Foto: Publicitātes foto
Nepieradinātās mūzikas festivāla "Skaņu mežs 2020" organizatori izziņojuši to mākslinieku sarakstu, kas šogad divos koncertvakaros 9. un 10. oktobrī uzstāsies kultūras ēkā "Hanzas perons". Kā ik gadu, gaidāms arī festivāla bezmaksas ievadkoncerts, kas noritēs 2. oktobrī pagaidām vēl neprecizētā telpā.

2. oktobra koncertvakarā būs dzirdams komponista Andra Dzenīša dibinātais elektro-akustiskās mūzikas ansamblis "Woodpecker Project", kura sastāvā šobrīd spēlē arī Arvīds Kazlausks, Ritvars Garoza un Gatis Zaķis. Šajā vakarā uzstāsies arī skaņu inženiera, ievērojamās studijas "Dubplates & Mastering" dalībnieka un elektroniskās mūzikas komponista Rašada Bekera (Rashad Becker) duets ar saksofonistu un komponistu Andrē Vidu (André Vida).

Bekera 2013. gada ieraksts "Traditional Music of Notional Species Vol. I" tika ierindots žurnāla "The Wire" 2013. gada labāko ierakstu topa trešajā vietā. Žurnāls "Fact" šo albumu nodēvējis par "mežonīgu ierakstu no fascinējošas personības".

Andrē Vida savukārt ir ievērojamā komponista Entonija Brekstona (Anthony Braxton) skolnieks un viņa kompozīcijās tiek pētītas ne tikai dažādu estētiku kopīgās šķautnes, bet arī jebkura instrumenta spēlēšanas fiziskais aspekts, un jau to idejiskā līmenī parasti tiek iecerēta arī kinētisku instalāciju, horeogrāfijas, apgaismojuma vai kāda cita vizuāla aspekta klātbūtne.


Bezmaksas koncertā muzicēs arī vācu laikmetīgās mūzikas ansamblis "Sonar Quartett", kas atskaņos itāļu mikrotonālās mūzikas un minimālisma priekšvēstneša Džacinto Šelsi (Giancinto Scelsi) mūziku – "Manto" solo altam, "I riti funerali di Carlo Magno AD814" čellam un perkusijai, kā arī Šelsi Ceturto un Piekto stīgu kvartetu.

Šajā priekšnesumā Šelsi vokālo skaņdarbu "Hô" dziedās latviešu mecosoprāns Ieva Parša. Šis priekšnesums ir debijas koncerts "Skaņu meža" vadītajam projektam "Remaiin", kas šķetina citu kultūru ietekmi rietumu avangarda mūzikā.

"Skaņu meža" līdzdibināto platformu "Shape" pasākumā pārstāvēs Džims Kempbels (Jim Campbell) jeb Rrill Bell, kas savas kolāžmūzikai līdzīgās improvizācijas veido, manipulējot ar audiokasetēm, līdzīgi kā savulaik hip-hopa un trokšņu mūzikas subkultūrās savulaik tika manipulēts ar vinilplašu atskaņotājiem.

Pirmais koncertvakars


9. oktobra koncertvakara centrā būs divu īpaši "Skaņu mežam" radītu darbu pasaules pirmatskaņojumi. Abu darbu autori Covid-19 pandēmijas dēļ koncertā nebūs klātesoši, taču to darbu atskaņojums tiks nodrošināts divos atšķirīgos veidos.

Pianiste un Lielās mūzikas balvas laureāte Agnese Egliņa, kas darbojas arī trio "Art-i-Shock", sniegs pirmatskaņojumu amerikāņu komponista, trombonista, datormūzikas novatora un Makārtura "ģēniju balvas" laureāta Džordža Lūisa (George E. Lewis) kompozīcijai "Blombos Workshop".

Lūiss ir viens no afro-amerikāņu komponistu un instrumentālistu savienības AACM dalībniekiem, un darbus solo klavierēm nav rakstījis kopš 1994. gada. Lūisa 2008. gadā publicētā grāmata "A Power Stronger Than Itself: The AACM and American Experimental Music" saņēma prestižo Amerikas Grāmatu balvu. 2018. gadā Džordžs Lūiss saņēma goda doktora grādu Hārvardas universitātē.

Mākslinieku un elektroniskās mūzikas komponistu Marianas Rozenfeldes (Marina Rosenfeld) un Bena Vidas (Ben Vida) darbs savukārt tiks atskaņots elektroniski un pat automātiski – ģeneratīvā daudzkanālu mūzikas kompozīcija katrā atskaņošanas reizē skan mazliet citādāk, un savā ziņā var skanēt bezgalīgi, jo tās zināmā algoritmā balstītie skaņu virknējumi var turpināties neizsmeļamās variācijās. Rozenfelde un Vida jau sākot ar 2014. gadu bieži uzstājas arī kā improvizētas elektroniskās mūzikas duets, un līdz šim mirklim ir izdevuši divus kopalbumus. Pēdējais no tiem – šogad publicētais "Vertice" – nācis klajā mākslas galerijas "Fridman Gallery" jaundibinātās mūzikas izdevniecības paspārnē.

Šajā vakarā būs dzirdama arī salīdzinoši nesen koncertēt atsākusī latviešu "new wave" grupa "19 gadi pirms sākuma un britu-itāļu pašu vārdiem raksturotais "kibernētiskā industriālā hip-hopa" duets "Kinlaw & Franco Franco".

Austrālijā dzimušais elektroniskais mūziķis Orens Ambarči (Oren Ambarchi) šajā vakarā uzstāsies kopā ar savu dzīvesbiedri, skaņu mākslinieci Krisu Koulu (Crys Cole). Ambarči un Koula līdz šim ir publicējuši tikai vienu dueta ierakstu – 2017. gada "Hotel Record" – taču ir ierakstījuši arī trio albumus ar zviedru skaņu mākslinieku Leifu Elgrēnu (Leif Elggren) un britu brīvās improvizācijas novatoru Kītu Rovu (Keith Rowe).

Platformu "Shape" festivālā pārstāvēs Jay Glass Dubs – ASV dzimis grieķu izcelsmes elektroniskās mūzikas producents, kura daiļrade vērsta uz "dub" mūzikas konvenciju apspēlēšanu, liekot īpašu uzsvaru uz tās "kailāko" formu, kurā tā sastāv vien no ritma sitieniem, basa līnijas, vokāla un efektiem. Jay Glass Dubs albums "Epitaph" tika iekļauts žurnāla "The Wire Magazine" veidotajā piecdesmit 2019. gada labāko mūzikas ierakstu sarakstā.

Otrais koncertvakars

10. oktobra koncertvakarā "Skaņu mežā" atgriezīsies starpžanru avangarda mūzikas projekts KTL, kurā darbojas grupas "Sunn 0)))" ģitārists Stīvens O'Mellijs (Stephen O'Mally) un datormūzikas komponists, ievērojamās austriešu izdevniecības "Editions Mego" vadītājs Pīters Rēbergs (Peter Rehberg). Projekts tika dibināts, lai radītu skaņu celiņu režisores un horeogrāfes Žizeles Vjenas (Gisèle Vienne) izrādei "Kindertotenlieder", un visai uzskatāmi apvienoja avangarda metāla un tā saucamās "ekstrēmās datormūzikas" elementus, taču, kā raksta "Skaņu meža" rīkotāji, dueta mūzika kopš tā laika ir "ievērojami pārkāpusi šo žanrisko dihotomiju, izkopjot savu, unikālu skanējumu".

Brīvo improvizāciju pārstāvēs Šveicē dzīvojošais amerikāņu perkusionists un elektroniskais mūziķis Džeisons Kāns (Jason Kahn). Kāns ir pazīstams kā viens no neatlaidīgākajiem klusās un atturīgās redukcionisma improvizācijas proponētājiem, taču virknē nesenāko ierakstu ir negaidīti sācis eksperimentēt ar daudz impulsīvāku un ekspresīvāku skanējumu – intensīvu bungošanu un intuitīvu, dadaistisku vokālu.

Eksperimentālo popmūziku šajā koncertvakarā pārstāvēs Londonā dzīvojošā amerikāņu dziesminiece un multiinstrumentāliste Ešlija Pola (Ashley Paul). Mūziķi uz skatuves pavadīs brīvās improvizācijas kontrabasists Oto Vilbergs (Otto Willberg).

Festivāla goda viesis būs austriešu trombonists un komponists Radu Malfati (Radu Malfatti). Kritiķis Džeofs Orenss par Malfati raksta sekojoši: "Radu Malfati ir viens no līderiem kustībā, kas avangarda mūziku no jauna padara radikālu. Atsakoties no brīvās improvizācijas ar argumentu, ka tā ir pārāk regulēta, viņš laikmetīgo kompozīciju izvedis ilgās klusuma pauzēs."

Festivāla noslēdzošajā koncertvakarā būs dzirdami arī pašmāju mūzikas projekti "Clausthome" (sadarbībā ar mākslinieku Mārtiņu Ratniku) un "+K+M+B". "Clausthome" ir divu cilvēku projekts, kas tika uzsākts gadsimtu mijā kā muzikāla interpretācija "noise/industrial" mūzikas subkultūrā. Projekts aizsākās no intereses par skaņas sintēzi un radio viļņiem un laika gaitā fokusējās uz pašradītām skaņu un pārveidotām video atskaņošanas ierīcēm, radio raidītājiem, uztvērējiem un sintezatoriem, lai izpētes un iztēles elementus reproducētu personīgāk.

Mārtiņš Ratniks strādā mediju mākslas un grafikas dizaina jomās. Viņš ir Jauno mediju kultūras centra "RIXC" biedrs, kā arī viens no mākslinieku grupas F5 ("Famous Five") dalībniekiem. Pasniedzējs Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās Komunikācijas nodaļā. Jau vairāk nekā desmit gadu sadarbojas ar grupu "Clausthome". Clausthome un Ratniks uzstāsies ar darbu "Entropik Arhive", ko raksturo kā "gaistošu dzīvības elementu un signāla traucējumu izpēti".

"+K+M+B" ir Kristiana Brektes, Modra Svilāna un Māra Butlera tumšās elektroniskās mūzikas projekts. Paši mūziķi šo projektu dēvē par mistiķu apvienību un piesaka sevi ar sekojošajiem vārdiem: "Kārlim Straubergam ir grāmatas par latviešu buramvārdiem, kas mirstot pārgāja uz nākošo paaudzi un bija slepeni, lai to izpaušana neatņemtu teicējam spēku. Tagad šīs grāmatas ir nonākušas citas paaudzes rokās, mākslinieku apvienībā "+K+M+B". Šie vīri maskās pārvērš skaņās visu, kam pieskaras, un neviens cilvēks, zvērs vai koks, kas pagadās viniem pa rokai, nezina, vai tikai kādā jaukā dienā neiekļūs paranormālo parādību un skaņu ietekmē."

Ņemot vērā vīrusa Covid-19 globālās pandēmijas radītos sarežģījumus un faktu, ka "Skaņu meža" programma lielākoties sastāv no ārvalstu māksliniekiem, organizatori lūdz apmeklētājus būt saprotošiem pret iespējamām programmas izmaiņām, kas var tikt izziņotas līdz pat koncertu norises sākumam.

Informācija pasākuma apmeklētāju veselības drošībai

"Skaņu meža" rīkotāji lūdz ņemt vērā, ka apmeklētājiem ir jāievēro divu metru savstarpēja distance un koncertu laikā jāsaglabā savas sēdvietas. Apmeklētāji tiek aicināti nēsāt sejas maskas un sekot telpā izvietotajām norādēm.

Pasākuma vietā nedrīkst atrasties personas, kurām noteikta pašizolācija, mājas karantīna vai izolācija, vai kurām ir elpceļu infekcijas slimības pazīmes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!