Foto: AP/Scanpix/LETA
Mēļo, ka nav drošāka un taisnāka ceļa uz salauztu sirdi un sabeigtiem nerviem kā iemīlēšanās māksliniekā, taču kas notiek, kad viens mākslinieks iemīlas otrā? Daži pamanās dzīvot kopā laimīgi līdz mūža galam, daži villojas, šķiroties un saejot atkal kopā pa n-tajiem lāgiem, savukārt citi saiet ragos un nevēlas viens otru vairs nekad redzēt un dzirdēt. Lai arī kāds būtu attiecību iznākums, šādu radošu savienību iedvesmoti radušies daži no viņu labākajiem mākslas darbiem. Visu mīlētāju dienas noskaņās piedāvājam iepazīties ar septiņiem pasaulslaveniem mākslinieku pāriem, kuri iegājuši vēsturē gan savu vētraino attiecību, gan kopīgi radīto mākslas darbu dēļ.

Frīda Kalo un Djego Rivjera

Foto: Vida Press

Abu mākslinieku mīlasstāsts, kas sākās kā pasniedzēja un skolnieces romāns, ir tikpat krāsains kā viņu mākslas darbi. Māksliniekus, kuri savu savienību laulības saitēm savienoja 1929. gadā, vienoja interese par komunisma politiku, mīlestība pret glezniecību un patiesa cieņa pret otra daiļradi. Pēc 10 gadu kopdzīves pāris izšķīrās, jo Frīda uzzināja, ka Djego viņu krāpj ar viņas māsu Kristīnu. Tiesa, īsta mīla nerūs, un dinamiskais pāris savu laulību pēc gada atjaunoja. Par spīti tam, ka Rivjera bija izslavēts kā Meksikas diženākais dzīvojošais mākslinieks, viņš Frīdu allaž uzskatīja par talantīgāku nekā viņš pats. Viņu attiecības ilga līdz Frīdas nāvei 1954. gadā, un Rivjera to aprakstīja kā traģiskāko savas dzīves momentu.

Gilberts Prošs un Džordžs Pasmors

Foto: Vida Press

Tā bija mīlestība no pirmā acu skatiena – Gilberts un Džordžs satikās 1967. gadā Sentmārtina mākslas koledžā, kur abi apguva tēlniecību. Britu mākslinieki apvienojās radošā tandēmā, radot gan 3D, gan 2D mākslas darbus, kuri vēstīja par sociālām problēmām un lauza sabiedrībā pastāvošos tabu. Svarīga viņu daiļrades komponente bija viņi paši, radot dzīvās skulptūras, kurās pāra ikdienas dzīve saplūda ar mākslu. Plaša spektra medijos pētot un attēlojot reliģijas, seksualitātes un identitātes problemātiku, mākslinieku pāra daiļrade allaž aizsniedzās aiz elitārās mākslas robežām. Gilberts un Džordžs apprecējās 2008. gadā – pēc kopīgi pavadītām četrām desmitgadēm mākslas pasaulē, pret kuru viņi neatlaidīgi kopīgiem spēkiem dumpojās.

Alfrēds Štiglics un Džordžija O`Kīfa

Foto: Vida Press

Štiglics ar O`Kīfu iepazinās brīdī, kad jau atradās slavas zenītā. 20 gadus vecākais fotogrāfs jaunajai māksliniecei bija kas vairāk par partneri – viņš bija arīdzan O`Kīfas radošais audzinātājs un padomdevējs. Viņš bija pirmais, kurš izstādīja viņas abstraktos zīmējumus un palīdzēja izaudzināt par cienījamu gleznotāju, par kādu viņai bija lemts kļūt. Tiesa, O`Kīfas mākslas panākumi no Ņujorkas galu galā aizveda viņu uz Ņūmeksiku, tāpēc pāra attiecības līdz pat Štiglica nāvei 1946. gadā sastāvēja no mīlestības vēstulēm. Galīgais šo attāluma attiecību rezultāts ir 20 tūkstoši vēstuļu, kas apkopotas grāmatā "Mans tālumā esošais: Džordžijas O`Kīfas un Alfrēda Štiglica vēstuļu izlase" ("My Faraway One: Selected Letters of Georgia O'Keefe and Alfred Stieglitz").

Mens Rejs un Lī Millere

Foto: Arhīva foto

Lai arī Mens Rejs uzstāja, ka viņš nekādus mācekļus neņem un neņems, tomēr tolaik jau veiksmīgā modele Lī Millere pārvācās uz Parīzi, lai varētu strādāt kopā ar ikonisko mākslinieku. Viņa kļuva par viņa asistenti, mūzu un pēcāk arīdzan par mīļāko. Viņu divus gadus ilgais mīlasstāsts bija īss, bet produktīvs, jo īpaši Milleres gadījumā. Arī viņa kļuva par fotogrāfi un pēcāk arī par aktīvu sirreālistu kustības dalībnieci, bet pirms tam Reja "paspārnē" viņa fotolaboratorijā Millere atklāja solarizācijas tehniku, kuru Rejs pēc tam padarīja par preču zīmi. Millere arī tiek uzskatīta par daudzu Reja fotogrāfiju autori, kas uzņemtas laika posmā no 1929. un 1932. gada, jo viņa aktīvi iesaistījās sava romantiskā partnera radošajā darbībā, kamēr viņš nodevās glezniecībai.

Marina Abramoviča un Ulajs

Foto: Vida Press

"Kaislīgi", "jaudīgi" un "celmlauži" – tie ir trīs visprecīzākie vārdi, ar kuriem var apzīmēt Ulaja un Abramovičas kopīgo radošo darbību. "Kaislīgi" un "jaudīgi" attiecināmi arīdzan uz viņu attiecībām. Pierādījums tam, ka viņu savienība, iespējams, ir zvaigznēs ierakstīta, ir kaut vai fakts, ka abi dzimuši vienā un tajā pašā dienā. Dēvējot viens otru par "otru pašu" un "divgalvaina ķermeņa daļām", viņu sinhronizētā radošā darbība ilga vairāk nekā 10 gadus, kuras laikā viņi atklāja ego un mākslinieciskās identitātes tematiku. Tiesa, viņu mīlai nebija lemts ilgt līdz mūža galam – abi aizgāja šķirtus ceļus, atzīmējot šo soli ar kopīgu pēdējo mākslas darbu. Dokumentālajā filmā "Lielā mūra pastaiga" ("The Great Wall Walk") iemūžināts, kā bijušie mīlnieki noiet 2500 kilometru no viena Ķīnas mūra gala līdz otram, tādējādi atzīmējot savu šķiršanos un atvadoties.

Pablo Pikaso un Fransuāza Žilo

Foto: Vida Press

Pablo Pikaso mākslinieciskā aizraušanās ar sieviešu atveidošanu radusies no daudzajām viņa dzīves sievietēm, kuras kubisma pionieris dēvēja par savām mūzām. Iespējams, nozīmīgākā viņa mūza bija viņa ilggadējā partnere Fransuāza Žilo. Pikaso Žilo centās savaldzināt ar ķiršu bļodu, kad ieraudzīja viņu pusdienojam tajā pašā restorānā, kur viņš. Lai arī vēl studente, 21 gada vecumā Žilo jau bija diezgan labi atzīta un respektēta gleznotāja. Formāli Pikaso vēl bija precēts ar Mariju Terēzi Valteri, taču tas viņam netraucēja nodoties dekādi ilgām vētrainām attiecībām ar Žilo, kļūstot arī par divu bērnu tēvu. Viņu attiecības nebija no tām gludākajām, taču viņi viens otru iedvesmoja mākslinieciski – Žilo visus 10 gadus bija Pikaso mūza, savukārt viņa darbi ietekmēja Žilo pievēršanos kubismam.

Doroteja Taninga un Makss Ernsts

Foto: Arhīva foto

Pēc izirušajām attiecībām ar mākslas patronesi Pegiju Gugenhaimu Makss Ernsts par savu ceturto sievu apņēma Doroteju Taningu. Mākslinieku pāris, kas iemīlējās šaha spēles laikā, ir uzskatāms par sirreālistu kustības pionieriem. Tiesa, par spīti šim sasniegumam, Ernsts uzstāja, ka abi nekad nav runājuši par mākslu, taču mīļuprāt izbaudīja citu mākslinieku sabiedrību, uzņemot savās mājās dažādus radošās inteliģences pārstāvjus savās Francijas mājās. Taninga un Ernsts apprecējās 1946. gadā dubultā ceremonijā Holivudā ar Menu Reju un Džuljetu Brauneri. Abi turpinot katrs savu radošo darbību, lavierējot starp sirreālismu un dadaismu, nodzīvoja laimīgā laulībā līdz pat Ernsta nāvei 1976. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!