Foto: Publicitātes foto

Jaunā pašmāju detektīva "Krimināllieta iesācējam" pirmizrāde paradoksāli sakrita ar Krievijas iebrukumu Ukrainā, pārbīdot seriāla nonākšanu pie skatītājiem uz aprīļa beigām. Taču ģeopolitiskās situācijas izmaiņas seriāla vēstījumam ir nākušas par labu, atgādinot, kā un kāpēc esam visā šajā jezgā iekūlušies. "Krimināllieta iesācējam" nebaidās uzdot neērtus jautājumus, taču gatavas atbildes nepiedāvā. Autori aicina tās meklēt mūsu kopīgajā pagātnē, pagājušā gadsimta 90. gados, kad vēsture nevis "beidzās", kā pēc PSRS sabrukuma uzsvēra ASV politologs Fukujama, bet tikai paņēma pauzi, lai apmestu slaidu loku un atkal trāpītu mums kā bumerangs.

"Krimināllieta iesācējam" ir viens no diviem valsts finansēto seriālu projektiem, ko 2020. gadā atbalstīja Nacionālais kinocentrs – otrs bija "Emīlija. Latvijas preses karaliene". Projekta mērķis nepārprotami bija turpināt "Sarkanā meža" panākumus, attīstot kvalitatīvu daudzsēriju mākslas filmu ražošanu Latvijā. Tāpēc arī "Sarkanā meža" veidotāju – Artas Ģigas un Armanda Zvirbuļa komandas – atbalstīšana jaunajā projektu konkursā šķita likumsakarīga. Patīkamu intrigu radīja veidotāju paziņojums, ka par topošā seriāla izejmateriālu izvēlēts mūsu detektīva klasiķa Andra Kolberga romāns "Meklējiet sievieti", bet Armands Zvirbulis atgriezīsies pie sava iemīļotā žanra – detektīva, kurā pirms 22 gadiem debitēja ar četru sēriju televīzijas filmu "Rīgas gambīts".

Patiesībā starp "Rīgas gambītu" un "Krimināllietu iesācējam" ir velkamas vairākas paralēles – abi šie darbi tiecas runāt par kriminālās un politiskās elites ciešajām saitēm Latvijas 90. gadu sociālekonomiskajā realitātē, kamēr pāri visam joprojām stiepjas Krievijas ietekmes "garā roka". 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!