Foto: PantherMedia/Scanpix
Rīgas Starptautiskā kino festivāla (Riga IFF) veidotāji īpaši "Delfi Kultūras" lasītājiem sagatavojuši programmu - filmas, kuras noteikti jāredz festivāla otrajā nedēļā.

Pirmdiena: Par zirgiem un cilvēkiem

Foto: Publicitātes foto

Filma "Par zirgiem un cilvēkiem" nav ne tuvu tik skaudra kā tās leģendārā vārda(pus)māsa "Par pelēm un cilvēkiem". Šī islandiešu režisora Benedikta Ērligsona obskūrā komēdija sastāv no pusduča īsstāstu, kuros valda ne tikai majestātiskās Mežonīgo Ziemeļu ainavas, bet arī tumšs, netīrs un pagalam savāds humors. Filmas vērošanas gaitā atklājas ne tikai cilvēku pasaule no zirga skatupunkta, bet arī dzīvnieks, kas klusiņām kārpās un sprauslā katrā divkājainajā.

Mazus bērnus un jūtīgākus cilvēkus labāk atstāt mājās - būs gan asinis, gan divdomīgi joki, gan, iespējams, neērtākā mīlas aina visā kustīgo bilžu vēsturē.

Seansi: Kino Citadele 12. aud. 08.12. plkst. 21:30, 10.12 plkst. 17:00.

Otrdiena: Kad vakars nolaižas pār Bukaresti jeb Metabolisms

Foto: Publicitātes foto

Rumāņu režisora Korneliju Porumboiju jaunākajā filmā "Kad Bukarestē iestājas vakars jeb Metabolisms" it kā nekas daudz nenotiek - viens iedomātas slimības pārņemts režisors un viņa aktrise pārspriež kino un īstenības sakaru, kūpina vienu cigareti pēc otras un periodiski mīlējās aiz spraugā pavērtām durvīm. Viņu attiecības, kā pasludina Alina, nav dabiskas, tās ir scenārijā iekļautas un beidzas tur, kur beidzas filmēšanas noteiktā vajadzība vienam pēc otra. 

Filma "Kad Bukarestē iestājas vakars jeb Metabolisms" pacietīgi pēta pati sevi. Šis ir minimālistisks, vidējā plānā iestrēdzis, hermētiski noslēgts darbs, kurā ne mazākais ārpasaules troksnis nespēj iejaukties mazās filmēšanas grupas attiecībās. Kino sinefīliem. Kino tiem, kas noguruši tikt nepārtraukti nomētāti ar attēliem.

Seanss: Splendid Palace Mazajā zālē 09.12. plkst. 21:30.

Trešdiena: Drosme nogalināt

Foto: Publicitātes foto

1993. gada latviešu mākslas filmā "Drosme Nogalināt", kas uzņemta pēc Larsa Nurēna lugas motīviem, figurē bārdāmas, neizsīktošas šampanieša straumes, sīki noziedznieki, mazliet vientulības un nopietni mēģinājumi saprast, kas tad visā šajā ņudzeklī ir īsts.

Igora Lingas un Aigara Graubas spēlfilma ir burvīga laika mašīna uz deviņdesmitajiem, kad elektronika vēl ne reizi nebija izgājusi no modes, interjeri nekautrējās izteikt pretenzijas uz luksusu, bet ielās un pagrabos valdīja drūmi vīriņi, kuri nodarbojās ar sazin ko.

Pirms filmas seansa arī tikšanās ar autoriem - Igoru Lingu un Aigaru Graubu.


Trešdiena: Cilts

Foto: Publicitātes foto

Iespējams, pirmā pilnmetrāžas filma kino vēsturē, kuras lomu atveidotāji ir kurlmēmi un saziņai uz ekrāna izmanto vienīgi zīmju valodu. Filmas autori - ukraiņu režisors Miroslavs Slabošpitskis un viņa komanda - skatītājam nepiedāvā tulkojumu ne subtitros, ne naratora ieskaņotā tekstā. Taču tieši runātā vārda trūkums uz gandrīz kliedzošā klusuma fona komplektā ar dokumentālam tuvu filmēšanas stilu piešķir sakāpinātu ekspresivitāti šim stāstam par pārdošanos, vardarbību un sevis meklēšanu nedzirdīgo internātskolas izolētajā vidē.

Seanss: Splendid Palace Mazā zāle 10.12. plkst. 21:00.

Ceturtdiena: Eiro-Maidans. Melnā Montāža

Foto: Publicitātes foto

Pieteikta kā viens no Ukrainas modernās vēstures pirmajiem dokumentiem, filma "Eiro-Maidans. Melnā montāža" ataino trīs mēnešus garo cīņu, kura panaivus skolas puikas pārveidoja bruņotos cīnītājos. Materiāls, kuru fiksējuši vairāki jaunie Ukrainas dokumentālisti, piedzīvojis pirmizrādi tikai 3 nedēļas pēc Janukoviča gāšanas no varas.

Skaidrības mīlētāji, nebīstieties. Nosaukumā ietvertā "Melnā montāža" norāda nevis uz filmas struktūras haotiskumu, bet gan darbojas kā metafora, čukstot priekšā, ka neskaitāmo mazo cilvēku stāsti, kurus līdz nepazīšanai izmainījusi grandioza revolūcija, nebūt vēl nav galā.

Seanss: Kinoteātris "K Suns" 11.12. plkst. 20:00.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!