Foto: DELFI

Jaunajiem aktieriem ir forma ir laba, bet psiholoģiski viņi ir vāji, šādu savu pieredzi intervijā laikrakstam "Neatkarīgā" pirmdien paudis Valmieras teātra režisors Fēlikss Deičs, kurš šogad "Spēlmaņu nakts" ceremonijā tika godināts par mūža ieguldījumu teātrī.

"Viņi māk darīt visu – lēkt, skriet. Kā tikai nonāc līdz kādam psiholoģiskam momentam – tukši. Tāpēc sākumā ļoti daudz nākas mēģināt ielikt tieši garīgo. Formu viņi pārvalda, bieži arī ļoti labi, un paldies Dievam, tas ir ieguvums," sarunā saka pieredzējušais pedagogs un režisors, kurš "Neatkarīgajai" arī teic, ka "Mūža balvu" jūtas saņēmis par ātru.

Pēc Deiča domām jaunie aktieri no iepriekšējām paaudzēm atšķiras ar to, ka uzreiz māk kaut ko darīt, bet "kaut kas" nav iekšējā procesa apstiprināts, jo skolā arī steidzas, ātrāk, ātrāk.

"Skatījos mūsu pēdējo kursu – viņi ir tik daudz ko paspējuši izdarīt, taču viņi neizstrādā, bet vienkārši skrien. Ātri skrien līdz rezultātam, un tādējādi tiek zaudēta būtība," intervijā "Neatkarīgajai" pauž režisors.

Deičs uzskata, ka ir jāmāk laikā apstāties un jāatrod laiks sevī kaut ko sakrāt: "Ja sevī nekrāsi – īpaši aktieris – tad ar ko iziesi uz skatuves? Ar prasmi runāt? Runājošās galvas – tā nav māksla. Tagad pati galvenā ir auss, nevis sirds. Ausī viss tiek likts iekšā, bet nekas nepārstrādājas. Nedod atbildes."

Jautāts par laikmetīgo dramaturģiju, Deičs teic, ka viņam tā ir neinteresanta. Ir daži mūsdienu dramaturgi, kas režisoram ir interesanti. Kā piemērus viņš min Leldi Stumbri un Lauri Gundaru, kuru darbus viņš pats ir iestudējis. Kā lielu problēmu latviešu lugās Deičs min valodu.

"Pat krievu lugu tulkojumos ir normāla valoda. Latviešu autori raksta kaut kādā tramvaja valodā. Līdzās Vizmai Belševicai, es nemaz nerunāju par večiem, kas dod valodas normu, mūsdienu lugās ir tik neinteresanta, neindividuāla valoda. Man tas, kā cilvēki runā, ir ļoti svarīgi. Piemēram, Blaumanis, arī maina valodu. Viņam ir daudz aktierisku intonāciju, ko ieliek valodā. Avīžu valoda ir tukša, tajā nav otrā trešā plāna, pie tā nepieķersies. Tā man ir lielākā problēma, jo pat tad, kad ir ideja, vienalga cilvēki runā neoriģināli, ne tā, kā runā īstenībā. Visi runā vienādi," tā par pieredzi ar mūsdienu latviešu dramaturģiju saka Fēlikss Deičs.

Režisors un pedagogs Fēlikss Deičs iestudējis izrādes gandrīz visos Latvijas teātros. 28 gadus strādājis Jaunatnes teātrī, bet kopš 1993. gada ir Valmieras teātra štata režisors. "Valmierā Fēlikss Deičs palīdzēja saglabāt un lielā mērā no jauna izaudzināt aktieru kolektīvu, iestudēja izrādes, uz kurām skatītāji parakstījās mēnešiem uz priekšu. Deičam iegūstot izcila latviešu dramaturģijas interpreta slavu," tā par režisoru rakstīja Latvijas Teātra darbinieku savienības pārstāvji, pamatojot viņa mūža ieguldījuma balvu šogad.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!