbnieks un juridisko zinātņu bakalaura grāda ieguvējs biznesa augstskolā "Turība", 2019. gadā kandidēja Eiropas parlamenta (EP) vēlēšanās. Saraksta līdere bija Inguna Sudraba, partijas programmā definētajos mērķos bija neļaut Sorosam un viņa atbalstītājiem sagraut Eiropas pamatus, panākt Stambulas konvencijas atsaukšanu. Partijas sekmes EP vēlēšanās bija zemas – par to nobalsoja 0,47% vēlētāju, savukārt pats Vasiļevskis ieguva 2157 balsis, 89 plusus, 174 svītrojumus, kļūstot par vienu no trim svītrotākajiem.

Nesagaidot šos rezultātus, 2019. gada pavasarī Vasiļevskis sāka strādāt galvenā nodokļu inspektora amatā Valsts ieņēmumu dienestā, liecina viņa valsts amatpersonas deklarācija. Kopumā viņš tur nostrādāja vairāk par gadu, līdz viņu atbrīvoja no darba pērn 23. jūlijā, liecina "Delfi" rīcībā esošā informācija. Jāpiebilst, ka laikā, kad Vasiļevskis bija valsts amatpersona, viņš pērn februārī aicināja iedzīvotājus rakstīt Putinam vēstules, lai iesaistītos Misānes lietā.

Bijušās Valsts kontrolieres un pēcāk politiķes Sudrabas un Vasiļevska vārdi ir bijuši sasaistīti ne tikai ar politisku organizāciju, arī ar ezotērikas pasauli. 2014. gadā Latvijas Televīzijas raidījums "De Facto" vēstīja, ka Sudraba apmeklē garīgās attīstības un dziedniecības centru SIA "DVS Urantija". Raidījums atklāja, ka centrā paralēli dziedniecībai un meditācijai slavina arī Krieviju un Putinu kā "gaismas dvēseli" un viņu sauc par "gaismas bērnu". "De facto" arī novēroja, ka Sudrabu gan uz interviju ar "De facto" žurnālistiem, gan uz politiskajām debatēm Gaismas pilī pavadīja "DVS Urantija" meditāciju vadītājs, dziednieks un lektors Ventis Vasiļevskis, kurš bija arī kustības NSL biedrs. Jāpiebilst, ka Aivja Vasiļevska valsts amatpersonas deklarācijā kā viņa tēvs minēts kāds Ventis Vasiļevskis. Par paša Aivja saiknēm ar "Urantiju" nav tiešu avotu, par to var lasīt vien dziednieku forumos.

"DVS Urantijas" viedoklis par pēdējo desmitgažu notikumiem Latvijā ir neglaimojošs, mājaslapā vēstīts: "Mazā mīļā Latvija, brīvību(!) ieguvušo pēdējo divdesmit gadu laikā ir izpostīta tā it kā pāri būtu gājis kodolkarš." "Urantijas" pasaules redzējums lapā aprakstīts šādi: tur valda reptiļi un Zemei naidīgo civilizāciju cilvēku ķermeņos iemiesotie pelēko rases īpatņi.
Kas simpatizē politiķos un ar ko biedrojas
Ne tikai Vasiļevskis pēdējos gados centies kļūt par politiķi, bet arī Jānis Pļaviņš, kurš pērn augustā ar 7. kārtas numuru kandidēja Rīgas domes vēlēšanās no partijas "Vienoti Latvijai". Partija ieguva vien 0,34% balsu, līdz ar to nevienu vietu domē neieguva. Pļaviņam partijā bija labākais rezultāts, 778 balsis, 232 plusi, 39 svītrojumi.

Viņa pārstāvētā "mainampasauli.news" lapa atklāj, kādos, pēc tās veidotāju domām, pie varas esošos politiķos ir vērts ieklausīties. Pērn jūlijā publicētā rakstā par Tērbatas ielas svētkiem asi kritizēta bijušā veselības ministre Ilze Viņķele (AP) par šāda pasākuma sarīkošanu laikā, kad valstī noteikta distancēšanās un ierobežojumi ir kafejnīcās. Taču izcelti Saeimas deputātu Alda Gobzema, Jūlijas Stepaņenko un nu jau bijušās deputātes Lindas Liepiņas kritikas pilnie viedokļi par šo pasākumu.

Parlamentārietis Gobzems, kurš Saeimā tika ievēlēts no "KPV LV", taču šogad dibinājis jaunu partiju "Likums un kārtība", ir izmanīgs. Spriežot pēc publiskajām izpausmēm, viņš aktīvu lomu sadarbībā ar "Brīvvalsts TV" saistītajām organizācijām neieņem, taču vienlaikus tām seko līdzi. Savukārt viņa teikto bieži citē virkne maldinošas informācijas izplatītāju. Piemēram, "mainampasauli.news" lapā pārpublicētā Gobzema feisbuka ierakstā viņš vēsta: "Sāciet iet ielās! Kā vakar Tērbatas ielā! Ar mīlestību Jūs viņus gāzīsiet! Ejiet uz koncertiem, krogiem, kā Tērbatas ielā!"

Gobzema aktivitātes turpina atspoguļot arī vēlāk šajā mājaslapā, ievietojot plašu rakstu ar video ierakstiem no pērn 10. oktobrī Gobzema rīkota pasākuma pie Raiņa pieminekļa, par kuru platformas lasītāji tika informēti arī iepriekš. Viens no šī pasākuma runātājiem bija Arnolds Babris, kurš kāpa uz skatuves un sacīja: "Kāpēc es atbalstu Aldi? Es pateikšu, tāpēc ka Aldis nebaidās runāt patiesību, tāpēc ka Aldis ir pacēlis karodziņu - kaut kas ir jādara, un viņš nebaidās." Babris arī piedalījies "mainampasauli.news" video par ziedojumiem šai lapai.

Pērn 12. decembrī Vides aizsardzības kluba organizētajā pasākumā, kas bija vērsts pret obligātu vakcināciju pret Covid-19 (lai gan tāda nebija plānota) un kas pulcēja vairāku maldu lapu veidotājus, tostarp "mainampasauli.news" un "Gaismas tīmekli", Gobzems sākotnēji bija pieteikts kā viens no runātājiem, taču, kad šī informācija izskanēja plašāk, uzsvēra, ka pasākumu neorganizē un tajā ar runu neuzstāsies. Apmeklēšot to kā parasts dalībnieks: "Ir jāatbalsta katrs parastās tautas centiens mosties. Es tur būšu un aicinu ikvienu." Vienlaikus Gobzems norādīja, ka viņam ir plāns, taču "ar sasteigtām, spontānām un sporādiskām akcijām nevar panākt ilgtermiņa plāna izpildi".
"Jaunais draugs". "Jaunā paaudze"
JP darba sanāksme, kurā piedalās Pļaviņš, Klimovičs un Bērziņš
Ar "Brīvvalsts TV" saistītās organizācijas ir arī nodibinājušas saikni ar reliģisko organizāciju "Jaunā paaudze" (JP). Arī tā vēlas palielināt savu ietekmi, liecina JP darbs pie jaunas TV studijas izveides. "Izņemot oficiālos uzpērkamos, plašsaziņas līdzekļus, vajadzētu būt arī alternatīvām platformām, kur cilvēki varētu paust savu viedokli. Galu galā vārda brīvība ir neatņemama sastāvdaļa jebkurai demokrātiskai sabiedrībai," tā par ieceri savā blogā raksta JP līderis Aleksejs Ļedjajevs. "Šeit tiks uzaicināti profesionāļi un savas jomas speciālisti, lai analizētu aktuālos notikumus. Šeit tiek plānotas starptautiskas diskusijas un jaunumi, par kuriem centrālie ziņu mēdīji izvēlas noklusēt."

Janvārī JP darba sanāksmē, kurā, kā noprotams, tika runāts par jaunās TV studijas izveidi, pulcējās virkne cilvēku, tostarp "strukturētā" ūdens pārdevējs Pļaviņš, "Sabiedriskie Satversmes sargi" valdes locekļi Māris Bērziņš un Roberts Klimovičs. To apmeklēja arī Babris. Tieši Babris ir viena no redzamākajām personām "Sabiedrisko Satvermes sargu" kopš 2020. gada izskaņas organizētajos tā saucamajos brīvības braucienus dažādās Latvijas vietās, kuros protestē pret Covid-19 ierobežojumiem.

Par iespējām palīdzēt TV studijas izveidošanā JP līderis Ļedjajevs ir aicinājis sazināties ar JP mācītāju Aigaru Bitānu, kurš uzstājās jau pieminētajā Gobzema rīkotajā pasākumā. Vērīgākie aculiecinieki arī skatītājos pamanīja Ļedjajevu, liecināja soctīklos publicētā informācija.

Jānorāda, ka JP pandēmijas laikā savus sekotājus biedē ar vakcīnām, kā to izpētījusi "Re:Baltica". Arī apšauba pandēmiju kā bīstamu un šajā organizācijā policija uzsākusi 18 administratīvos procesus par valstī noteikto ierobežojumu pārkāpšanu. Kādā JP pasākumā pērn decembrī Ļedjajevs par pandēmiju sacīja šādus vārdus: "Ķīnieši, sadarbojoties ar saviem kolēģiem, pasniedza mums kārtējo pārsteigumu. (..) Visu gadu skalo smadzenes, ka pandēmija, Covid-19, apdraud visu cilvēci." Pēc šādām frāzēm uz skatuves viņš aicināja par pandēmiju izteikties "mūsu jauno draugu" Jāni Pļaviņu.

JP jau gadiem uzturējusi kontaktus ar politiķiem. Piemēram, 2006. gadā, tuvojoties Saeimas vēlēšanām, lūdzās, lai Dievs svētītu vēlēšanas, lai notiktu politiskais brīnums un Ainārs Šlesers (tobrīd Latvijas Pirmā partija – LPP) kļūtu par premjeru un lai tābrīža premjerministrs Aigars Kalvītis viņam atdotu šo vietu. Jau tobrīd organizācijas pasākumos aģitēja Šlesera partijas biedre, tobrīd Saeimas deputāte Inta Feldmane, kura pati tagad ir "Jaunās paaudzes" draudzes "Kristus uzvara" mācītāja, un uz skatuves kāpa LPP valdes loceklis Dainis Turlais. 2017. gadā dievkalpojumā viesojās Ainārs Baštiks un Andris Ameriks (abi GKR, iepriekš LPP). Šie visi politiķi bija saistīti ar vienu politisko spēku, taču JP feisbuka profilā ievietotie materiāli liecina, ka pērn uz JP skatuves ar garu runu kāpa parlamentāriete Ļubova Švecova, kura 13. Saeimā tika ievēlēta no "Saskaņas". Viņa runāja JP pasākumā "Brīvība un neatkarība", pievēršoties atbildības aspektam.

Viņa tagad ir politiskā spēka "Likums un kārtība" valdes locekle, tāpat kā Gobzems un Jūlija Stepaņenko, kuru savukārt vismaz divreiz "intervējis" "Gaismas tīmeklis".

Tomēr JP līderim Ļedjajevam joprojām ir saikne arī ar Aināru Šleseru, kurš nesen apgalvoja, ka apsver domu atgriezties politikā. Pērn rudenī Ļedjajeva feisbuka profilā ievietotā bilžu galerijā, kas veltīta viņa sievas Olgas 60. gadu jubilejas balles momentiem, pie galdiņa sēžam redzams Šlesers ar sievu.

Šis ir viens no rakstiem projektā "Follow the Money" (Sekot naudai) Baltijas valstīs, ko atbalsta IJFE (Investigative journalism for Europe, Eiropas pētnieciskā žurnālistika).
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.