Foto: Ieskats atjaunotajā operas 'Pīķa dāma' uzvedumā
Foto: Agnese Zeltiņa

Pieminot Latvijas Nacionālās operas direktoru, režisoru Andreju Žagaru, 20. februārī atjaunojuma pirmizrādi piedzīvoja Pētera Čaikovska operas "Pīķa dāma" iestudējums. Andreja Žagara režijā šis uzvedums pirmizrādi piedzīvoja 2005. gadā un guva spožus panākumus Latvijā un ārzemju viesizrādēs.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Kopā ar Andreju Žagaru iestudējuma radošajā komandā 2005. gadā strādāja diriģents Andris Nelsons, scenogrāfs Aleksandrs Orlovs, kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka, horeogrāfe Elita Bukovska un gaismu mākslinieks Gļebs Fiļštinskis. Atjaunojuma muzikālais vadītājs ir Mārtiņš Ozoliņš, atjaunojuma režisors ir Andreja Žagara brālis, aktieris un Dailes teātra direktors Juris Žagars, režisora asistente – Dace Volfarte.

Hermaņa lomā pirmizrādē iejutās krievu tenors Sergejs Poļakovs, kurš šobrīd strauji gūst atzinību izcilos opernamos visā pasaulē; šosezon Hermaņa lomu dziedās arī pazīstamais gruzīnu tenors Georgs Onjani. Lizas lomā – konkursa "Competizione dell`Opera" (2019) uzvarētāja, ukraiņu soprāns Anna Bondarenko, Maskavas Muzikālā akadēmiskā teātra soliste Inna Kločko un lieliskais lietuviešu soprāns Vida Mikenvičūte. Grāfienes lomā – Ilona Bagele vai Andžella Goba. Tomski interpretēs izcilais baltkrievu baritons Vladislavs Suļimskis, Polinas lomā – latviešu mecosoprāns, Frankfurtes operas soliste Zanda Švēde. Jeļecka lomā – Latvijas Nacionālās operas solisti Jānis Apeinis vai Rinalds Kandalincevs.

"Ikvienam režisoram, kurš iestudē Čaikovska/Puškina "Pīķa dāmu", laikam gan neizbēgami ir jāizvēlas dominējošā līnija attiecību trijstūrī, kura virsotnes ir Hermanis, Liza un Grāfiene. Šī izvēle lielā mērā nosaka arī skatuves traktējuma patosu. Kam pirmām kārtām "rezonē" Hermaņa tēls, kas ir viņa "atslēgas vārds" – Grāfiene vai Liza, mistika vai psiholoģija, dvēsele vai raksturs? Saprotot, cik riskanti ir šādi vispārinājumi, es tomēr esmu formulējis savu izvēli – man svarīgākie šajā stāstā ir Hermanis un Liza, viņa un viņas apsēstība, viņa un viņas mīlestība. Lizas pašaizliedzīgā gatavība ar savu mīlu izpirkt Hermani no viņu vajājošo slimīgo iedomu gūsta un Hermaņa vajadzība pēc Lizas kā paša vērtības apliecinājuma, paša veiksmīguma un varēšanas zīmes. Savā iestudējumā esmu meklējis čehovisko – tik cilvēcisko maldīšanos apstākļu, pieņēmumu un aizspriedumu labirintos, nesaskatot dzīves piepildījumu, kas ir tepat līdzās," rakstīja režisors Andrejs Žagars 2005. gadā pirms "Pīķa dāmas" pirmizrādes. "Pīķa dāmas" darbība notiek Pēterburgā iestudējuma tapšanas periodā – 21. gadsimta sākumā.

Andreja Žagara "Pīķa dāma" ar panākumiem izrādīta viesizrādēs Bordo teātrī 2005. gadā un Luksemburgā 2009. gadā.

"Pīķa dāmas" izrādes šosezon notiks arī 22. februārī un 26. martā, kā arī Rīgas Operas festivāla ietvaros 6. un 12. jūnijā.

Tags

Andrejs Žagars Andris Nelsons diriģents Mārtiņš Ozoliņš Juris Žagars Latvijas Nacionālā opera
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form