Foto: Privātais arhīvs/Publicitātes foto/DELFI
"Kļūt slavenam nav grūti, taču cilvēki tiek muļķoti ar to, ka šīm influencerēm ir liela popularitāte, atbalsts un ietekme," portālam "Delfi" saka jaunā sociālo mediju stratēģe Laura Hiragana. Viņa "Twitter" platformā, vieglā valodā operējot ar datiem, parāda, ka daudzas pašmāju influenceres māna sevi un citus, proti, viņu ietekme nav neko liela. Pirmā pazīme – pie bildītēm paslēpts "like" skaits.

Sociālo mediju stratēģei Laurai Hiraganai pašai "Instagram" vietnē seko 18 000 interesentu un viņa atzīst, ka savulaik nopirkusi sev 2000 viltus sekotāju, lai sasniegtu tobrīd kārotos 10 000. "Pēc tam ilgi nācās reabilitēt savu profilu," par skādi, ko nodara neaktīvi viltus sekotāji, saka viņa.

Viņa veikusi nelielu pētījumu par dažām pašmāju skaistulēm, kuras lepojas ar milzīgu sekotāju skaitu. Hiragana izmantojusi visiem pieejamus datu rīkus, kā galveno lietojot maksas analītiķi, jo "no internetā pieejamajiem bezmaksas rīkiem nav nekādas jēgas". Jauniete izpētījusi vairāku influenceru publikācijas pēdējā gada laikā un secinājumi ir skarbi: aplūkoto influenceru ietekme ir ļoti tāla no tās, kādu viņas vēlētos.

Pa īstam ietekmīgi digitālā satura autori ir maz. Tādi ir, piemēram, Rojs Rodžers, Elīna Didrihsone, Monta Priede un daži citi – viņiem pie liela sekotāju skaita ir arī patiesa interese no tiem.

"Izvēlējos apskatīt influencerus, par kuriem var droši apgalvot: sekotāji ir pirkti. Katram influencerim ik mēnesi, ik gadu "atmirst" kāda daļa sekotāju un, ja persona īpaši neieguldās, lai audzētu savu auditoriju, aktivitātes procents krītas – tas ir normāli. "Instagram" algoritms arī ne vienmēr plaši parāda visus ierakstus, tāpēc gadās, ka "like" apjoms dažām publikācijām ir mazāks. Bet šīm personām sasniegtā auditorija uzkrītoši nesaskan ar viņu sekotāju skaitu," analizē Hiragana.

Foto: Publicitātes foto

Sekotāju skaits – 110 tūkstoši. ""Laiku" skaits šajā profilā tiek slēpts. Visticamāk, tāpēc, ka pēdējo 12 mēnešu laikā vien daži ieraksti saņēmuši vairāk par 2000 "like", parasti ir zem 2000. "Šādi skaitļi sociālo mediju ekspertiem izsaka vairāk nekā "Rafaello"! Šāda aktivitāte parasti ir kontiem ar 10 līdz 20 tūkstošiem sekotāju. Miglānes kontam aktīva ir viena desmitā daļa no sekotājiem," secina Hiragana un piebilst, ka šos datus vērtīgi zināt reklāmdevējiem, lai izvērtētu, cik leģitīmas ir interneta slavenības, kāds ir sasniegtās auditorijas patiesais apjoms.

Foto: Privātais arhīvs

Vairāku profilu īpašniece, lielākajam – 588 tūkstoši fanu. Hiragana novērojusi, ka Kalmanes sekotāju skaits aug, taču arī viņa izvēlējusies nepubliskot "like" skaitu pie savām bildītēm. "Kāpēc? Tāpēc, ka ar vairāk nekā pusmiljonu sekotāju vidējais "laiku" skaits uz katru ierakstu ir 33,8 tūkstoši, lielākā daļa viņas ierakstu saņem trīs līdz desmit tūkstošus sirsniņu. Šāda aktivitāte būtu normāla profiliem ar 150-200 tūkstošiem fanu.

"Neskatoties uz to, ka tikai viena ceturtdaļa sekotāju ir aktīva, Terēze veiksmīgi sadarbojas ar dažādiem zīmoliem un tiek mediju rakstos, kuros izcelts viņas sekotāju skaits. Virsrakstos likts uzsvars uz auditorijas apjomu, neiedziļinoties, cik leģitīma tā ir. Kalmanei citās soctīklu platformās nav ne tuvu tik liels fanu skaits kā "Instagram". Nav jābūt ekspertam, lai izdarītu secinājumus," saka Hiragana.

Jāpiebilst, ka publikācijā par Kalmani "Delfi" vaicāja viņai par iespaidīgo sekotāju skaitu; Kalmane atbildēja, ka viņa atradusi pati savu veidu, kā audzēt sekotāju masu. Viltus sekotāju pirkšanu viņa noliedza.
Foto: Publicitātes foto

Savā pētījumā eksperte salīdzinājusi Terēzi Kalmani ar Elīnu Didrihsoni, kurai ir slēgts profils ar 108 tūkstošiem sekotāju. Didrihsones profilā aktivitāte ir tāda pati kā Kalmanes kontā, taču otrajai ir piecreiz vairāk sekotāju. "Patīk vai nē, Elīnai ir organisks konts. Vienai 108 000 fanu, otrai 588 000, bet aktivitāte abos vienāda. Ja tu vēlētos, lai kāda no viņām reklamē tavu zīmolu, sasniegtās auditorijas lielums būtu vienāds, bet pašsaprotami, ka influencere ar 588 000 sekotāju par reklāmu paprasītu vairāk naudas. Lai gan vērtība abiem kontiem ir tāda pati," analizē Hiragana.

Foto: Privātais arhīvs
69 tūkstoši sekotāju "Instagram", sasniegtā auditorija – 0,36%. Vidējais "laiku" skaits ierakstiem – 261. "Pēdējo mēnešu "postiem" tas tiek slēpts, jo, protams, nepārsniedz 2000. Beidzamo reizi ap 5000 sirsniņu vienam ierakstam viņa guvusi 2020. gadā. "Paši izdomājiet, kāpēc tā, un cik leģitīms ir šī konta sekotāju skaits. Pateikšu tikai, ka man uz 18 000 sekotāju kontā ir tāda pati aktivitāte," atklāj eksperte.
Foto: Privātais arhīvs

Lai uzsvērtu, ko nozīmē patiesa ietekme soctīklos, viņa min Roju Rodžeru, kuram ir uz pusi mazāks sekotāju skaits nekā Brukai – 35 tūkstoši. "Rojs – beidzot profils, kurā "laiku" skaits netiek slēpts! Pēdējo gadu ieraksti saņēmuši virs 5000 sirsniņu. Šis ir labs rādītājs. Roja "Instagram" konts ir piecreiz vērtīgāks par Brukas!"

Foto: DELFI

Politiski aktīvā Saeimas deputāta palīdze un Latvijas Blogeru un influenceru asociācijas dibinātāja Maija Armaņeva var lepoties ar 68 tūkstošiem sekotāju. Hiragana uzreiz norāda: viņas sasniegtā auditorija ir 0,63%. "Veseli 426 "laiki" uz vienu ierakstu! Tie, protams, tiek slēpti no viņas puses. Bet nekas, man tie tāpat ir redzami," tviterī raksta pētniece.

Armaņevas pagājušā gada ieraksti lielākoties guvuši mazāk nekā 500 "Patīk" atzīmes, bet dažus atzinīgi novērtējuši teju 1000 cilvēku. Hiragana atzīmē, ka sasniegumiem bagātāks Armaņevai bijis 2022. gada jūnijs, taču arī tie bijuši 2000-3000 "laiki".

Armaņevas konta vērtība ir tāda pati kā profiliem ar 10 000 sekotāju, secina eksperte un kā līdzvērtīgu piedāvā Montas Priedes profilu, kurai ir 10 tūkstoši sekotāju un katra viņas bilde saņem vairāk nekā 1000 sirsniņu.

Laura Hiragana uzver, ka nav vēlējusies nevienu aizvainot vai nomelnot, taču aicina cilvēkus izvērtēt, ko nozīmē lielais sekotāju skaits digitālā satura autoriem. "Sociālajiem tīkliem ir liela nozīme mūsu laikmetā un mārketingā. Sasniegtās auditorijas lielums ir aktuālākais un vērtīgākais rādījums. Cilvēks var izveidot kontu un nopirkt 10 tūkstošus interesentu, ielikt bildītes ar paslēptiem "laikiem", taču algoritms nerādīs šādas publikācijas īstiem lietotājiem," saka eksperte. Viņasprāt, pirkto sekotāju aspektu jāliek aiz auss uzņēmējiem, kuri vēlas ar "viltus influenceru" palīdzību reklamēt savu preci. Ne visiem influenceriem, par kuriem raksta mediji, ir reāla ietekme tirgū.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!