Foto: Publicitātes foto

Ceturtdien, 25. oktobrī, pulksten 19 Lielajā Ģildē kamerorķestris ”Sinfonietta Rīga” piedalīsies Jaunās mūzikas festivāla ”Arēna” koncertā ”20. gadsimta melnās pērles”, portālu ”Delfi” informē festivāla rīkotāji.

Koncerta programmā dzirdēsim virtuozo Georga Frīdriha Hāsa skaņdarbu ”Remix”, grieķu komponista Janna Ksenaki opusu ”Échange” ar klarnetista Gunta Kuzmas solo, kā arī jaunās latviešu komponistes Rutas Paideres skaņdarbu ”Tempera”. Diriģents Normunds Šnē.

Jaunās mūzikas festivāls 'Arēna' - programma

Kamerorķetris ”Sinfonietta Rīga”, diriģenta Normunda Šnē vadībā ir vieni no aktīvākajiem laikmetīgās mūzikas atskaņotājiem Latvijā un jau vairākus gadus ir Jaunās mūzikas festivāla ”Arēna” neatņemama sastāvdaļa. Šogad viņi klausītājiem piedāvā izcilus jaunās mūzikas retumus – Eiropā atzītus, bet Latvijā ļoti maz atskaņotu komponistu skaņdarbus.

Programmā ”20. gadsimta melnās pērles” dzirdēsim iespaidīgo ”Échange” basklarnetei un ansamblim, kura autors – Grieķijā dzimušais komponists un arhitekts Jannis Ksenakis bija viens no pēckara avangarda intelektuālajiem balstiem. Kad 1947. gadā ar viltotu pasi kabatā viņš pameta dzimteni, kurā par dalību grieķu pretošanās kustībā un pilsoņu karā viņam aizmuguriski bija piespriests nāvessods, viņu ar atplestām rokām un lieliskām iespējām sagaidīja Parīze. Ksenaki opusu koncertā dzirdēsim ”Sinfonietta Rīga” klarnešu grupas koncertmeistara Gunta Kuzmas izpildījumā.

”Ir ļoti maz mūziķu, kuri var dēvēt sevi par īstenu basklarnetistu, jo parasti to spēlē "klarnetists ar papildus profilu- basklarnetists", kā ir arī manā gadījumā. Tas ir milzīgs izaicinājums atskaņot darbu, kas veltīts basklarnetes stiprākajam dūzim Harijam Sparnajam. Ksenaki opuss lauž priekšstatus par ierasto basklarnetes tembru, manā skatījumā gan aiz sarežģītajām arhitektūras formulām, ko autors lieto būvējot kompozīciju, gan tumšajā basklarnetes balsī slēpjas ārkārtīgi daudzveidīgas un smalkas cilvēciskas emocijas,” par skaņdarbu stāsta Guntis Kuzma.

Koncertā klausītāji vēl dzirdēs divus opusus no patlaban Šveicē mītošā mūsdienu austriešu meistara Georga Frīdriha Hāsa daiļrades, kura ceļš līdz atzīšanai bijis līkumots un sarežģīts. ”Sinfonietta Rīga” atskaņos stīgu instrumentiem rakstīto ”Unheimat”, kurā Hāss emocionāli iešifrējis savu nepiederības sajūtu videi, kurā pavadījis bērnību, nerunājot vietējā dialektā, esot protestants starp katoļiem, ilgojoties būt "savējais", un apjaušot, ka nekā tuvāka māju sajūtai par šo svešatni tomēr viņam nav. Līdztekus tam Normunda Šnē vadībā dzirdēsim arī ārkārtīgi virtuozo Hāsa opusu ”Remix”, kurā komponists koncentrētā veidā atskatās uz savu līdzšinējo daiļradi.

Koncerta programmu noslēgs Hamburgā dzīvojošās latviešu komponistes Rutas Paideres skaņdarbs stīgu orķestrim ”Tempera”. Par 2012. gada pavasarī pirmatskaņoto kompozīciju ”Tempera” Ruta Paidere stāsta: ”Cauri gadsimtiem gleznu restaurācijā valdījis uzskats, ka laika pēdas – apsūbējums, krāsu spilgtuma vai nianšu izmaiņas, pat kādas plaisas ir nozīmīgas mākslas darba autentiskuma sastāvdaļas un tamdēļ nebūtu jāslēpj vai jāpadara neredzamas. Tai pat laikā daudzi mākslas darbi tikuši gleznoti virs jau eksistējošiem citiem darbiem, tādējādi neatstājot vairs neko no vecmeistaru otu vilcieniem un viņu radītajiem tēliem. Šie apsvērumi un sajūtas caurvij arī kompozīciju Tempera, un ir būtiski tās kopējās atmosfēras veidošanā un idejas īstenojumā. Orķestris skaņdarbā ir sadalīts četrās grupās, no kurām viena ir uzskaņota ceturtdaļtoni augstāk par pārējām. Skaņas pakāpeniski klājas virsū viena otrai līdz skaņojumu atšķirības vairs nav pamanāmas. Temperas tehnikas priekšrocība ir tā, ka krāsu klājums žūst salīdzinoši ātri. Taču tā ir arī ļoti sarežģīta glezniecības tehnika, kas laika gaitā vizuāli var mainīt sākotnēji lietoto krāsu iedabu un tādējādi visu mākslas darbu. Šāda abstrakta saikne iešifrēta arī kompozīcijā stīgu orķestrim ”Tempera”.”

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!