Foto: Ivars Trautmanis

Šonedēļ respektablais amerikāņu kino un TV medijs "Hollywood Reporter" publicējis recenziju par latviešu kara drāmu "Dvēseļu putenis" (2019), salīdzinot to gan "Oskara" balvai nominēto Sema Mendesa filmu "1917" (2019), gan krievu režisora Elema Kļimova "Ej un skaties" (1985).

Kā vēstīts recenzijā, latviešu filma piedāvā atšķirīgu skatījumu uz Pirmo Pasaules karu: "Tā ir stindzinoša patiesība, ko vēsta kāds, kurš izdzīvojis gan kaujas, gan to sekas. "Dvēseļu puteņa" spēks ir tā jaudīgais, vienkāršais kara atainojums 17 gadus vecā kareivja acīm. To var salīdzināt ar Sema Mendesa filmu "1917" (2019), kuras scenārijs arī balstīts aculiecinieku stāstos. Taču atšķirība ir tajā, ka šeit drāma tiek pasvītrota ar acīmredzamu un vecmodīgu patriotismu kā maza Baltijas valstiņa risina samudžinātās attiecības ar Krieviju un vēlāk Padomju Savienību."

Recenzijas autore ir Debora Janga, amerikāņu žurnāliste un kino kritiķe, kura raksta ne tikai "The Hollywood Reporter", bet arī "Variety", "Film Comment Magazine" un citiem medijiem jau kopš 80. gadiem.

Viņa pastāsta, ka filmas scenārija pamatā ir adaptēts latviešu rakstnieka Aleksandra Grīna romāns, kas bija aizliegts Padomju Savienībā. "Scenārija autori – režisors Dzintars Dreibergs un pazīstamais scenārists Boriss Frumins apbrīnojami spējuši politiskās situācijas sarežģītību reducēt līdz dabiskai lojalitātei, ko izjūt galvenais varonis Artūrs Vanags un viņa ģimene. Stāsta pamatā ir paša Grīna pieredze karā un latviešu strēlnieku rindās, savukārt vairākus gadu desmitus vēlāk, kad 1940. gadā Latvijā ienāca padomju karaspēks, Grīns tika arestēts un sodīts ar nāvi. Tāpēc nav pārsteigums, ka romāna kino adaptācija, kas ir viena no dārgākajām Latvijas vēsturē, aizskārusi dziļa patriotisma noti un pārspējusi vietējos kino apmeklējuma rekordus kopš pirmizrādes novembrī," vēstīts recenzijā.

"Līdzās vēsturiskajiem notikumiem ir jaunā Artūra drāma. Mēs vispirms viņu redzam ģimenes lauku mājā, māte viņu glāsta kā bērnu. Tad atnāk dusmīgi vācu kareivji un māti bezjēdzīgi nošauj, bet Artūram pat netiek dots laiks sērām. Krievijas impērijas armija tikmēr liek visiem lauksaimniekiem apšaut lopus, nodedzināt mājas un pazust pirms vāciešu ierašanās.

Šis drūmais sākums ir tikai pirmais pārbaudījums Artūra nevainībai. Viņš ir nepilngadīgs, savukārt viņa tēvs (Mārtiņš Vilsons) karošanai ir par vecu, taču abi tiek pieņemti pirmajos nacionālajos bataljonos. Galvenajam varonim sākotnējās mācības ar koka ieročiem drīz turpinās ar īstu kauju, kurā jārāpo pa dubļiem, kamēr apkārt spindz lodes. Viņš izaug kaujas laukā, līdzās savam tēvam un brālim, un viņu visu dzīvības ir nepārtrauktās briesmās," filmas sižetu atstāsta recenzija.

Kā novērtē recenzijas autore, kontrastā Pirmajam Pasaules karam tipiskajām pozīciju kaujām tranšejās, Dreibergs un operators Valdis Celmiņš liek nelielajai kareivju vienībai pabūt arī citās teritorijās un reljefos. "Tādējādi vizuālais iespaids vienlaikus ir episks un sapnim līdzīgs – miglas klāts kaujaslauks, tīruma rugāji, sniegs. Dodoties savā pirmajā misijā, Artūrs ir miglas pilnā mežā, starp mirušu koku stumbeņiem, bet kad viņš nodur pretinieku jauno kareivi, skatoties viņa šausmu pilnajās acīs, tas izskatās pilnība nereāli," teikts recenzijā.

"Hollywood Reporter" skatījumā Oto Brantevica atveidotais Artūrs Vanags nav īpaši reāls tēls, neskatoties uz to, ka piedzīvo daudzus likteņa pagriezienus, kas liek viņam pieaugt, zaudēt savu bērnišķīgo nevainību. "Viņš mazāk ir individualitāte ar savām problēmām, kas jārisina, bet drīzāk Latvijas mugurkaula simbols. Ne īsti supervaronis, bet izdzīvotājs, kurš izkļūst no elles ar neskartu morāli un ideāliem."

Autore uzsver, ka Artūra personiskais skatījums pārvērš viņu par liecību nākamajām paaudzēm. Viņa raksta, ka šāds paņēmies ir vairākās Austrumeiropas kara filmās, kā spilgtāko minot padomju režisora Elema Kļimova "Ej un skaties" (1985), kas vēsta par bāreni Florju un Baltkrieviju vācu okupācijas laikā Otrajā pasaules karā.

Tāpat "Hollywood Reporter" recenzijā novērtēts komponistes Lolitas Ritmanis rakstītais skaņu celiņš, kā arī montāžas režisora Gata Belogrudova darbs, kas nav ļāvis stāstam nevienā brīdī atslābt.

Atgādinām, ka filma "Dvēseļu putenis" pirmizrādi piedzīvoja 2019. gada 8. novembrī. Tā skatītājus aizved 100 gadu senā pagātnē, kad sešpadsmitgadīgais Artūrs dodas strēlniekos, lai cīnītos par brīvību.

Galveno varoni filmā atveido Oto Brantevics no Turlavas. Filmas aktieru ansambli veido Vilis Daudziņš, Mārtiņš Vilsons, Rēzija Kalniņa, Raimonds Celms, Gatis Gāga, Jēkabs Reinis, Renārs Zeltiņš, Ieva Florence, Grēta Trušiņa un daudzi citi.

Filmu veidojuši kino profesionāļi no Latvijas un citām valstīm – režisors un producents Dzintars Dreibergs, Rīgā dzimušais scenārists, Ņujorkas Universitātes profesors Boriss Frumins, galvenais operators, Starptautiskajai Kinooperatoru federācijas balvai IMAGO nominētais Valdis Celmiņš, komponiste, prestižās "Emmy" balvas laureāte Lolita Ritmanis, producente Inga Praņevska, "Casting Bridge" aktieru atlases režisore Gunita Groša, galvenais mākslinieks Juris Žukovskis, galvenā kostīmu māksliniece Sandra Sila, galvenā grima māksliniece Dzintra Bijubena, studija "Kultfilma" un citi.

"Dvēseļu putenis" šobrīd kļuvis par skatītāko pašmāju filmu kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!