Foto: Publicitātes foto
Lielu pārsteigumu Latvijas hiphopa kultūras cienītājiem 14. augustā sagādāja repa mākslas pārstāvis Arturs Skutelis jeb Skutelis. Sadarbībā ar producentu monkeymusician, īstajā vārdā Ingus Lieknins, mākslinieks radījis albumu "Pieturas un citi punkti".

Pirms dažiem mēnešiem Skutelis nozuda no Latvijas repa skatuves, paņemot līdzi savus radītos darbus un izdzēšoties no sociālajiem tīkliem. Internetā atrodami bija vienīgi tie darbi, kuri tika veidoti sadarbojoties ar citiem reperiem, kā arī pašu klausītāju pārpublicētā Skuteļa mūzika. Šādas rīcības un paskaidrojumu trūkums klausītājiem lika prātot par mākslinieka izvēli, radot baumas par iespējamajiem aiziešanas iemesliem.

Skutelis Latvijas hiphopa kultūrai ir devis lielu ieguldījumu kopš 2008. gada kopā izdodot sešus albumus un mini albumus, veidojot videoklipus, piedaloties hiphopa pasākumu organizēšanā, piemēram, "Ritms un plūsma" un "Hip Hop Zapte", un ņemot dalību vairākos mūziķu kopprojektos, piemēram, PKI ("Pagrīdes Karaļvalsts Ieraksti") un SIS ("Savs I Savs").

Skuteļa daiļradē jau no sākta gala varēja saklausīt sarežģītus domugraudus un atsauces uz tādiem filozofiem un rakstniekiem kā Tolstojs, Nīče, Freids u.c. Jāpiebilst, ka šādas atsauces netika izmantotas vien dziesmu labskanībai vai to satura pastiprināšanai.

Skutelis patiešām lasa šo autoru darbus, ne tikai atsaucas uz to populārākajām tēzēm. Saturīgi, atjautīgu metaforu un salīdzinājumu apvienojums, kā arī prasme to kvalitatīvi pasniegt, Skutelim ļāva radīt daiļradi, kas Latvijas hiphopa kultūrā ir viena no lielākajām vērtībām. Tieši šo iemeslu dēļ klausītāju acis iemirdzējās ieraugot, ka Skutelis ir atgriezies ar jaunu materiālu.

Albums "Pieturas un citi punkti" sevī ietver 10 hiphopa skanējumam neierastas kompozīcijas. Interesanti, ka neviens no šiem skaņdarbiem nav izceļams kā tituldziesma, kas varētu raksturot albuma skanējumu vai tā kopējo kontekstu. Piemēram, Skuteļa albumu "Manī mīt" labi raksturoja dziesmas "Nepiespiests" un "Rīga asinsritē", kuras klausoties atsevišķi nezaudēja savu vēstījumu. Uz šo darbu nepieciešams raudzīties kā uz gleznu, kur katrai mākslinieka zīmētajai detaļai ir nozīmē un jēga. Šāda formāta albumu, kur skaņdarbus nedrīkst raut ārā vai grozīt ar vietām, lai nesabojātu darba jēgu, Latvijas hiphopa scēna piedzīvo pirmo reizi. Cerams, ka arī ne pēdējo.

Šogad savu atgriešanos uz Latvijas repa skatuves pieteica daudzi mākslinieki, kuri no tās bija pazuduši vairākus gadus, piemēram, Džuzepe, Reinšteins, Kurts u.c. Lai gan klausītāji un atbalstītāji bija sajūsmā par šādiem notikumiem, nekas tā nepārsteidza kā Skuteļa atgriešanās. Neraugoties uz to, ka mākslinieks nolīda ēnā salīdzinoši īsu laika sprīdi. Šī rezonanse, ko izraisīja Skutelis, pierāda to, cik ļoti liela vērtība ir viņa darbiem un to, cik sarežģīti ir nokāpt no šīs mūzikas takas, ja uz tās tiek uzkāpts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!