NASA zinātnieki pirmdien paziņojuši, ka viņi atraduši uguni un ledu 212 miljonus dolāru vērtās Stardust misijas iegūtajos paraugos. Misijā tika vākti komētu putekļi, lai iegūtu norādes par Saules sistēmas rašanos.
"Tas ir visai interesanti, ka esam atraduši uguni un ledu", teica Dons Braunlijs, Vašingtonas universitātes astronoms, kas ir misijas galvenais zinātnieks. "Mēs atradām paraugus Saules sistēmas aukstākajā daļā. Mēs atradām paraugus, kas ir veidojušies sevišķi augstās temperatūrās. Tātad viskarstākos paraugus, kas izveidojušies sevišķi aukstā vietā." Braunlijs teica, ka nav skaidrs, vai paraugi izveidojušies Saules sistēmā vai uz tālas zvaigznes pirms nonākšanas saules sistēmā.

Tūkstošiem mikroskopisku komētas putekļu daļiņu tika savāktas un nogādātas uz Zemi pēc tam, kad robotizētais Stardust kuģis 2004. gadā nolidoja garām komētai Wild 2. 7. janvārī pēc septiņus gadus ilgas misijas uz Zemes atgriezās 45 kilogramus smaga kapsula.

Kosmosa kuģis ar Stardust konteineru trīs reizes aplidoja sauli, lai savāktu komētu putekļus. Mātes kuģis, kas ir jau veicis apmēram 4,8 miljardus kilometru, joprojām atrodas pastāvīgā orbītā apkārt saulei. Nākamo reizi garām Zemei tas nolidos 2009. gada 14. janvārī.

Iegūtie paraugi pēc zinātnieku vārdiem sniedz informāciju par Saules un deviņu planētu veidošanās. Kopš putekļi ir iegūti, tos ir pētījuši apmēram 150 zinātnieki. "Ja tie ir veidojušies mūsu Saules sistēmā, tad tie ir veidojušies karstākajos apgabalos un tikuši transportēti uz aukstājiem reģioniem," apgalvo Braunlijs.