Foto: Ansis Starks, Pop/off/art Gallery Moscow-Berlin, kā arī ar Jāņa Avotiņa un galerijas Ibid (Londona) atļauju un ar galerijas "Vartai" atļauju
Pērn mākslas mīļotāju nervus kutināja divu Austrumeiropas mākslas tirgu sadursme – kā Art Moscow, tā "Viennafair The New Contemporary" ar vienas dienas atstarpi paziņoja norises datumus, kuri pārklājās... Šogad intriga – kā Austrumeiropas galerijām būtu jāizspēlē slikti iedalītās kārtis – izpaliek, jo "Art Moscow" notika nupat septembrī, bet "Viennafair" paredzēta mēnesi vēlāk, no 10. līdz 13. oktobrim.

Šogad Vīnes mākslas gadatirgū īpaša uzmanība veltīta Polijas un Gruzijas laikmetīgajai mākslai. Izstādē "Vienna Duet: Georgia – Our Caucasus" būs apskatāmi mākslas darbi, kas pārstāv vairākas paaudzes un medijus un kalpos kā visaptverošs ceļvedis Gruzijas mākslas ainā. Savukārt paralēlajā izstādē "Vienna Duet: Poland – Who Are You Or The Polish School of Happiness" Polijas laikmetīgās mākslas aina aplūkota caur "laimes" subjektīvo prizmu.

Papildus centrālai pasākumu programmai, kas risināsies "Zone 1" un būs veltīta austriešu mākslai un prāvajam Austriešu skulptūru projektam telpās un brīvā dabā, vēl viens spilgts "Viennafair" notikums būs pirmo reizi noorganizētā programma "Vienna XL", kurā piedalīsies bezpeļņas un alternatīvās mākslas institūcijas no Albānijas, Serbijas, Moldovas, Kosovas, Gruzijas un Lietuvas.

Jau kopš paša pirmā "Viennafair" 2005. gadā, tā rīkotāji pārvērtē pasākuma koncepciju. Šogad meses norisi paspilgtinās ne tikai jaunu galeriju un dažādu speciālo projektu iekļaušana, kas ietver un atspoguļo mākslas ainu dažādos Austrumeiropas rajonos, bet arī specializētas programmas mērķauditorijām – ģimenēm, vecākās paaudzes cilvēkiem un studentiem.

"Viennafair" šogad piedalīsies 127 galerijas, to skaitā galerija "Alma" un "kim?" Laikmetīgās mākslas centrs no Rīgas.

"Arterritory.com" sazinājās ar "Viennafair" radošajām direktorēm Kristīnu Šteinbreheri (Steinbrecher) un Vitu Zāmani (Zaman), īsi pirms viņu lielās mākslas parādes sākuma, lai uzzinātu vairāk par sagatavošanas darbiem.

Ko jūs esat mācījušās no iepriekšējā gada pieredzes? Ko no apgūtā jūs pielietojāt atkal un no kā atteicāties, rīkojot pasākumu šogad?

Kristīna Šteinbrehere: Pērn mums izdevās uzsākt daudzas programmas. Mēs arī uzzinājām, ka būtiski ir par tām informēt. To arī šobrīd galvenokārt darām. Esam arī daudz vairāk iepazinušas dalībniekus un publiku, tāpēc mēs varam reaģēt uz viņu vajadzībām.

Ko jūs domājat par pārmaiņām citos mākslas gadatirgos kopš pērnā gada?

Kristīna Šteinbrehere: Rodas aizvien jauni mākslas gadatirgi, kas piesaista kolekcionārus, līdz ar to pastiprinās konkurence. Pozitīvā puse ir tā, ka cilvēki ir gatavi pavadīt vairāk laika, runājot ar māksliniekiem – un vispār pavadīt vairāk laika ar mākslu, vismaz man tā šķiet...

Vita Zāmane: Mēs satiekam arvien vairāk cilvēkus no citām pasaules vietām, kurus interesē māksla un kolekcionēšana.

"Viennafair" nodrošina forumu, kas ļauj atklāt gan jaunus māksliniekus no dažādām Eiropas un pasaules vietām, gan arī māksliniekus, kam starptautiskajā mākslas tirgū jau ir reputācija. Kā ar šādu pieeju var panākt līdzsvaru?

V.Z.: Mums ir īpaša pozīcija, pateicoties mūsu izvēlētajam fokusam, līdz ar to līdzsvars jau pastāv. Mēs nodarbojamies ar to, kas mums padodas. Daudzos gadījumos viss, ko mēs rādām publikai, ir kas jauns.

K.Š.: "Viennafair" apmeklētāji negaida ieraudzīt to, ko redz citās mākslas mesēs; viņi meklē kvalitāti un iespēju gūt labu pārskatu par to tirgu, uz ko esam koncentrējušies.

Kāds būtu tā mākslas tirgotāja tēls, ar kuru jums patīkami komunicēt "Viennafair" ietvaros?

K.Š.: "Viennafair" tirgotājs ir uzņēmīgs galerists, kurš izjūt nepieciešamību pēc tādas mākslas meses, kas kodolīgi pārstāvētu reģionu.

V.Z.: Tirgotājs ar labu aci un kaislību uz mākslu.

Kā jūs aprakstītu tīklu, kādu veido "Viennafair"?

K.Š.: Tas ir ļoti blīvs galeriju, mākslinieku, institūciju un kolekcionāru tīkls, kurā visi vēlas ko iemācīties un savstarpēji komunicēt.

V.Z.: Tas ir jaunu, radošu cilvēku tīkls.

Kādas attiecības pastāv starp gadatirgu, Vīnes pilsētu un Austrijas valdību?

V.Z.: Nevaram sūdzēties, ka "Viennafair" būtu sliktas attiecības ar Austrijas un Vīnes valdības institūcijām. Austrijas Federālā izglītības, mākslas un kultūras ministrija (BM:UKK) atbalsta divus projektus – "Zone 1" un "Vienna XL"; Vīnes Tirdzniecības palāta atbalsta konkursu par labāko galerijas stendu gadatirgū, turklāt mēs arī sadarbojamies ar Vīnes Pilsētas radošo aģentūru.

K.Š.: Attiecības ir labas un partnerība noturīga, jo mēs piesaistām vietējos, federālos un starptautiskos māksliniekus un galerijas, tādējādi vienuviet notiek Vīnes, Austrijas un starptautiskā kultūras apmaiņa, kas interesē ar mūsu valdības partnerus. Mēs kalpojam tiem pašiem mērķiem – veicināt mākslu un kultūru. Prezidents ir mākslas atbalstītājs un atklāj katru mākslas mesi.

Kuri šogad būs "Viennafair" spožākie notikumi? Vai programmā iekļauts kas jauns?

K.Š.: Pērn uzsākām programmu, lai izceltu dažādus reģionus; šogad tas ir "Vienna Duet" – Polija un Gruzija.

V.Z.: Mēs ar nepacietību gaidām paneļdiskusiju sēriju, kas veltīta kolekcionēšanai – "24/7", kurā seši ievērojami kolekcionāri pastāstīs par savu pieeju.

Kādu publiku jūs šogad gaidāt uz gadatirgu?

K.Š.: Šogad mēs pamatīgi piestrādājām, lai paplašinātu "Viennafair" auditoriju. Izveidotas speciālas programmas studentiem, ģimenēm un vecākiem cilvēkiem ar mērķi padziļināt viņu priekšstatus par laikmetīgo mākslu un veicināt viņu interesi par Austrumeiropas mākslu un kultūru.

V.Z: Pateicoties sadarbībai ar vietējiem un starptautiskiem partneriem, esam sastādījuši iespaidīgu VIP programmu ar mērķi piesaistīt aizvien lielāku skaitu ievērojamu viesu no Vīnes, Austrijas un ārzemēm. Ar jauno kolekcionāru programmu mēģinām iesaistīt cilvēkus, kuri jau interesējas par mākslu un apsver iespēju kolekcionēt un pirkt mākslas darbus arī turpmāk. Pieredzējuši kuratori, galeristi un kolekcionāri dalīsies pieredzē ar jaunu mākslas entuziastu paaudzi.

Kas jums šī gadatirgus rīkošanā patīk visvairāk?

K.Š.: Gadatirgus iekļauj virkni funkciju – attiecību veidošanu ar mākslas tīkliem, vadību, producēšanu, mārketingu un vēl daudz ko. Tas ir komplekss, dzīvs organisms. Ir jauki redzēt, kā nostrādā jaunās iniciatīvas.

V.Z.: Mēs patiesībā esam uzsākuši vairākas iniciatīvas un gribam, lai tās darbojas; labākais ir redzēt, ka tās izrādās veiksmīgas.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!