Foto: Privātais arhīvs

Administratīvā apgabaltiesa 4. oktobrī noraidījusi "Instagram" lietotājas queen_kachinja jeb influenceres un tīkla mārketinga uzņēmējas Katrīnes Saulietes pieteikumu par Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) 2021. gada lēmuma atcelšanu, ar kuru viņai tika aizliegta negodīgas komercprakses īstenošana sociālo mediju vietnē, kā arī piemērota soda nauda – 1000 eiro.

Kā portāls "Delfi" uzzināja PTAC, Administratīvā apgabaltiesa secināja, ka centra lēmums ir tiesisks, bet Saulietes apelācijas sūdzība par Administratīvās rajona tiesas viņai nelabvēlīgo spriedumu nav pamatota un pieteikums ir noraidāms.

Apgabaltiesas spriedumā ir norādīts, ka satura veidotājam kā komercprakses īstenotājam ir jārūpējas par to, lai publicētās komerciālās informācijas nolūku nesajauktu ar personīgo informāciju.

Satura veidotājam ir pienākums norādīt skaidru un nepārprotamu informāciju par sociālo mediju vietnēs ievietotā paziņojuma komerciālo raksturu, nevis prasīt, lai no esošajām norādēm patieso nolūku izsecinātu patērētāji.

Tiesa uzsvērusi, ka arī situācija, kad satura veidotājs sociālos mediju vietnēs rīko konkursu komersanta komerciālajās interesēs un par minēto pakalpojumu nesaņem nekādu atlīdzību, ir uzskatāma par komercpraksi.

Atsauce #sadarbība privātā "Instagram" profilā var nozīmēt dažādus sadarbības veidus, tāpēc ir svarīgi, ka komerciālā paziņojumā sadarbība ir norādīta kā, piemēram, biznesa sadarbība, apmaksāta sadarbība vai komerciāla sadarbība.

Tēmturis #sadarbība bez papildu informācijas vai kopā ar informāciju par preces tirgotāju vai pašu preci nenozīmē, ka šāda atsauce informē patērētājus par ieraksta komerciālo raksturu, par spriedumā konstatēto vēsta PTAC.

Negodīgas komercprakses aizlieguma likums un Reklāmas likums normu piemērošanā neparedz nošķīrumu pēc tā, kādā apjomā tiek veikta komercprakse – tā ir viena vai vairākas darbības, kas veiktas starp kādām citām personas izpildītām darbībām.

Būtiski ir tas, vai personas veiktajai darbībai ir komerciāls raksturs – tā ir saistīta ar tirdzniecības veicināšanu, preces pārdošanu vai pakalpojuma sniegšanu, kā arī svarīgs ir nosacījums, vai šo darbību mērķauditorija ir patērētāji. Apgabaltiesa vērš uzmanību, ka arī dažu reklāmu izplatīšana, ja tām ir nolūks popularizēt preci vai pakalpojumu reklāmas sniedzēja vai kādas citas personas interesēs, var veidot sistemātisku darbību.

Administratīvā apgabaltiesa secinājusi, ka PTAC influenceru komercprakses izpētes laikā ir īstenojis labu pārvaldību, analizējot, kāda būtu patērētāju interesēm atbilstoša komercprakse, izplatot reklāmas sociālo mediju vietnēs.

Jau ziņots, ka ar apstrīdēto PTAC lēmumu Saulietei tika aizliegta negodīga komercprakse, uzlikts pienākums nodrošināt skaidras, uzskatāmas un nepārprotamas norādes par publicētās informācijas komerciālo raksturu, kā arī uzlikta soda nauda – 1000 eiro.

Administratīvā rajona tiesa, kas Saulietes sūdzību par PTAC lēmumu noraidīja, secināja, ka Sauliete ir uzskatāma par komercprakses īstenotāju, jo instagramā publicēja preces vai to tirgotāju popularizējošu informāciju, rīkojoties savās komerciālajās interesēs vai citu tirgotāju vai ražotāju vārdā vai interesēs.

Tiesa atzina, ka pieteicēja vietnē ir publicējusi kompānijas "NL International" un tās preču popularizējošu informāciju, rīkojoties savās komerciālajās interesēs, pie šīm publikācijām nenorādot tēmturi "reklāma" vai "apmaksāta sadarbība", teikts saīsinātajā spriedumā.

Sauliete ir publicējusi arī citu uzņēmēju un viņu produktu popularizējošu informāciju, rīkojoties viņu interesēs. Viņa gan minēto publikāciju gadījumā lietoja tēmturi "sadarbība", bet neprecizēja, ka tā ir apmaksāta sadarbība vai reklāma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!