Lady Gaga Rīgā! Tas nu ir noticis, Latvijas šovbiznesa vēsturē ierakstīts fakts – šī brīža lielākā popzvaigzne apciemoja mūs, lai uzmirdzētu, kādam izraisītu vieglu histēriju, kādu tā pamatīgāk izklaidētu, kādu tikpat pamatīgi aizkaitinātu, citus iedvesmotu vai rosinātu uz pārdomām.

Patiesībā viss ir ļoti rūpīgi pārdomāts, pat informācijas noplūde par viesnīcu, kurā apmetusies Stefānija Džoanna Andželina Džermanota, viņa arī jaunā informācijas laikmeta lielākā popzvaigzne Lady Gaga. Tomēr no faniem viņa prasmīgi slēpjas, viņas koncertu presei aizliegts filmēt un fotografēt. It kā šokējoša atklātība, tomēr pamatīga noslēpumainība, kas gan var būt valdzinošāks un magnētiskāks. Mēs pat īsti neredzam, vai tā patiešām ir īstā viņa, kas pirmajā koncerta dziesmā uzjāj skatuves. Labi, Lēdij, mēs spēlēsim pēc taviem noteikumiem, tikai izklaidē mūs.

O, jā un izklaidēt viņa prot – skatam paveras milzīga, vismaz četru līmeņu viduslaiku pils butaforija, kuras fonā zelta krāsas apspīlētos šortiņos kustas labi trenēti augumi un dzimst (no piepūšamas konstrukcijas samērā naturāli dzimst) Lady Gaga. "Born This Way" balle var sākties. Koncerts, ja to vispār var par tādu dēvēt, ir viens vienīgs Gagas hītu karuselis, erotikas un vardarbības piesātināts mūzikls, kas reizē ir arī grandioza modes skate, kurā katrs tērps ir mākslas darba vārda vērts. Te Gaga rozā bruncītī pūderē degunu improvizētā ģērbistabā, te ierodas kā perfekta bargā kundze, te kā palaistuve, baltā dāma vai citas planētas bezdzimuma sūtnis. Protams, tiek apspēlēta arī slavenā gaļas kleita, tikai šoreiz tā ir no plastmasas, tāpat kā kautķermeņi uz skatuves un "gaļas" dīvāniņš, kuru, reizē ar Lēdiju un viņas svītu, aprij skatuves dzelme.

Lai nerastos šaubas par dziedātājas vokālajām spējām (kā daudzos popmūzikas koncertos, galvenais akcents tiek likts uz šovu un liela daļa mūzikas neskan dzīvajā izpildījumā) koncertā atvēlēta vieta trim balādēm, tai skaitā arī skandalozajai "Lady Die", kuras dziedātāja izpilda pie sava iespaidīgā motociklā iebūvētā piano. Te nu varam pilnībā novērtēt Gagu arī kā dziedātāju, un grūti būs noliegt, ka meitene ir patiešām talantīga un zina popmūzikas "drēbi".

Protams, neiztrūkstoša ir arī Gagas sludināšana saviem "mazajiem monstriem", kurā gan saklausu arī krietnu devu ironijas - "paldies visiem, kas iegādājās biļetes uz šo koncertu, es zinu tie draņķi ir dārgi, bet es te jums dziedāšu un dejošu divas stundas no vietas". Vai arī stāstiņš un dziesma par matu būtisko lomu Gagas identitātē un "es negribu, lai mans stils kļūst par komerciālu lietu". Ak jel, kāds tīrs naivums.

Viņa apgalvo, ka mēs visi varam būs skaisti, drosmīgi un bez ierobežojumiem. "Mēs esam stipri, mēs esam gudri..." vai arī es jaucu ar kādu citu pasākumu Mežaparka Lielajā estrādē? Lai arī frāzes ir banālas un koncertos no reizes uz reizi skan vienas un tās pašas, mainās vien valstu nosaukumi, Lady Gaga prot uzrunāt personiski, nebaidīties pasniegt roku vai ieskatīties acīs saviem "Moster Pit" pūlī trakojošajiem faniem. Viņa pieņem dāvanas – rozā plīša poniju, un fanu apzīmētus t-kreklus, rotājas ar plastmasas diadēmu, bet koncerta izskaņā aplaimo kādu mazo fani – meitēnu zaļā parūkā. Mazais monstriņš tiek uz skatuves un, ne tikai noklausās labi zināmo stāstu par to, kā no mazu Ņujorkas klubu dziesminieces izaugusi zvaigzne Lady Gaga, bet arī viņai pie rokas uzcītīgi lēkā koncertu noslēdzošās dziesmas laikā.

Vai Lady Gaga ir drosminiece, kura pārkāpj robežās? Drīzāk popmūzikas robežas ļoti labi pārzinoša šovbiznesa kombaina redzamā daļa. Gaga nedara neko tādu, ko kāds cits jau iepriekš nebūtu darījis (Piemēram, jau "The Beatles" 20. gs. sešdesmitajos albuma vāciņam pozēja apkārušies ar gaļas gabaliem un lellīšu ķermeņu daļām), tomēr viņa to dara visu reizē un pārspīlētāk, lielāk, spilgtāk, koncentrētāk. Šovs ir ārkārtīgi kvalitatīvs un noteikti arī titāniska darba rezultāts, tomēr mazliet biedējoša ir šāda sludinātā nākotnes popmūzika, kurā mēraukla būs "visgrandiozākākais", un mēs bez sāta gribēsim vairāk, skaļāk, kailāk, vēl izklaidējošāk.

Lady Gaga šovs ir spogulis, atspulgs, kurā ļoti daudziem it kā netīk ielūkoties, tomēr vilina, ai kā vilina, bet roka sniedzas rakstīt kādu anonīmu lāstu. Taču, ne jau Lady Gaga ir radījusi pasauli, kurā vardarbība, ieroči, sekss, reliģija un nāve ir kopā savijušies ikdienas ziņu temati, vairs sen nešokējošas, tik vien kā izklaidējošas rotaļlietas, kas ik dienu tiek pieprasītas jaunas un jaunas. Šādu pasauli esam radījuši mēs paši. "Jūs esat dzemdējuši mani, un es esmu dzemdējusi jūs," no Gagas lūpām skan satriecoši patiesi, un šī laikmeta zvaigzne bezrūpīgi turpina spēlēties ar visu, kas it kā ir, bet patiesībā sen jau vairs nav tabu.

FOTO: Fani pirms Lady Gaga koncerta Rīgā

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!