Foto: Reuters/Scanpix/LETA
Piektdiena, 29. novembris, daudziem šopholiķiem kalendārā ir apvilkts ar sarkanu, treknu apli, lai nepalaistu garām vienu no iepirkšanās fanātu gaidītākajiem gada notikumiem – tā dēvēto "Melno piektdienu", kad daudzos veikalos tiek izsludinātas pienācīgas atlaides

"Melnās piektdienas" pirmsākumi meklējami šī gadsimta sākumā ASV, kad lielākie tirgotāji ieviesa lielo atlaižu dienu un nozīmēja to uz nākamo dienu pēc Pateicības dienas, kas tradicionāli tiek svinēta novembra ceturtajā ceturtdienā.

Gadu gaitā "Melnās piektdienas" izpārdošanas izplatījušās arī citviet pasaulē, tajā skaitā arī Latvijā. Tiesa, daudzi komentētāji sociālajos tīklos gan parasti vīpsnā par nelielajām atlaidēm, kas parasti aprobežojas ar 10 līdz 20 procentiem, bet salīdzinoši lielas atlaides tiek piemērotas tikai pavisam nelielai daļai preču.

Tikmēr ASV atlaides pārsniedz pat 50 procentu atzīmi, un šī iemesla dēļ iepirkšanās svētki pšajā valstī arasti izvēršas masu histērijā, kas bieži vien jau robežojas ar agresiju un sīvu cīņu par noskatītajām precēm.

Ārzemēs viens no ļaužu kārotākajiem izpārdošanas mērķiem ir sadzīves tehnikas preces, kurām šajā dienā tiek piemērotas ievērojamas atlaides. Tāpat arī daudzi atlaižu dienu izmanto, lai iepirktu Ziemassvētku dāvanas. "Melnajā piektdienā" sarosās ne tikai preču, bet arī pakalpojumu tirgotāji – tūrisma biroji, aviokompānijas, spa centri un daudzi citi, nākot klajā ar izdevīgiem piedāvājumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!