Foto: Publicitātes foto

Paralēli nepieradinātās mūzikas festivālam "Skaņu Mežs'2014", kas noritēs šajā nedēļas nogalē, proti, 10. un 11. oktobrī, tiks rīkotas arī ASV eksperimentālo mūziķu meistarklases Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā. Tās noritēs rīt, 10. oktobrī, un to apmeklējums ir brīvs kā mūzikas studentiem, tā jebkuriem interesentiem. Meistarklases vadīs frīdžeza un brīvās improvizācijas klasiķis Vadada Leo Smits (Wadada Leo Smith), kā arī elektroniskās mūzikas komponists un improvizētājs Kīts Fulertons Vitmens (Keith Fullerton Whitman), portālu "Delfi" informē festivāla rīkotāji.

Piektdien, pulksten 12 Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, 328. kabinetā noritēs brīvās improvizācijas meistarklase trompetista un komponista Vadada Leo Smita vadībā, savukārt 14:00 319. kabinetā notiks komponista un improvizētāja Kīta Fulertona Vitmena lekcija/diskusija par kompozīciju un improvizāciju, strādājot ar analogiem elektroniskās mūzikas instrumentiem, ko vadīs žurnālists Edgars Raginskis. Abi minētie mūziķi festivāla ietvaros – konkrētāk, 10. oktobra vakarā – sniegs arī koncertus.

Vadada Leo Smits ir viens no agrīnajiem dalībniekiem amerikāņu komponistu biedrībā AACM, kas kopš pagājušā gadsimta sešdesmitajiem gadiem veicina eksperimentālā džeza un inovatīvas laikmetīgās kompozīcijas attīstību. Līdzās saksofonistam un pasniedzējam Rosko Mičelam (Roscoe Mitchell), kā arī multi-instrumentālistam un MakĀrtura „ģēniju granta” saņēmējam Entonijam Brekstonam (Anthony Braxton) Smits ir viens no pionieriem un nozīmīgākajiem amerikāņu mūziķiem teritorijā, kurā eksperimentālais džezs un brīvā improvizācija robežojas ar laikmetīgo mūziku.

Nepilnas piecas stundas garā kompozīcija „Ten Freedom Summers” nopelnīja Smitam finālista vietu cīņā par 2013. gada Pulicera balvu mūzikā, ko uzskata par augstāko ASV apbalvojumu mūsdienu klasiskajai mūzikai, savukārt četru kompaktdisku formātā publicētais darba ieraksts tika nosaukts par vienu no 2012. gada labākajiem albumiem no sekojošo mediju puses: Allmusic.com, All About Jazz, Jazztimes, Chicago Reader, The Wire Magazine u.c.

Šogad klasiskais džeza mūzikas žurnāls DownBeat svin savu 80. gadu jubileju, un šajā sakarā publicēja sarakstu „The 80 coolest things in jazz today”, kurā starp interesantākajām parādībām mūsdienu džezā nosaukts arī Leo Smits. Savukārt 2013. gadā DownBeat rīkoja savu ikgadējo starptautisko mūzikas kritiķu balsojumu, kas atzina Smitu par gada labāko komponistu.

Kīts Fulertons Vitmens ir mācījies datormūziku Bērklija mūzikas koledžā Bostonā un dzīvo Kembridžā, ASV. Sākotnēji ieguvis popularitāti ar savu projektu Hrvatski, kas darbojās tādā IDM („intelligent dance music”) apakšžanrā kā „drill’n’bass” un ambientajā mūzikā, Vitmens vairākkārt izmainīja savu radošās darbības trajektoriju, un nesenākajos gados ir pievērsies īstenas „dzīvās elektroniskās mūzikas” attīstīšanai, strādājot pamatā ar analogiem sintezatoriem, lai padziļināti izpētītu to skaniskās iespējas un attīstītu tās līdzvērtīgi tai skanējumu dažādībai, ko šobrīd piedāvā digitālas mūzikas radīšanas ierīces. Šo viņa daiļrades posmu uzskatāmi dokumentē prestižajā avangarda mūzikas izdevniecībā „Editions Mego” publicētie albumi „Occlusions” un „Generators”, kuros abos izmantoti vieni un tie paši tehniskie līdzekļi, taču ar tiem panākti krasi atšķirīgi skanējumi. Plašu atzinību ieguvis arī Vitmena albums „Disingenuity B/W Disingenuousness”, ko 2010. gadā laida klajā izdevniecība PAN.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!