Foto: Publicitātes foto
Jau desmito gadu pēc kārtas Polijas pilsētā Gdiņā, veca lidlauka teritorijā norisinājās viens no Eiropas lielākajiem mūzikas festivāliem - "Open'er". Kā jau katru gadu, arī šoreiz pasākuma organizatori bija parūpējušies par daudzu pasaules slavenu grupu un mākslinieku piedalīšanos. Kamēr pašmāju "Positivus" pamazām turpina pilnveidoties, varu apgalvot, ka šāda mēroga festivāls kā "Open'er", ir tuvākais Latvijas teritorijai, turklāt tajā nokļūt nemaz nav grūti.

Pēc aptuveni 11 stundas gara ceļa automašīnā nokļuvām plašā pasākuma teritorijā. Tikai tālumā varēja saskatīt galveno skatuvi, kur turpmākos vakarus norisinājās izcili, augstas kvalitātes koncerti. Tā kā es šo festivālu apmeklēju pirmo reizi, man nebija nojausmas, ko no tā sagaidīt, bet varu teikt droši - jau pirmā festivāla diena atstāja par šo notikumu ļoti labu iespaidu.

Pirmais, ko vēlētos uzsvērt, ir patiesi teicamā pasākuma organizēšana. Kaut arī ''Open'er'' apmeklē tūkstošiem cilvēku, par drošību un komfortu šeit var neuztraukties - viss ir izplānots līdz pēdējai niansei, sākot ar biļešu tirdzniecību, teritorijas sadalījumu, apsardzes un medpunkta nodrošinājumu, dušām un labierīcībām utt. Par to visu varēja pārliecināties jebkurā no dienām un tas tikai apliecina, ka ''Open'er'' savā 10 gadu ilgajā pastāvēšanas laikā, ir kļuvis par pieredzes bagātu festivālu, kurā grūti atrast kādu detaļu, kura nebūtu noslīpēta. 

Pēc iekārtošanās telšu pilsētā pienāca laiks, kad atvērās ieejas vārti uz festivāla galveno teritoriju (tie katru dienu tika slēgti no četriem rītā līdz četriem pēcpusdienā) un apmeklētāji varēja iepazīties ar visām skatuvēm un to izkārtojumu. Skatuvju atrašanās vietas bija profesionāli izplānotas, lai norisinoties daudzajiem koncertiem vienlaicīgi, nebūtu skaņas pārklāšanās. Piemēram, attālums starp divām galvenajām koncertu norises vietām - main stage un tent stage - bija jāmēro aptuveni 10 minūtes.

"DELFI Aculiecinieka" fotoreportāža no festivāla "Open'er 2011".

Pēc nelielas teritorijas apskates ieņēmām vietu pie galvenās skatuves, kur publika pamazām sāka rosīties uz vakara pirmā nozīmīgā mākslinieka - grupas ''The National'' sagaidīšanu. Kā vienmēr solīdais Bruklinas džentelmeņu kolektīvs sniedza patiesi skaistu un augstvērtīgu priekšnesumu, tajā iekļaujot savas visu albumu labākās kompozīcijas. Jāpiemin arī grupas centrālās ass - Meta Beringera emocionālais dziedājums, kurš enerģiski izstrāvoja neaprakstāmu baudījumu līdz pat koncerta izskaņai.

Pēc šīs spilgtās uzstāšanās publika varēja sākt gaidīt vakara galveno naglu - ''Coldplay''. Ar zvaigžņu karu filmu cienīgu ievada motīvu skatītāju pūli pārklāja iespaidīgi lāzerstari, debesīs uzšāvās spilgtas raķetes un uz skatuves parādījās britu kulta grupa ar Krisu Mārtinu priekšgalā.

Kolektīva uzstāšanās saturiskā ziņā bija identiska pirms neilga laika aizritējušajam ''Coldplay'' koncertam Glāstonberijas festivālā, tādēļ jau pirms ''Open'er'' apmeklētāji varēja uzzināt dziesmu secību, šova elementus. Nenoliedzami ''Coldplay'' daiļrade ir piepildīta ar daudziem hītiem, kuriem vārdus un galveno melodiju zina praktiski visi. Skanot tādiem skaņdarbiem kā ''The Scientist'', ''Fix You'', ''Viva La Vida'', pārņēma sajūta, ka atrodos sava veida dziesmu svētkos. Starp šādām teju vai himnām kolektīvs piedāvāja skatītāju uzmanībai arī jaunākos skaņdarbos, kuri, protams, nenostrādāja tik labi. Tas gan ir pašsaprotami, ka šāda tipa koncerti ir lieliska iespēja grupai piedāvāt savu jauno materiālu. Neraugoties uz šādām niansēm, šī viennozīmīgi bija festivāla lieliskākā uzstāšanās. Uzkurinātās cilvēku masas veiksmīgi turpināja kustināt masīvie skaņu viļņi, ko radīja galvenās skatuves pēdējie mākslinieki, Londonas elektroniskās mūzikas pārstāvji - ''Simian Mobile Disco'' un dienas noslēgumā bija iespēja arī atkalredzēties ar ''Caribou'', kuri kā vienmēr piedāvāja augstas kvalitātes performanci.

Otrā diena bija īsts pārbaudījums visiem festivāla apmeklētājiem, jo silti vasarīgo laiku strauji nomainīja auksts vējš un negaiss. Brienot pa dubļiem patvērumu varēja meklēt otrajā galvenajā skatuvē - tent stage, kur cilvēki bija pasargāti no lietus un varēja baudīt skaistu Angļu indīroka kolektīva ''British Sea Power'' koncertu. Kaut arī grupas daiļrade, kura balstīja priekšnesuma programmu ir visai vienveidīga, tā nelikās garlaicīga un skaņdarbi izskanēja pārliecinoši un augstvērtīgi. Neraugoties uz nelabvēlīgajiem laika apstākļiem, publika bija ieinteresēta dzirdēt lielisko alternatīvā roka grupu ''Pulp'', kuri savas atgriešanās tūres ietvaros viesojās arī Polijā. Vēja brāzmas un lietus sitās tieši mūziķu sejās, bet tas neapturēja Džārvisu Kokeru un biedrus dalīties ar saviem lielākajiem hītiem.

Pacietīgi, izlijuši līdz pēdējai vīlītei, tūkstošiem festivāla apmeklētāju sagaidīja vakara noslēdzošos dalībniekus - Oksfordas matemātiskā roka pārstāvjus ''Foals''. Viennozīmīgi, emocijas, kas pārņēma skatoties šo salīdzinoši jaunās grupas uzstāšanos, bija neaprakstāmas. Tā vien šķita, ka ''Foals'' ir speciāli noorganizējuši šādu negaisu, jo tas pilnībā saskanēja ar grupas progresīvo mūzikas stilu un izpildījumu. Enerģijas lādiņš, ko deva grupas dalībnieki, lika aizmirst visu, kas notiek apkārt un ''Foals'' maģiskā burvība pilnībā pakļāva skatītājus savā varā. Fantastiski!

Kaut arī festivāla trešās dienas piedāvātais mūziķu klāsts likās ne īpaši vilinošs, patīkamu pārsteigumu sagādāja britu solo dziedātāja Keita Neša, kuras koncerts nenoliedzami bija labākais sestdienā. Keita ar savām pavadošajām dalībniecēm piedāvāja interesantu muzikālo piedzīvojumu, kurš sevī ietvēra enerģiski pancīgu estētiku un liriski melodiskas atkāpes. Tika atskaņoti arī tādi hīti kā ''Foundations'', ''Nicest Thing'' un citi. Gados jaunā dziedātāja sevi apliecināja kā pārliecinātu, profesionālu skatuves mākslinieci, kura spēj ar vienkāršām un pēc uzbūves primitīvām kompozīcijām pilnībā aizraut publiku.

Festivāla apmeklētājiem bija iespēja piedalīties arī dažādās diskotēkās, kas norisinājās izgaismotās arkādēs. Interesanta un aizraujoša likās ''Silent Disco'' norises vieta, kurā publika dejoja/kustējās praktiski pilnīgā klusumā. Dziesmas, ko atskaņoja dīdžeji, tika pārraidītas pa radio viļņiem uz austiņām, kuras tika izsniegtas jebkuram, kurš bija ieinteresēts izbaudīt nestandarta diskotēku savdabīgā atmosfērā.

Galvenais vakara notikums bija pop granda ''Prince'' uzstāšanās. Teikšu atklāti - man šis koncerts nemaz nelikās tik nozīmīgs. Protams, tas tika apmeklēts ļoti kuplā cilvēku skaitā, taču šķita, ka dauzi skatītāji vienkārši vēlējās ieraudzīt šo zvaigzni pirms tās norieta. Lai arī ''Prince'' koncertā teicami apliecināja savu talantu, skatuves izjūtu un harizmu, man šķiet, ka šāda stila mūzika mūsdienās dabiski ir zaudējusi savu burvību un sākotnējo aktualitāti.

''Open'er'' noslēdzošajā dienā festivāla organizatori bija parūpējušies par intensīvi piepildītu koncertgrafiku. Paralēli vairākām vidusšķiras poļu grupām uz telts skatuves kāpa Austrumanglijas drūmais jauniešu kolektīvs ''These New Puritans'', kuri ar smagnējiem bungu ritmiem, ksilofonu un pūšamo instrumentu melodijām, Džeka Bārneta monotonisko rečitēšanu piedāvāja ekstravagantu, tumšās noskaņās ietvertu koncertu, kurš varbūt priekš pēdējās dienas bija nedaudz par sarežģītu. Uz galvenās skatuves meiteņu spiedzienu pavadīti uzstājās jauneklīgais Liverpūles trio ''The Wombats'', kuru uzstāšanos varētu raksturot šādi - 50/50. Skaņdarbi no puišu debijas albuma nostrādāja pilnībā, bet jaunās dziesmas - ne uz pusi.

Atgriežamies pie telts skatuves, kur bija iespēja vērot šī gada viena no labākā debitanta Džeimsa Bleika performanci. Viennozīmīgi viņa skaistajos skaņdarbos varēja atkal izjust mākslinieka patieso talantu, tikai to visu nedaudz nebaudāmu padarīja skaņa, kura uz lielajiem skaļruņu stāviem bija daudz par skaļu. Taču no attiecīgas distances, Bleika koncerts bija baudāms, īpašu saviļņojuma sajūtu sagādāja noslēdzošais, lieliski izpildītais ''Wilhelm Scream''.

Nedaudz bija iespēja arī pavērot Amerikāņu rokmūzikas pārstāvjus ''The Strokes'', kuru koncertu varu atzīt par vizuāli pievilcīgāko. Muzikālā ziņā puiši skanēja līmenī, taču nepameta sajūta, ka šī grupa ir zaudējusi savu dzirksti un šarmu, kuru varēja baudīt grupas pirmsākumos. Diezgan garlaicīgu koncertu publikai piedāvāja solo māksliniece ''M.I.A.'', kura ar savu mistisko vēstījumu savā šovā un video projekcijās tā arī palika līdz galam nesaprasta. Ar skaistu noslēguma koncertu festivālam punktu pielika Monreālas elektrofanka projekts ''Chromeo''. Duets, ko ironiskā veidā dēvē par pasaulē vienīgo veiksmīgo arāba un ebreja sadarbību, piedāvāja lielisku priekšnesumu, kurš deva iespēju vēl pēdējo reizi apmeklētājiem aizmirsties straujās deju mūzikas noskaņās.

Kopumā ''Open'er'' ir lielisks, labi noorganizēts liela mēroga mūzikas festivāls, kas ir viens no tuvākajiem un arī izmaksu ziņā pieejamākiem notikumiem Latvijas tuvumā. Pasaules mēroga zvaigznes par pieejamu, pat zemu cenu. Šo iespēju iesaku izmantot jebkuram no jums. Varu tikai novēlēt pašmāju festivālam ''Positivus'' izaugt līdz tikpat augstvērtīgas kvalitātes līmenim.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!