Pirms četriem gadiem skatītājus – pasaku, fantāzijas un piedzīvojumu filmu cienītājus – uz lielajiem ekrāniem priecēja Sniegbaltīte un mednieks (Snow White and the Huntsman) – tumša, bet krāšņa un iespaidīga pazīstamās brāļu Grimmu pasakas ekranizācija. Filma kļuva par kases līderi visā pasaulē un turpinājums bija tikai laika jautājums.

Šogad pirmās filmas fani un ne tikai var lūkoties šīs pasaku valstības nākamā stāsta virzienā – Mednieks un Ledus karaliene (The Huntsman: Winter's War), kur centrālās lomas stafeti no Sniegbaltītes ir pārņēmis pirmajā filmā iepazītais mednieks Ēriks (Kriss Hemsvorts). Kādēļ tā?

Oficiāli studija vēloties "turpināt mednieka stāstu", bet kuluāros baumo, ka pati Sniegbaltīte (Kristena Stjuarte) sevi tik ļoti aptraipījusi ar dēku ar pirmās daļas režisoru Rūpertu Sandersu filmas uzņemšanas laukumā (un Sandersa sievas aizmugurē), ka viņas dalība turpmākajās filmās esot bijusi nolemta.

Lai kā arī nebūtu, Kinoblogeri pēc laipna studijas un filmas izplatītāja UzKino uzaicinājuma paviesojās Hamburgā, kur jaunās filmas režisors Sedriks Nikolā-Trojans un galveno lomu atveidotāji – Kriss Hemsvorts, Šarlīze Terona (Sniega karaliene Ravenna) un Emīlija Blanta (Ledus karaliene Freija) – pastāstīja par projekta tapšanas gaitu.

Foto: Publicitātes foto/Universal Pictures

Sedrik, kad tev piedāvāja režisēt filmu, kas nāca pirmais – prieks vai sajūta, ka nu gan ir nepatikšanas?

Nikolā-Trojans: Nē, tādas sajūtas noteikti nebija. Bet man vajadzēja pāris dienas, lai to aptvertu. Viss notika ļoti ātri. Sajūta bija tāda, it kā tu ietu pāri ielai un tevī ietriektos autobuss. Es biju ļoti pārsteigts, jo nebiju to gaidījis.

Strādāju pie kāda cita projekta, bet, kad Džo Rots, filmas producents, man piezvanīja, tas šķita loģiski, tāpēc es uzreiz piekritu. Es par to daudz nedomāju. Bet tikai tad es sāku to aptvert, ka man tiešām būs jāveido filma. Šī ir mana pirmā filma, un, kad es to veidoju, es nespēju noticēt, ka tas tiešām notiek. Tā ir vienīgā reize dzīvē, kad es tā varēju justies, pirmā filma būs tikai viena.

Par ko galu galā ir šī filma?

Nikolā-Trojans: Tā ir pasaka, filma par mīlestību. Mēs nemēģinājām ņemt konkrētu stāstu, jo to mēs jau bijām darījuši iepriekšējā reizē. Mēs sākām domāt par mednieka tēlu – no kurienes viņš ir cēlies? Patiesībā šis projekts eksistēja jau sen.

Kad mēs veidojām pirmo filmu, padomā bija vēl viena filma par Sniegbaltīti, filma par Ravennu, filma par mednieku un vēl citas. Kad Holivudā tiek veidotas šāda tipa filmas, vienmēr tiek domāts par dažādiem veidiem, kā paplašināt to pasaules. Jautājums ir tikai, kura versija būs nākamā.

Pēdējā laikā ir bijis daudz filmu, kurās sievietes, nevis vīrieši izglābj pasauli, un ir daudz spēcīgu sieviešu tēlu. Vai tas nozīmē, ka tagad ir sākusies sieviešu ēra?

Nikolā-Trojans: Es tā domāju. Manuprāt, mēs kustamies šajā virzienā. Bet tas sākās jau pirms kādiem 100 gadiem, un soli pa solim situācija kļūst labāka. Runa nav par to, kurš no dzimumiem ir vājais vai stiprais. Jāatrod veids, kā abiem būt kopā.

Tieši par to ir Ērika un viņa sievas Sāras (Džesika Časteina) stāsts. Man un Džesikai bija ļoti svarīgi, lai Sāra nenonāktu situācijā, kurā viņa ir jāglābj. Tas viņas tēlam bija ļoti būtiski. Bet filmā svarīga nav tikai iespēju sniegšana sievietēm, svarīgi ir arī tas, kā vīrieši maina savas dzīves kopā ar sievietēm un kā viņi uzvedas.

Mums ir jārunā ne tikai par sieviešu tēliem, bet arī par Krisa lomu filmā, jo viņš nav testosterona uzbudināts vecis, kurš vēlas, lai viņam pievērš uzmanību. Viņš māk būt ievainojams, smieklīgs, un viņam nav bail teikt: "Es tevi mīlu, kā es tev varu palīdzēt?"

Cik svarīgi ir izprast stāsta ļaunos tēlus un viņu rīcību?

Hemsvorts: Man patīk ļaundari, kuru rīcību var savā veidā saprast. Jā, viņu nodomi mēdz būt ļauni, bet tu sāc pētīt, kas ar viņiem notika, kāpēc viņi tā rīkojas, un saproti, kas tas nav vienkārši tāpēc, ka viņi ir riebīgi.

Sākotnējos scenārija variantos Emīlijas Blantas atveidotā ledus karaliene bija vienkārši ļauna bez jebkādas motivācijas. Bet bija jājautā – ko viņa patiesībā vēlas?

Foto: Publicitātes foto/Universal Pictures

Kā jūs, Emīlij un Šarlīze, sagatavojāties savām ļaundaru lomām?

Terona: Mēs gājām karalieņu skolā. Tā bija kā divu nedēļu gara nometne.

Blanta: Mums bija jārunā ar daudziem sociopātiskiem sērijveida slepkavām! (Smejas)

Terona: Spēlēt ļaundari bija jautri. Tas ir tiešām patīkami, ka tev tiek dota iespēja darīt kaut ko neierastu. Man šķiet, ka to ir vieglāk darīt šādās fantāzijas filmās ar tādiem elementi kā maģija, bagātīgām un lielām pasaulēm. Tajās ir vieta šādiem tēliem. Mums netiek dots daudz šādu iespēju, jo īpaši, ja stāsts notiek mūsdienās.

Emīlija, protams, jokoja, sakot, ka mēs pētījām psihopātiskus sērijveida slepkavas.

Kad mēs veidojām pirmo filmu, manā prātā vienmēr bija šis ikoniskais karalienes tēls no visiem tik labi pazīstamās animācijas filmas – tas, kā viņa izskatījās, kā viņa uzvedās. Aktieri cenšas atrast to "enkuru", pie kā turēties savos tēlos.

Mani vienmēr ir ļoti interesējuši sērijveida slepkavas un zinātne par uzvedību – kā strādā mūsu smadzenes, kāpēc mēs rīkojamies tā, kā mēs to darām. Es varu sēdēt restorānā un nemitīgi vērot cilvēkus. Es esmu tā dīvainā, baisā lūriķe, kas sēž stūrī. Tas bija mans sākuma punkts manam tēlam. Kad es domāju par karalieni, es sapratu, ka pirmajā filmā viņas rīcība, nogalinot jaunās meitenes, man atgādināja sērijveida slepkavu, kas jūtas tā, it kā spēlētu dieva lomu.

Blanta: Kad cilvēki man jautā, vai es esmu līdzīga saviem tēliem, man ir grūti sevi tā apzināties. Man šķiet, ka tikai filmās cilvēki tik ļoti sevi saprot, ka spēj daiļrunīgi sevi raksturot nevainojamos monologos. Es vienkārši cenšos saprast tēlus, ko spēlēju.

Aktierspēle ir spēja saprast citus. Es izpratu viņas stāstu – viņa bija parasta meitene, vēlējās vienkāršas lietas un vienkāršus priekus. Viņa bija laimīga par spīti tam, ka viņa nebija atklājusi sevī šīs īpašās spējas. Traģisku notikumu rezultātā viņa kļūst par šo vīlušos, cerības zaudējušo Ledus karalieni, kas vēlas liegt bērniem mīlestību. Viņas nodomi varbūt arī ir labi – pasargāt bērnus no nākotnes sirdssāpēm, kādas viņa piedzīvoja. Un es sapratu viņas domu gājienu. Vai es darītu tāpat? Ir neiespējami iekāpt viņas kurpēs.
Foto: Publicitātes foto/Universal Pictures

Terona: Es nekad neesmu spēlējusi tēlu, kurš man nepatiktu vai kuru es vismaz nedaudz nesaprastu. Es nemaz nezinātu, kā to darīt. Ir brīži, kad es paskatos uz savu tēlu un tiešām novērtēju to, cik traka viņa ir. Bet reizēm man absolūti riebjas tas, kāds cilvēks viņa ir. Bet, veidojot viņas tēlu, es centos saprast vismaz to, kādi bija viņas dzīves apstākļi, kas noveda viņu šādā situācijā.

Es jau sen sapratu, ka nevar sēdēt jaukā, ērtā viesnīcā un teikt: "Es nekad neko tādu nedarītu." To ir ļoti viegli pateikt, bet, kamēr tu neesi iekāpis tā otra cilvēka kurpēs un neesi pieredzējis viņa apstākļus, tu nevari apgalvot, ko tu darītu vai nedarītu. Es to patiešām sapratu, kad filmējos Monstrā (Monster). Jo vairāk es šo sievieti iepazinu, jo vairāk es sapratu, ka mums visiem ir vienkārši ārkārtīgi paveicies, ka mēs neesam nokļuvuši šādā situācijā.

Foto: Publicitātes foto/Universal Pictures
Kris, vai tava pieeja savam tēlam ir mainījusies? Pirmā filma iznāca pirms vairākiem gadiem.

Hemsvorts: Mana pieeja šoreiz bija krietni citāda. Es gribēju, lai mans tēls kļūst smieklīgāks un jautrāks. Pirmās filmas tumšais un smagnējais tonis mani reizēm garlaikoja. Es lepojos ar pirmo filmu, bet es gribēju, lai tajā būtu vairāk piedzīvojuma gara un jautrības. Tāpēc šoreiz vēlējāmies tēlam piešķirt nedaudz vairāk humora, atrast jaunas personības šķautnes. Viņš savas kārtējās nepatikšanas uztver ar humoru, nevis drūmām pārdomām.

Mūsdienās notiek daudz briesmīgu notikumu, piemēram, nesenie uzbrukumi Briselē. To ir grūti paskaidrot bērniem. Vai pasakas var izmantot, lai bērniem paskaidrotu bērniem, kas ir ļaunums?

Blanta: Manuprāt, pasakas tika izmantotas kā brīdinājuma stāsti bērniem. Tās ir ļoti tumšas un diezgan pamatīgas savā drūmumā. Tajās ir sarežģītas morāles mācības. Manai meitai ir tikai divi gadi, tāpēc es laikam vēl nedaudz pagaidīšu.

Daudzas pasakas ir diezgan spraigas, un bērniem reizēm to ir grūti saprast. Bet es arī neuzskatu, ka bērnus vajadzētu sargāt no tā visa pārāk ilgi – viņi tik daudz ko uztver un intuitīvi nojauš, ka, manuprāt, ir jāpieņem, ka viņi ļoti labi izprot pasauli un apkārt notiekošo. Nedomāju, ka bērniem patīk, ja viņiem melo.

Cik viegli vai grūti ir atrast līdzsvaru starp stāstu un specefektiem?

Nikolā-Trojans: Man pirmajā vietā vienmēr ir tēli un stāsts. Vizuālie efekti nāk pēc tam. Es sekoju stāstam un tēliem, un tie mani aizvedīs pie kadriem. Strādājot es nekad vispirms nedomāju par dizainu un specefektiem un tikai tad par to, kā tajā atrast vietu tēliem. Es sekoju darbībai, un tad, kad aina ir skaidra, tad var sākt domāt, kā to vizuāli papildināt.

Hemsvorts: Šajā filmā, protams, bija daudz specefektu, bet liela tās daļa tika veidota pa īstam. Mēs filmējām skaistās pilīs un mežos. Mums nenācās filmēt pret zaļo ekrānu tik daudz, kā varbūt varētu likties.

Foto: Publicitātes foto/Universal Pictures

Kris, vai filmēšanas laikā tu rūpīgi sekoji scenārijā rakstītajam vai arī nedaudz improvizēji?

Hemsvorts: Nedaudz no abiem. Galvenais bija scenārijs, izņemot reizes, kad tev ienāk prātā kaut kas labāks. Tad tas ir lieliski. Un svarīgs ir arī konkrētā stāsta ritms. Es sapratu, ka ir krietni vieglāk improvizēt, piemēram, filmējot Ghostbusters, jo tur lielākā daļa aktieru bija pieraduši strādāt šādā veidā. Scenārijs pats to pieļāva.

Šajā gadījumā mums bija vairāk stāsta, vairāk paskaidrojošas informācijas, ko vajadzēja likt skatītājiem saprast. Bet Sedriks bija gatavs arī improvizācijai. Ikviens no aktieriem bija arī spējīgs kaut ko tādu darīt.

Kris, vai tu pats izpildīji savus kaskadieru trikus?

Hemsvorts: Man, tāpat kā pārējiem, bija kaskadieris, bet mūsdienās tu centies darīt, cik vien daudz spēj, pats, jo tas vienkārši izskatās labāk. Tad nav nepieciešams digitāli mainīt tavu seju vai darīt ko tamlīdzīgu. Man svarīgs ir arī izklaides aspekts – man patīk šī enerģija un cīņu ainas, iespēja kādu iemest dubļos.

Kā ar filmas romantiskajām ainām – vai tās uzņemt ir patīkami vai sarežģīti? Filmā ir redzama diezgan intīma aina.

Nikolā-Trojans: Filma ir par mīlestību, romantiku. Mēs negribējām veidot īstu seksa ainu, bet mēs negribējām arī tikai dot bučiņas uz vaiga. Skatītāji nevarētu noticēt šādiem tēliem. Ja viņi redz tikai vienu bučiņu, tas liksies nepārliecinoši, jo mūsdienu realitātē tas nestrādā. Bet, ja mēs rādītu kārtīgu seksu, tas arī nebūtu piemēroti. Ir jāatrod šo līdzsvaru – neparādīt pārāk daudz, bet likt skaidri saprast, kas notiek.

Hemsvorts: Šie brīži nav diez ko romantiski. Tu atrodies filmēšanas laukumā, kur neskan skaista mūzika, kā tas ir filmā. Filmēšanas laukumā ir vēl kādi 50 cilvēki. Ir ledus auksts. Mēs filmējām Londonā, un baseins, kurā kāpām iekšā, bija karsts, bet viss virs mums bija ledaini auksts. Mēs skūpstāmies pa īstam, bet, ja godīgi, tas ir tehniskas dabas uzdevums – tev liek nolikt savu degunu viņas deguna otrā malā, kamera atrodas kādā noteiktā vietā, galva tev jāpārliek citur un tā tālāk. Tas galīgi nav romantiski.

Arī skatītāji Latvijā varēs atgriezties pasaku valstībā kopā ar Mednieks un ledus karaliene jau pavisam drīz – filmas pirmizrāde gaidāma 11. aprīlī kinofestivālā Spektrs, bet regulārajos kino seansos filma būs skatāma no 15. aprīļa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!