Foto: LETA

Viena no sezonas sākuma pamanītākajām izrādēm šobrīd ir Dailes teātrī tapušais Lauras Grozas-Ķiberes iestudējums "Frankenšteins". Kārlis Auzāns tai veidoja mūziku, kas izdota arī kompaktdiskā. Taujāts par to, kā veicās šajā darbā, Auzāns teic, ka katrs, kurš piedalījās izrādes tapšanā, ieguldīja visu to labāko, uz ko ir spējīgs.

Mūzika izrādei tapusi pateicoties kādam atgadījumam. "Sākotnēji man bija iecere iekļaut zēnu kori izrādes "1984" mūzikas partitūrā, mēs ierakstījām Rīgas Doma zēnu kori. Rezultāts bija tik iespaidīgs, ka režisore Lauta Groza-Ķibere piedāvāja rakstīt mūziku izrādei "Frankenšteins", kurā mēs varētu izmantot zēnu kori uz skatuves dzīvajā," stāsta komponists.

Tā iesākusies sadarbība ar Jāzepa Mediņa 1. mūzikas skolas zēnu kori. Auzāns stāsta, ka liela nozīme bijusi pašam procesam: "Pēc skaņdarbu uzrakstīšanas, šovasar devāmies uz kora nometni, lai iepazīstinātu ar materiālu. Visus pavadošos instrumentus jau biju ierakstījis savā studijā. Mācību nolūkos septembrī ierakstījām arī kori pie Aigara Grāvera "JUMP studio". Rezultātā tapa materiāls, ko var izdot ieraksta formātā."

Šī Kārlim Auzānam nav pirmā pieredze ar mūzikas veidošanu teātrim - tapuši skaņu celiņi arī izrādēm "Piafa", "M.Butterfly", "1984", "Pīters Pens", tāpat veidots arī Spīdolas dziedājums Gunai Zariņai izrādē "Uguns un Nakts".

Taču darbs pie šīs izrādes ir atšķirīgs. "Gandrīz visās izrādēs ir izmantots ieraksts kopā ar dzīvo izpildījumu uz skatuves. Tapēc galvenais uzdevums šoreiz bija iemācīt muzikāli orientēties izrādes skaņu partitūrā, lai to var izpildīt dzīvajā. To lieliski palīdzēja izdarīt kora diriģente Evija Vanaga. Šoreiz sarežģītākais bija pielāgot gregorisko dziedājumu tekstus savai mūzikai, jo šie latīņu teksti nav tik standartizēti kā tie, kurus zinām no liturģijām. Tos palīdzēja atlasīt Evita Mamaja. Tekstu pamatā ir Dieva saruna ar cilvēku," stāsta Auzāns.

Par spīti Frankenšteina urdītajām asociācijām, Auzāns to redz citā gaismā un pauž prieku par padarīto: "Kopumā izrāde ir izdevusies, jo tajā gandrīz visās pozīcijās tika ieguldīts milzīgs darbs. Un katrs, kurš piedalījās izrādes tapšanā, ieguldīja visu to labāko, uz ko ir spējīgs. Šajā izrādē gan nesaskatu tiešu līdzību ar šausmu žanru, jo izrādes pamatdoma ir filozofiska, izteiksmes līdzekļi tikai tuvinās šim žanram."

Kārlis Auzāns ir grupu "Melo-M" un "Autobuss debesīs" dalībnieks, producents, multiinstrumentālists un komponists. Veidojis skaņu celiņus arī vairākām filmām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!