Foto: Kadrs no video
Pagājušā gadsimta laikā nepieredzēti strauji attīstījusies reklāmas industrija, un mūsdienās tā kļuvusi par būtisku moderna cilvēka dzīves daļu.

Tikai likumsakarīgi, ka augot reklāmas kvalitātei un daudzveidībai, produktu vai pakalpojumu popularizēšanā iesaistās arī pazīstami mākslinieki. Pat "Oskara" balvām nominēti un tās saņēmuši režisori nesmādē reklāmas žanru un rada miniatūras kinofilmas. Pavisam nesen, augusta izskaņā, sociālos tīklus uzspridzināja Spaika Džonzes veidotā reklāma zīmola "Kenzo" jaunākajam aromātam. Vērīgākie režisora daiļrades cienītāji gan nekavējās norādīt, ka meistars citē pats sevi – 2001. gadā radīto un ar "Grammy" godalgoto "Fatboy Slim" dziesmas "Weapon of Choice" klipu ar Kristofera Volkena žilbinošo deju. Tas gan nav traucējis Džonzes jaunākajam veikumam savāk jau teju divus ar pusi miljonus skatījumu "Youtube".

Arī Latvijā tapušas vairākas mākslinieciski aizraujošas lentes, kas primāri paredzētas kāda notikuma atbalstīšanai. Nupat "Adwards 2016" galveno balvu – "Grand Prix" – saņēmusi režisora un mūzikas klipu autora Roberta Kuļenko veidotā reklāma "Brauc uz Liepāju izvējoties". Taču visspilgtākas piemērs ir īsfilmas, kas globālajā tīmeklī parādās, tuvojoties festivālam "Piena svētki", un allaž kļūst par grāvējiem. Vienu no tām – "Zudušo draugu meklējot" – 2015. gadā veidoja teātra režisors Vladislavs Nastavševs.

Piedāvājam ielūkoties desmit reklāmu video, kuru autori ir pasaulē atzīti un slaveni kino režisori.

Breds Pits skrien pēc alus – Deivids Finčers

Deivids Finčers, kura vadībā tapušas tādas filmas kā "Septiņi" ("Se7en", 1995), "Cīņas klubs" ("Fight Club", 1999) un "Sociālais tīkls" ("The Social Network", 2010), 2005. gadā režisēja reklāmu "Heineken" zīmola alum.

Reklāmā piedalījās Holivudas zvaigzne Breds Pits, ar kuru Finčers sadarbojies arī lielā ekrāna filmās. Finčers divas reizes nominēts Amerikas Kinoakadēmijas balvai.

Mīlas trijstūris un piedzīvojumi Itālijā – Vess Andersons

Amerikāņu režisors Vess Andersons veiodjis dažādas reklāmas, vairākkārt sadarbojoties ar modes zīmolu "Prada". 2013. gadā tapusi īsfilmu sērija "Prada: Candy", lai popularizētu "Prada" jauno aromātu "Candy". Sērijā galveno lomu spēlē ar "Zelta palmas zaru" godalgotā Lea Seidū.

Tai pašā gadā "Prada" kļuva par izplatītāju Andersona īsfilmai "Castello Cavalcanti", kas vēsta par sacīkšu braucēju (atveido Džeisons Švarcmans), kurš avarē nelielā ciemā. Gan "Candy" projekta lentes, gan aušīgo sacīkšu braucēja īsfilmu Andersons veidojis kopā ar Romānu Kopolu, ar kuru viņi strādājuši arī pie "Oskara" balvām nominētām filmām.

Taču pirms sadarbības ar modes milzi Andersons piedalījās "American Express" reklāmas kampaņā "My Life, My Card", veidojot amizantu video rullīti par režisora darbu.

Vandālisms veikalā – Spaiks Džonze

2005. gadā apģērbu veikalu tīkls "Gap" nolīga kinorežisoru Spaiku Džonzi reklāmas video radīšanai. Džonze radīja asprātīgu reklāmu, kurā veikala klienti un darbinieki demolē "Gap" veikalu. "Gap" vadība nebija sajūsmā par reklāmu un drīz pēc reklāmas publicēšanas pārtrauca tās pārraidīšanu. Tomēr pēdējo gadu laikā attiecīgais video kļuvis populārs, pateicoties sociālajiem tīkliem un interneta vietnei "Youtube".

Savukārt 2002. gadā Džonze režisēja godalgoto reklāmu "Ikea" produktiem – "Lamp". Reklāmā, izmantojot kinematogrāfijā izplatītus paņēmienus, tiek panākts, ka skatītājs sāk just līdzi parastam sadzīves priekšmetam – lampai, taču video noslēdzas ar vārdiem "Daudziem no jums ir žēl šīs lampas. Tas tāpēc, ka jūs traki. Tai nav jūtu, turklāt jaunā ir daudz labāka".

Noslēpumi, apjukums un noskaņa – Deivids Linčs

Ekscentriskais Deivids Linčs – "Malholandas ceļš" ("Mulholland Drive", 2001) un "Twin Peaks" (1990) režisors – 2010. gadā veidojis īsfilmu "Dior" zīmolam. "Lady Blue Shanghai" ir 16 minūšu garš stāsts, kurā galveno lomu spēlē Mariona Kotiljarda. Īsfilmas scenāriju un mūziku arī rakstījis Linčs.

Reklāmas žanrā Linčs strādā salīdzinoši bieži. Vēl viens noslēpumains video rullītis tapis 2000. gadā, reklamējot video spēļu platformu "Playstation".

Dialoga meistarība – Mārtins Skorsēze

Leģendārais kino režisors Skorsēze arī piedalījies reklāmu tapšanā. 2013. gadā viņš radījis video, pasaulei darot zināmu, ka iznācis jauns "Dolce and Gabbana" zīmola aromāts – "The One".

Īsfilmā "Street of Dreams" galvenās lomas spēlē Holivudas superzvaigznes Skārleta Johansone un Metjū Makonahijs.

Baza Lurmena 'Mulenrūžas' noskaņas

Zīmols "Chanel" izceļas ar slavenu režisoru un spožu aktrišu piesaistīšanu savu reklāmu veidošanā. "Chanel" klipos-īsfilmās piedalījušās gan Odrija Tatū, gan Keira Naitlija, gan citas slavenas ekrāna zvaigznes. Tomēr viens no spilgtākajiem darbiem ir austrāliešu režisora Baza Lurmena veikums kopā ar savu tautieti Nikolu Kidmenu, režisora slavenās filmas "Mulenrūža" (2001) noskaņās.

Puķainas un smaržīgas ainas – Sofija Kopola

Sofija Kopola, kura iemantojusi kritiķu un skatītāju atzinību ar filmām "Jaunavu pašnāvības" ("The Virgin Suicides", 1999) un "Pazudis tulkojumā" ("Lost in Translation", 2003), režisējusi "Dior" reklāmas video. Galvenajā lomā – Natālija Portmane.

Grautiņš restorānā – Angs Lī

Slavenais režisors Angs Lī, kura repertuārā ir vairākām "Oskara" bavām godalgotās filmas "Kuprainais kalns" ("Brokeback Mountain", 2005), "Crouching Tiger, Hidden Dragon" (2000) un "Pī dzīve" ("Life of Pi", 2012), veidojis arī "Visa" maksājumu kartes reklāmas video.

Reklāmā redzams, kā restorāna kliente sūdzas par to, ka zupā ir par daudz sāls. Sūdzība izraisa pamatīgu cīkstēšanās ainu, kuras rezultātā kliente zupu saņem par velti, bet par sagādātajiem bojājumiem norēķinās ar "Visa" karti.

Mākslinieciski runāt par svarīgo – Katrīna Bigelova

Katrīna Bigelova 2010. gadā saņēmusi divas Kinoakadēmijas balvas "Oskars" gan kā labākā režisore, gan par filmu "The Hurt Locker".

Viņa ir savu režisores talantu izmantojusi, lai nodotos aktīvismam – radot reklāmas video, kas izplata informāciju par ziloņu izmiršanas draudiem un no ziloņkaula veidotu produktu izplatīšanas un iegādāšanās postošajām sekām.

Vēstījums par baiso nākotni – Ridlijs Skots

Reklāmas video "1984" tika radīts, lai pasauli iepazīstinātu ar "Apple Macintosh" personālo datoru.

Reklāma izdota 1983. gadā un tās režisors ir slavenais Ridlijs Skots, kurš ir autors vairākām fantastikas žanra klasikām, piemēram, "Blade Runner" (1982) un "Svešais" ("Alien", 1979). Viņš reklāmu radījis, turoties pie antiutopijas estētikas, kā arī atsaucoties uz rakstnieka Džordža Orvela slavenāko darbu "1984".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!