Foto: Publicitātes foto
Jautājums, ko pēc iepriekšējā gada pasākuma mēģināju noskaidrot, bija: kas īsti organizē 'Latvijas Mūzikas ierakstu Gada balvu'? Šādi jautāt lika noslēguma ceremonijas saturs, kur dominēja divu izdevniecību izpildītāji (MICREC un Platforma), no kuriem liela daļa nebija nominēto sarakstos.

Skaidru atbildi īsti nebija iespējams noskaidrot, un tas arī bija mans pārmetums šim pasākumam: ja pasākuma nosaukumā parādās vārds "Latvija" un ja tas pretendē uz visaptverošu viena lauka reprezentēšanu, procesam ir jābūt atvērtākam un caurspīdīgākam. (raksts 'Gada un citi Latvijas mūzikas Ieraksti' delfi.lv 2010.g. 26.febr.)

Protams, atbilde ir tāda, kādu mēs zinājām vai skaidri nojautām, un nesen arī oficiāli saņēmām: "Latvijas Mūzikas ierakstu Gada balvu organizē kompānija Micrec PM un Latvijas skaņu producentu, izdevēju un izplatītāju apvienība LaMPA sadarbībā ar Latvijas izpildītāju un producentu apvienību LaIPA." 1 Tātad to organizē mūzikas izdevniecība Micrec's, un lai palielinātu pasākuma leģitimitāti, piesaista vairāk vai mazāk autoritatīvas un vairāk vai mazāk neatkarīgas organizācijas.

Lai arī pasākuma caurskatāmība ir palielinājusies, šogad www.gadabalva.lv ir nosaukti ne tikai organizatori, bet publicēts pat žūrijas sastāvs, tomēr process un rezultāts ir līdzīgs.

Aptuveni pusi pasākuma sastāda "Micrec" pārstāvētie un sponsoru bīdītie izpildītāji, kuriem pārsvarā nav stabila sakara ar labākajiem gada ierakstiem, savukārt otru pusi veido izpildītāji, kas ir vai varētu būt aizvadītā gada populārāko dziesmu un labāko ierakstu autori-izpildītāji. Un tāpēc nav vērts jautāt, kāpēc gadu no gada pasākumā jāuzstājas ansamblim "bet bet" vai citām regulāri reanimētām latviešu popgrupām no iepriekšējām desmitgadēm, bet neuzstājas daudzi no tiešām populāriem un aktuāliem aizvadītā gada izpildītājiem, piemēram, "Tranzīts", "Grafomāns" vai Ēriks Gruzniņš?

Vairs neaiztiekot lobētos pasākuma rīkotāju izpildītājus, mēs varam mēģināt saprast, kādā mērā vērtēšanai izvirzītie ieraksti atspoguļo situāciju Latvijas populārajā mūzikā. Un tas ir šī raksta galvenais jautājums: par gada balvas nozīmi un jēgu. Mans pieņēmums joprojām ir tāds, ka šis pasākums ir bez kādas vērā ņemamas nozīmes, bet tā kas ir, nesniedzas tālāk par "Micrec" promocijas interesēm vai sponsoru muzikālo vājību publisku eksponēšanu.

Turpmāk es papētīšu dažu nomināciju saturu. Man liekas, ka tas, kas nonāk līdz vērtēšanai, sastāda mazu daļu no tā, kas ir izdots gada laikā. Par labu piemēru varētu būt kategorija 'Roka albums', kurā vērtēšanai iesniegti četri diski2. Četri Latvijas rock diski gadā?!

Kategorijā 'Hiphop albums' - arī četri albumi3. Pretēji rokam, kur noteikti bijis daudz vairāk gada laikā izdotu albumu, mēs varētu iedomāties, ka Latvijas hip hopā nekās īsti vairāk bez Gustiņa4 cd nav noticis. Tomēr patiesībā ir savādāk.

Hip hop ir viena no lielākajām vietējām mūzikas scēnām, kas īpaši augusi un izpletusies post-Ozola laikmtā, t.i. pēdējos 10 gados. Piemēram, lokālā hip-hop resursā hhradio.lv ir apraksti par kādiem 30 aizvadītā gada albumiem, piedevām tie ir pamatā tikai latviešu hiphoperu ieskaņojumi. Liela ir arī Latvijas krievu hip-hop scēna, kas tāpat izdod ierakstus, veido video un rotē radio un internetos.

Līdzīga situācija droši vien ir arī citās mazpārstāvētajās kategorijās, piemēram, 'Tautas mūzikas' (trīs albumi) vai 'Alternatīvās mūzikas' (septiņi albumi).

Kādi ir tie iemesli, kāpēc grupas un izdevēji neiesaistās šajā spēlē, ko sauc par Latvijas ierakstu gada balvu, nav tik būtiski. Skaidrs ir tas, ka tas liecina par motivācijas trūkumu, par pasākuma bezjēdzību. Un tas ir lielākais drauds šim notikumam, un kā mēs redzam, joprojām ļoti reāls - leģitimitātes jeb uzticamības trūkums.

Kopsavelkot iepriekš izteikto, es gada ierakstu balvu raksturotu drīzāk kā vienas dienas nozīmes šovu ar farsa un manipulācijas elementu klātbūtni. Vai es ar savu līdzdalību ierakstu izvērtēšanas žūrijā vēlos to šādā formātā turpināt - stipri šaubos.

PS: Nokavēju gandrīz visu ceremonijas pirmo pusi, jo vadījos pēc TV programmās rakstītā: pasākums tiek translēts tiešraidē. Es zināju, ka mūsdienās tiešraižu gadījumā tiek veidotas apmēram sešu sekunžu aiztures, lai varētu izgriezt vai notušēt tiešajā ēterā izsprukušas rupjības vai neveiklas situācijas, bet vai arī divu stundu nobīdi joprojām var dēvēt par tiešraidi?

1 http://www.gadabalva.lv/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=12&cntnt01origid=75&cntnt01returnid=75.

2 Double Faced Eels - Vēl Patiesāk; Igo - Uguns; Skyforger - Kurbads; Mona De Bo - Nekavējies, šīs ir spēles ar tevi.

3 Andrē - Cits Skatiens; Gustavo - Trešā Elpa; Vaļējs Lūzums - Izglītība no TV; Grifs - 1 no 100.

4 Kāpēc Gustavo tur visi tā dēvē?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!