8. un 9. oktobrī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā noritēs festivāla „Skaņu mežs’2015” mūziķu meistarklases un lekcijas, kuras vadīs pianists un komponists Frederiks Rževskis (Frederic Rzewski), komponists Jākobs Ulmans (Jakob Ullmann), improvizējošais kontrabasists Džons Edvardss (John Edwards) un ansamblis "Lemur".

Meistarklašu un lekciju apmeklējums ir bezmaksas un uz tām tiek aicināti kā mūziķi, tā plašāka publika, informē "Skaņu meža" rīkotājs Rihards Endriksons.

Frederiks Rževskis (dzimis 1938. gadā) ir virtuozs pianists un komponists. Viņš tiek uzskatīts par vienu no nozīmīgākajām personībām, kas parādījušās 1960. gadu amerikāņu avangarda mūzikas ērā. Rževskis mācījies Hārvardā, bet pēc tam - Prinstonā, kur viens no viņa skolotājiem bija komponists un mūzikas teorētiķis Miltons Bebits. 1966. gadā Rževskis kopā Elvinu Kuranu un Ričardu Teitelbaumu dibināja vēsturiski nozīmīgo ansambli "Musica Electronica Viva" (MEV), kas apvienoja brīvo improvizāciju ar notētu mūziku un elektroniskiem eksperimentiem. Rževska lekcija par notāciju, mūsdienu mūzikas skaļumu un paša daiļradi noslēgsies ar jautājumu un atbilžu sesiju, informē pasākuma rīkotāji.

"Kontrabasists Džons Edvardss ir daudzpusīgs un drosmīgs improvizētājs, kas savā mūzikā iegulda ļoti daudz fiziska spēka un dzīvīgas, drudžainas enerģijas. Pateicoties Londonas koncerttelpai "Cafe OTO" (un arī daļēji "The Vortex"), improvizētās mūzikas avangards ir vairāk sācis cirkulēt ap Lielbritānijas scēnu, un Edvardss tajā ir teju vadošais kontrabasists. Viņš ir spēlējis kopā ar Dereku Beiliju, Vadada Leo Smitu, Deividu Mjureju un daudziem citiem. Šajā meistarklasē Edvardss saspēlēsies ar tās dalībniekiem, paralēli skaidrojot, ko viņš saprot ar jēdzienu "brīvā improvizācija", kā arī ko viņaprāt nozīmē improvizēt "ar nodomu"," stāsta Endriksons.

Jākobs Ulmans ir vācu komponists un pasniedzējs. Viņš raksta radikāli klusu mūziku, kas pieprasa īpašu koncentrēšanos no klausītāja, lai tā vispār tiktu sadzirdēta - šādā veidā viņš ne tikai rada saspringtu dialogu ar publiku, bet arī apvelta savu mūziku ar svinīgas noslēpumainības sajūtu, raksturo Endriksons. Savā lekcijā "Mazs ieguldījums mūzikas arheoloģijā" viņš aplūkos tradicionālās notācijas nevienkāršās attiecības ar "dzīvu" mūziku, kā arī mūžīgās atšķirības starp mūziku, kas komponistam skan galvā, un to mūziku, ko no partitūras beigu beigās nolasa izpildītāji.

""Lemur" ir norvēģu improvizētās mūzikas kvartets, kurā piedalās mūziķi, kas vienlīdz pieredzējuši laikmetīgajā kompozīcijā, trokšņu mūzikā, brīvajā džezā, skaņu mākslā un performanču mākslā. Ansambļa dalībnieki meistarklasē ne tikai ieskatīsies improvizācijas un intuitīvas saspēles jautājumos, bet arī šo procesu robežšķautnēs ar laikmetīgo kompozīciju - Maikls Dačs, piemēram, ir respektēts Kristiana Volfa, Mortona Feldmana, Hovarda Skemptona un Ērla Brauna mūzikas interprets, savukārt Hilde Sofija Tāfjure nesen pēc slavenā diriģenta Ilana Volkova aicinājuma uzrakstīja kā profesionāliem instrumentālistiem, tā amatieriem paredzētu kompozīciju, kas savu pirmatskaņojumu šogad pieredzēja festivālā "Tectonics Glasgow"," stāsta pasākuma rīkotājs.

Meistarklašu programma

Frederika Rževska lekcija par notāciju, mūsdienu mūzikas skaļumu un paša daiļradi - 8. oktobrī, plkst. 16:00; 319. telpa.

Džona Edvardsa brīvās improvizācijas meistarklase - 9. oktobrī, plkst. 13:00; 328. telpa.

Jākoba Ulmana lekcija par notāciju, darbu ar mūzikas interpretiem un paša daiļradi -

9. oktobrī, plkst. 14:00; 319. telpa.

Ansambļa "Lemur" meistarklase improvizācijā un darbā ar grafisko notāciju -

9. oktobrī, 16:00; Lielā zāle.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!