Foto: Gustavs Bruno Grodzs
Pagājušās nedēļas izskaņā ažiotāžu sociālajos tīklos izraisīja vēsts par to, ka Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā pēc domes lūguma no igauņu keramiķa Sandera Raudsepa izstādes "Nāvīga vēlme nonākt pēcnāvē" izņemti trīs provokatīva satura mākslas darbi. Šis notikums ātri pamanījās sadalīt sabiedrību divās pretēji noskaņotās pusēs – daļa uzskatīja, ka Daugavpils dome rīkojusies pareizi, ieklausoties iedzīvotāju un reliģisko konfesiju pārstāvju teiktajā, bet otra puse pārmeta domei atklātu mākslas cenzūru un vārda brīvības ierobežošanu. Nupat savu nosodījumu par notikušo atklāti paudusi gan Latvijas Nacionālā mākslas muzeja direktore, gan Latvijas Muzeju biedrība atklātā vēstulē.

Zināms, ka no izstādes šobrīd izņemti trīs Raudsepa darbi – "Juzi", "Sheeple" un "Dicksus". Kā savā mājaslapā vēsta pats mākslinieks, tad visi šie darbi ietilpst plašākā sērijā, kas vēsta par alternatīvo Jēzu un paralēlām pasaulēm ar bezgalīgām iespējām. Darbā "Sheeple" jeb "Tauta ir aunu bars" Raudseps vēršas pret bezierunu pakļaušanos, "Juzi", kas attēlo Jēzu Kristu ar mašīnpistolēm rokās, nosoda vardarbību, tikmēr vislielāko ažiotāžu radījušais "Dicksus" – pie krusta pielīmēts vīrieša dzimumloceklis – ir vērsts pret iedomību.

Portāls "Delfi" sazinājās gan ar izstādes kuratoru, Latvijas Laikmetīgās keramikas centra pārstāvi Aivaru Baranovski, gan Daugavpils domes priekšsēdētāja pirmo vietnieku Alekseju Vasiļjevu, kā arī lūdza savu viedokli par notikušo izteikt mākslas kritiķei, Normunda Naumaņa balvas ieguvējai Santai Hiršai. Tikmēr Marka Rotko centra direktors Māris Čačka no plašāka komentāra portālam "Delfi" atturējās, vien pauda: "Neatbalstu mākslas cenzēšanu, bet kā pašvaldības iestādes vadītājs pildu pašvaldības norādījumus."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!