Foto: LETA
Rīgā, 25. un 26. oktobrī, ar vieslekcijām par mūzikas teātri uzstāsies Minhenes Ludviga Maksimiliāna universitātes profesors Dāvids Rēzners (David Roesner), portālu "Delfi" informē Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) pārstāvji.

Vieslekcijas notiek plašāka LKA un Gētes institūta Rīgā sadarbības projekta ietvaros, kura laikā LKA Teātra mākslas maģistrantūras studenti piedalīsies meistardarbnīcā "Mūzika kā teksts. Teksts kā mūzika" profesora Rēznera un mūzikas teātra režisores Margo Zālītes vadībā.

Atklātā lekcija "Kristofs Martālers un Eiropas režisora muzikalitāte" - 2017. gada 25. oktobrī pulksten 18.00-19.30, Gētes institūtā Rīgā, Torņa ielā 1.

Šveiciešu izcelsmes režisors Kristofs Martālers (Christoph Marthaler) ir viens no veiksmīgākajiem un nozīmīgākajiem teātra veidotājiem Eiropā pēdējo 25 gadu laikā, kurš ieguvis vairākas nozīmīgas starptautiskas balvas, tostarp arī Eiropas Teātra balvu "Jaunā teātra realitāte" 1998. gadā. Režisora unikālajam rokrakstam pieder oriģināli inscenējumi, kuros absurdi teksti un scenāriji savienoti ar mūziku un sava veida "palēninātu farsu", kā to apzīmējis kāds kritiķis. Savā unikālajā teātra stilā Martālers iestudējis arī dramaturģijas kanona klasiku - gan Gētes "Faustu" un Šekspīra "Divpadsmito nakti" un "Vētru", gan fon Horvāta "Kazimiru un Karolīnu" un Bīhnera "Dantona nāvi". Režisors veiksmīgi iestudējis arī operas Zalcburgā, Parīzē, Baireitā, Hamburgā un citviet. Līdzās citām viņa darba metodēm un estētikas iezīmēm kritiķi bieži izceļ Martālera teātra "muzikalitāti". Dāvida Rēznera lekcija būs veltīta šī termina skaidrojumam un iztirzājumam, palīdzot labāk izprast šī unikālā režisora dažkārt visai sarežģītos darbus.

Atklātā lekcija "Music Theatre Now. ITI konkurss 2015 un tā ietekme uz jaunā mūzikas teātra estētiku" - 2017. gada 26. oktobrī pulksten 11.00-12.30, LKA Teātra mājā "Zirgu pasts", Dzirnavu ielā 46.

"Music Theatre Now" ("Mūzikas teātris šodien") ir Starptautiskā Teātra institūta (International Theatre Institute) organizēts konkurss un festivāls, kura uzmanības centrā ir jaunais mūzikas teātris no visas pasaules. Ik pa trim gadiem, praktiķi tiek aicināti iesniegt jaunu darbu video dokumentācijas, partitūras un libretus, kas iestudēti vismaz vienu reizi. 2015. gadā starptautiska žūrija no vairāk nekā 450 iesniegtajiem pieteikumiem izvēlējās 14 īpaši oriģinālus, inovatīvus un augstas kvalitātes darbus no Ķīnas, Itālijas, Krievijas, Vācijas, Beļģijas, Islandes, ASV, Meksikas, Argentīnas un Austrālijas. Neskatoties uz daudzveidību, šajā izlasē iespējams saskatīt vairākas laikmetīgās attīstības un estētikas izmaiņas. Uz tām ir interesanti palūkoties detalizētāk, it īpaši salīdzinājumā ar Eiropas operas tradīcijas kanonu. Šajā lekcijā Dāvids Rēzners rādīs minēto darbu fragmentus un centīsies no kopējām pazīmēm izdibināt, kas šajā festivāla darbu izlasē ir jauns un ievērības cienīgs.

Lekcijas notiks angļu valodā.

Dāvids Rēzners (David Roesner) ir teātra un mūzikas teātra pasniedzējs Ludviga Maksimiliāna universitātē Minhenē. Iepriekš strādājis arī Hildesheimas, Ekseteras un Kentas univeristātēs. 2003. gadā Rēzners publicēja savu pirmo monogrāfiju "Teātris kā mūzika", kam sekoja tādas nozīmīgas publikācijas kā "Teātra troksnis. Izrādes skaņa" (Theatre Noise. The Sound of Performance, kopā ar Linni Kendriku, CSP, 2011), "Komponētais teātris. Estētika, prakse, procesi" ("Composed Theatre. Aesthetics, Practices, Processes", kopā ar Matiasu Rebštoku, Intellect, 2012) un viņa jaunākā monogrāfija "Muzikalitāte teātrī. Mūzika kā modelis, metode un metafora teātra veidošanā" ("Musicality in Theatre. Music as Model, Method and Metaphor", Ashgate, 2014). Rēzners strādā arī kā teātra mūziķis un skaņu dizainers.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!