Seņkovs: Blaumaņa Kristīne nav cietēja un upurēšanās piemineklis
Foto: Gunārs Janaitis

"Kristīne nav nekāda cietēja un upurēšanās piemineklis. Viņa ir varone, viņa ir cīnītāja par mīlestību. Kristīne nedara neko nepareizu. Viņa izvēlas mīlestību un mīlestība viennozīmīgi ir vispareizākā izvēle," tā galveno tēlu savā nule iestudētajā Rūdolfa Blaumaņa "Purva bridējā" raksturo jaunais režisors Elmārs Seņkovs, kurš savā iestudējuma versijā Nacionālajā teātrī šo klasisko latviešu dramaturģijas lomu piešķīris divām aktrisēm – Ievai Aniņai un Madarai Botmanei.


Režisors teic, ka viņam ir interesanti noformulēt gandrīz nenoformulējamo – kas ir mīlestība? Šādam materiālam par mīlestību Seņkovs pieķēries pirmo reizi.

"Es zinu, ka neatradīšu šo atbildi. Bet es varu vērot, kāda mīlestība ir, no kā tā dzimst un kā to uzlikt uz skatuves. Lai mīlestība nebūtu smaga. Jo tā ir viegla. Mīlestība ir mirklis. To gan es esmu sapratis. Tad, kad atnāk mīlestība, tas ir mirklis, un mirklī nav vārdu. Es teicu saviem aktieriem – es gribu uz skatuves ieraudzīt to mirkli, kur tiešām vārdu vairs nav, bet ir telpa, kurā dzimst mīlestība. Un tas ir starp Edgaru un Kristīni."

Rūdolfa Blaumaņa "Purva bridējs" ir viens no visklasiskākajiem latviešu literatūras darbiem, novele, kuras sižetu zina ikviens, tādēļ tas ir bijis liels izaicinājums gan režisoram, gan visai radošajai grupai.

Elmārs Seņkovs šo Blaumaņa darbu iestudē pelēcīgi industriālajā OKartes Jaunās zāles estētikā uz koša zāles paklāja un bez rekvizītiem – aktieriem nebūs aiz kā paslēpties un viņi nevarēs sameloties.

Režisors uzskata, ka novele ir ritmiskāka un jūtīgāka par teātrī bieži uzvesto lugu "Ugunī". Viņaprāt, tas ir stāsts, kas skatītājiem jāizstāsta, nevis jāizspēlē, ļaujot publikai ap zaļo zāles laukumu justies teju kā Kristīnes un Akmentiņa gaidāmo kāzu viesiem.

Jaunais stāsts par Edgaru un Kristīni pirmizrādi piedzīvos sestdien, 15. septembrī, Nacionālā teātra OKartes Jaunajā zālē. Šī ir viena no izrādēm, ko Nacionālais teātris velta Rūdolfa Blaumaņa 150. dzimšanas dienai. Edgara lomā būs redzams aktieris Kaspars Dumburs, pārējās lomās: Madara Saldovere, Lolita Cauka, Ģirts Liuziniks, Jānis Vimba.

Scenogrāfs Reinis Dzudzilo, kostīmu māksliniece Krista Dzudzilo, komponists Goran Gora, dramatizējuma autore un režisora asistente Rasa Bugvičute, gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš. Producente Madara Aizgrāve.

Šis Elmāra Seņkova iestudējums ir sestais stāsts Latvijas Nacionālajā teātrī par Rūdolfa Blaumaņa Kristīni un Edgaru. Pirmo reizi luga "Ugunī" ir iestudēta jau 1919.gada 30.novembrī, kad režisors bija Aleksis Mierlauks, galvenajās lomās Lilija Ērika un Jānis Ģērmanis. 1940.gada iestudējuma režisors bija Jānis Zariņš, Kristīne- Milda Zīlava, Edgars- Jānis Lejiņš. 1948.gadā "Ugunī" iestudēja Žanis Katlaps, viņš arī pats spēlēja Edgara lomu, bet Kristīnes lomā ir Lidija Freimane un Velta Līne. Tieši Lidijas Freimanes Kristīne ilgus gadus ir uzskatīta par šīs lomas etalonu. Alfreda Janušana 1982.gada iestudējumā mīlētāju pāri bija Astrīda Kairiša un Ģirts Jakovļevs, kā arī Lāsma Kugrēna un Uldis Norenbergs. 2003.gadā "Ugunī" Nacionālajā teātrī iestudēja Voldemārs Šoriņš, Kristīne bija Aurēlija Anužīte, Edgars – Mārcis Maņjakovs. Bijis arī ne pārāk veiksmīgais "Hotel Kristina" iestudējums 2006.gadā.

Source

DELFI Kultūra

Tags

Astrīda Kairiša Ģirts Jakovļevs Ģirts Liuziniks Goran Gora Latvijas Nacionālais teātris Lolita Cauka Velta Līne
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form