Foto: Arhīva foto

Video straumēšanas vietnē "Netflix" skatāma pērnā gada nogalē klajā laistā Leonardo di Kaprio un viņa tēva Džordža di Kaprio dokumentālā filma "Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski", kas vēsta par ekscentrisku un vērienīgu, taču mūsdienās maz zināmu poļu mākslinieku Staņislavu Šukaļski (Stanisław Szukalski), kurš savulaik saņēmis piedāvājumu no Hitlera veidot viņa pieminekli un kura darbus savā simbolikā šodien izmanto galēji labējas un radikālas organizācijas.

Teju divas stundas garajā dokumentālajā filmā tēvs un dēls sapulcinājuši cilvēkus, kurus Šukaļskis iedvesmojis gan kā personība, gan kā mākslinieks, kā arī pieaicinājuši ekspertus, tostarp pasaulslaveno vēsturnieku Timotiju Snaideru. Pats Leonardo di Kaprio ir viens no kvēlākajiem Šukaļska daiļrades cienītājiem. Aktiera privātajā kolekcijā ir vairākas mākslinieka skulptūras, kā arī 2000. gadā viņš sponsorēja Šukaļska darbu izstādi Lagūnas Mākslas muzejā. Ar mākslinieku viņš iepazinās jau bērnībā, kad dzīvoja viņam tieši kaimiņos. Kādā viesošanās reizē pie di Kaprio ģimenes Šukaļskis paņēmis no grāmatu plaukta savu monogrāfiju, kurā ierakstījis veltījumu Leonardo: "Neizaudz par ātru!" Cik ātri ir par ātru, gan tā arī paliek neatbildēts jautājums.

Staņislavs Šukaļskis piedzima 1893. gada 13. decembrī Polijas pilsētā Vartā, bet uzauga netālajā Gidles ciematā. 1907. gadā viņš kopā ar māti Konstanci un māsu Alfrēdu ieradās Ņujorkā, bet pēc tam devās uz Čikāgu pie sava tēva Dionīzija, kurš tur strādāja par kalēju. 14 gadu vecumā Šukaļskis uzsāka studijas Čikāgas Mākslas institūtā, bet jau pēc gada skulptors Antoni Popiels pārliecināja viņa vecākus, ka jāsūta dēls atpakaļ uz Poliju, lai stātos Krakovas Mākslas akadēmijā. Tā arī notika.

1910. gadā viņš atgriezās dzimtenē un trīs gadus apguva tēlniecību skulptora Konstanti Laščkas (Konstanty Laszczka) vadībā. Pēc tam Šukaļskis atgriezās Čikāgā un ātri vien kļuva par Čikāgas mākslinieku aprindu centrālo figūru. Viņa spēcīgā personība un neordinārā uzvedība līdztekus savdabīgajām skulptūrām palīdzēja iekarot amerikāņu sirdis. "Vanity Fair" divdesmitajos gados par Šukaļski rakstīja, ka viņš tēlniecībā ir tas pats, kas Dante Aligjēri vai Edgars Alans Po literatūrā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!