Foto: Marco Borggreve

Lielajā ģildē piektdien, 10. martā, kamerorķestris "Sinfonietta Rīga" koncertā "Mendelszons, Vidmanis un Vēbers" muzicēs kopā ar vienu no ievērojamākajiem Eiropas mūsdienu mūziķiem – harizmātisko klarnetistu, diriģentu un komponistu Jērgu Vidmanu (Jörg Widmann), portālu "Delfi" informē kamerorķestra pārstāvji.

Koncertā skanēs izcilāko agrīnā vācu romantisma dižgaru – Kārļa Marijas fon Vēbera un Fēliksa Mendelszona opusus, kā arī Jērga Vidmaņa 21. gadsimtā tapušo muzikālo noveļu ciklu "Freie Stücke".

Koncerta programmā ietvertie skaņdarbi hronoloģiski aptver turpat 200 gadu ilgu periodu – no agrīnā vācu romantisma dižgaru izsmalcinātajiem sacerējumiem, līdz pat 21. gadsimtā tapušajām Vidmaņa kompozīcijām, ko recenzenti raksturo ar vārdiem "mūzika par mūziku".

Savukārt Jērga Vidmaņa izcilo klarnetes spēli varēs dzirdēt vācu romantisma "tēva" Kārļa Marijas fon Vēbera jutekliski sapņainajā "Concertino".

Jērgs Vidmans ir dzimis Minhenē, absolvējis Minhenes Mūzikas un teātra augstskolu kā arī Džuljārda Mūzikas skolu Ņujorkā. Vidmanis ir pazīstams ne vien kā spožs klarnetes spēles virtuozs, kuram savus skaņdarbus velta ievērojamākie mūsdienu komponisti, tādi kā Heincs Holigers un Volfgangs Rīms, bet ir spējis iemantot apbrīnojami erudīta komponista slavu, kam raksturīgs spilgts jaunatklājēja un eksperimentētāja gars.

Vidmaņa simfoniskos darbus iestudējuši dižākie 21. gadsimta diriģenti – Pjērs Bulēzs, Kristians Tīlemans, Daniels Barenboims, Pāvo Jervi, Saimons Retls, Mariss Jansons un Andris Nelsons kopā ar tādiem pasaulslaveniem orķestriem kā Vīnes, Berlīnes un Ņujorkas filharmoniķi, "Orchestre de Paris" un citiem. Viņa operas ir uzvestas Bavārijas Valsts operā un Parīzes Bastīlijas operā, kā rezidējošais mūziķis Vidmanis sadarbojies ar "Vienna Konzerthaus", Frankfurtes "Alte Oper" un Ņujorkas "Carnegie Hall", bet kā kaislīgs kamermūziķis viņš uz vienas skatuves ir kāpis kopā ar klasiskās mūzikas spīdekļiem – pianistiem Danielu Barenboimu un Mitsuko Učidu, vai Hāgena un Artemis kvartetiem.

Vidmanis saņēmis Arnolda Šēnberga balvu, Ernsta fon Zīmensa balvu kompozīcijā, kā arī Klaudio Abado balvu, ko 2006. gada viņam pasniedza Berlīnes filharmoniķu akadēmija un daudzas citas.

Šobrīd Jērgs Vidmanis turpina strādāt pie jaunas partitūras, kuras pasūtītāji ir Bostonas Simfoniskais orķestris un Leipcigas "Gewandhaus" orķestris (abus kolektīvus vada latviesu diriģents Andris Nelsons), kā arī aktīvi koncertē visā pasaulē.

Hamburgas jaunās Elbas filharmonijas 2017. gada pavasara sezonā Jerga Vidmaņa vārds atklājas sešas reizes – gan viņa skaņdarbu atskaņojumos, gan koncertos, kuros Vidmanis turpina žilbināt publiku ar klarnetes spēli. Filharmonijas atklāšanas festivāla ietvaros notika Vidmaņa oratorijas "Šķirsts" pirmatskaņojums ar Hamburgas Filhamonijas orķestri un Kentu Nagano pie diriģenta pults. Šajā atskaņojumā piedalījās arī ievērojamā latviešu ērģelniece Iveta Apkalna.

Būtisks notikums visai klasiskās mūzikas pasaulei ir arhitekta Frenka Gerija projektētās Pjēra Bulēza koncertzāles atklāšana Berlīnē šī gada 4. martā, un arī šajā svarīgajā notikumā neiztika bez Vidmaņa dalības. Pēc jaunās Barenboima-Saīda mūzikas akadēmijas (kurā ietilpst Bulēza koncertzāle) vadītāja Daniela Barenboima personiska aicinājuma, Vidmans jaunajā mācību iestādē ieņems kompozīcijas profesora amatu. Savukārt koncertzāles atklāšanas nedēļas programmā, 6. martā, īsi pirms došanās uz Rīgu, Jērgs Vidmanis publikas priekšā uzstājās ar lekciju "Skaistie mirkļi: Pagātnes un tagadnes muzikālie notikumi", iedvesmojoties no Teodora Adorno 1965. gada esejas "Mūzikas mirkļi".

Biļetes uz koncertu nopērkamas "Biļešu paradīzes" kasēs un internetā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!