Foto: "Shutterstock"

Darba un privātās dzīves līdzsvars
Kā nepārkāpt robežas
Atrast līdzsvaru starp darba pienākumiem un personīgās dzīves vajadzībām nav viegli, un bieži vien svaru kauss vairāk nosliecas uz vienu vai otru pusi. Digitalizācija ir mainījusi darba paradumus – portatīvo datoru var paņemt līdzi uz mājām, e-pastus jebkurā mirklī pārskatīt telefonā, bet saziņa ar kolēģiem un sadarbības partneriem nereti notiek "WhatsApp" lietotnē. Šajā rakstā skaidrosim, kā nošķirt darbu no privātās dzīves un attīstīt veselīgus paradumus.
Ātra atbilde uz e-pastu pēc darba laika vai privāta telefona saruna starp sapulcēm – teju katrs to ir pieļāvis. Šādas situācijas nav pamats uztraukumam, ka darba un privātās dzīves līdzsvars ir izjaukts. Ir citas pazīmes, kas liecina, ka darba un privātās dzīves balanss nefunkcionē – garas stundas darbā, miega trūkums, pārāk garš darāmo darbu saraksts, kurš šķietami nekad nebeidzas. Produktivitāte krītas, hobijiem neatliek laiks, vakaros un brīvdienās domas saistītas ar darbu, arvien retāk izdodas satikt draugus, bet aizkaitināmība pieaug. Centieni nošķirt darbu no privātās dzīves var nākt par labu gan mentālajai un fiziskajai veselībai, gan uzlabot produktivitāti.
Lūk, pāris praktiski ieteikumi, kam pievērst uzmanību darbā!
  • Darba vajadzībām izmanto atsevišķas ierīces (datoru, telefonu);
  • Izvairies no komunikācijas ar kolēģiem un partneriem sociālajos tīklos, kā arī darba laikā izslēdz sociālo tīklu paziņojumus;
  • Dodies pusdienu pārtraukumā. Neēd pie datora, nesteidzies un izmanto šo laiku, lai izbaudītu ēdienu un atpūstos;
  • Izmanto iespēju doties atvaļinājumā – tā ir nepieciešamība, nevis greznība;
  • Nekautrējies darba laikā paņemt pauzi. Ja vari, uz 10 minūtēm izej ārā un apej apkārt biroja ēkai. Nekautrējies izkustēties un veikt vingrojumus – fiziskas aktivitātes uzlabos koncentrēšanās spējas;
  • Piefiksē stundas, kad darbā esi visproduktīvākais un izmanto to! Šajā laikā nepārbaudi e-pastu un koncentrējies sarežģītākajiem uzdevumiem;
  • Strukturizē savu darba dienu, piemēram, atbildēšanai uz e-pastiem ieplānojot konkrētas stundas;
  • Iemācies pateikt "nē" – gan kolēģiem, gan sev. Tas ir grūti, bet ārkārtīgi svarīgi, lai nepārstrādātos un darbu "neņemtu uz mājām";
  • Izrunājies ar kolēģiem un tiešo vadītāju, ka vakaros un brīvdienās e-pastus nepārbaudīsi un atvaļinājumā nebūsi sasniedzams.
Katram šī līdzsvara skala atšķirsies – kas der vienam, nederēs citam. Galvenais ir atcerēties, ka viss nomoda laiks nav jāvelta darbam vai domām par to. Dzīvē jāatrod arī laiks rūpēm par savu labsajūtu un hobijiem.
Ja šķiet, ka pēc darba laika nespēj atslēgties, var izmēģināt kādu no šiem ieteikumiem:
  • Ieplāno sporta zāles apmeklējumu, tikšanos ar draugiem vai kādu kultūras pasākumu. Ieraksti to kalendārā un neļauj sev aizsēdēties birojā;
  • Vakaros un brīvdienās atslēdzies no tehnoloģijām, piemēram, ejot pastaigā neņem līdzi telefonu, lai nerastos kārdinājums pārbaudīt ienākošās ziņas;
  • Ievies "no work at home" likumu – apņemies nelasīt e-pastus pēc darba laika vai sākumā vismaz neatbildēt uz tiem;
  • Iekārto mājās vietu, kas paredzēta tikai atpūtai, un kur par darba lietām ar ģimenes locekļiem sarunāties nedrīkst;
  • Izrunājies ar ģimenes locekļiem, kā viņi var palīdzēt ar mājās darāmajiem darbiem, lai pēc darba laika vari veltīt laiku arī sev un saviem hobijiem.
Paveikt visus uzdevumus darbā, apdarīt mājas soli, uzturēt attiecības ar draugiem un tuviniekiem un pagūt arī atpūsties – tas iespējams pateicoties rūpīgai laika plānošanai, kā arī robežu noteikšanai. Izvirzīt prioritātes ir gana sarežģīts uzdevums, tādēļ jāpieņem, ka pilnīgi katru dienu būt produktīvam nav iespējams. Pulksten 17.00 izslēgt datoru un vairs nedomāt par darbu arī neizdosies vienmēr, bet to var uzlabot, biežāk aizdomājoties par darba un privātās dzīves salāgošanu un dažus no uzskaitītajiem ieteikumiem ieviešot savā ikdienā.

Vienmērīgs darba un personīgās dzīves ritms nozīmē harmonisku sadalījumu. Tas panākams ilgtermiņā, vienu dienu vairāk atvēlot laiku atpūtai, ģimenei un draugiem, savukārt citā vairāk koncentrējoties darbam.

Jolanta Dreiblate
"Tietoevry in Latvia" personāla vadītāja
"Tietoevry" PIEREDZE

Mēs pilnībā piekrītam. Frāze – profesionālās un personīgās dzīves līdzsvars – veido pasauli. Tā skan visapkārt: sabiedrībā, biznesā, medijos un, protams, skaistos saukļos. Bieži vien formāli un nevietā. Kur paliek mērķtiecīgas aktivitātes? Kā apturēt maldīgas puspatiesības? Ar pārmaiņām uz labu, kas ir “Tietoevry” pamatkodā.


Kāda ir pirmā doma, iztēlojoties savu ideālo ikdienu darbavietā? Papildu personīgajam piepildījumam, visticamāk prioritāšu virsotnē atrodas darba un personīgās dzīves līdzsvars. Pašsaprotami, ņemot vērā mūsu investēto laiku profesionālos pienākumos un karjeras izaugsmē. Vienmērīgs darba un personīgās dzīves ritms nozīmē harmonisku sadalījumu. Tas panākams ilgtermiņā, vienu dienu vairāk atvēlot laiku atpūtai, ģimenei un draugiem, savukārt citā vairāk koncentrējoties darbam. Tam būtiska komponente ir cilvēku izvēles brīvība strādāt sev produktīvā laikā, saprotošā komandā un atbilstošā vidē.


Laika zonas uz labu


Pēdējā laika trends ir “pārziemošanas” un mobilitātes iespējas, ko sniedz attālinātais darbs no jebkuras vietas pasaulē. Mūsu pieredzē talanti novērtē uzņēmuma pretimnākšanu, saņemot atbalstu elastīgam darba attiecību režīmam. Ekskluzīvi piedāvājumi naktsmītnēs, organizēti izbraucieni, pārgājieni kalnos, sērfošana un citas alternatīvas vilina cilvēkus. Vai tas izklausās pēc sapņu darba? Nē. Uzņēmumu rūpes par darbinieku labsajūtu, kas veicina produktivitāti, vairs nav tikai “trends”, bet nepieciešamība.


Inovācijas uz labu


Digitālie risinājumi būtiski atvieglo mūsu ikdienu. Sākot ar hibrīda sanāksmēm un darbiem līdz virtuālai psihoterapijai. Tā ir tikai aisberga redzamā daļa, kā “Tietoevry” darbiniekiem nodrošina vēlamo dzīves ritmu un pašsajūtu. Mēs esam pilnīgi pārliecināti, ka inovācijas paplašina elastību un cilvēku veiktspēju daudzpusīgos ikdienas aspektos.


Dzīves kvalitāte uz labu


Uzņēmumu mērķis ir pārrakstīt stagnējošo 8:00 – 17:00 modeli. Misija – ņemt vērā un realizēt cilvēku vēlmes, gaidas un prasības. “Tietoevry” veiksmīgi uzklausa un sadzird darbiniekus iekšējās aptaujās un konsultācijās, kas palīdz identificēt ieteikumus, lai konsekventi pilnveidotu darba vidi. Šī mikroklimata apzināšana ir obligāta dzīves kvalitātes uzlabošanas vārdā.


Investīcijas uz labu


Spoži prāti izvēlas organizācijas, kas veido iekļaujošu un atbalstošu darba vidi. Mūsdienu lielākā vērtība ir uzņēmumi, kas cilvēkos saskata talantus, nevis resursu. Tikmēr resursi ir jāiegulda tādos labumos kā apmaksātas fiziskās aktivitātes, vizītes pie speciālistiem, veselības apdrošināšanā un citās. Piemēram, “Tietoevry” rīkoja “Feel good November”, kura laikā atklāja praktiskus padomus, kā mazināt ikdienas stresa un spriedzes ietekmi uz veselību. Apmācības, semināri un lekcijas pārmaiņām uz labu.

Lai gan attālinātajiem un hibrīdajiem darba modeļiem ir savas priekšrocības, ir svarīgi atcerēties, ka ieguvumi ir arī darbam klātienē. Esam novērojuši, ka atgriešanās birojā ir veicinājusi darbinieku savstarpējo sadarbību, gan komandas ietvaros, gan starp dažādiem departamentiem.

Dace Leja
Personāla vadības biznesa partnere
"Cognizant" pieredZE

"Cognizant" ir starptautisks informācijas tehnoloģiju pakalpojumu un konsultāciju uzņēmums, kas palīdz saviem klientiem modernizēt tehnoloģijas, pārveidot procesus un pieredzi, tādējādi veicinot to spēju būt sekmīgiem mūsu strauji mainīgajā pasaulē.


Esot konsultāciju uzņēmumam, mums ir jāspēj ikdienā rast līdzsvaru starp to, kā klienti vēlas ar mums sadarboties, un elastīgu un līdzsvarotu darba vidi mūsu darbiniekiem. Mūsu prioritāte ir būt iekļaujošam un darbinieku labsajūtu atbalstošam uzņēmumam.


Lai veicinātu privātās un darba dzīves līdzsvaru, pie tā tiek apzināti strādāts dažādos virzienos – sākot no vienotas vadības komandas nostājas, ieviešot vadlīnijas un atbalstošus procesus, kā arī Labbūtības stratēģijas realizācijas.


Pandēmijas laiks ir mums parādījis priekšrocības, ko spēj sniegt elastība darba grafikā un darbs no mājām. Tieši tāpēc esam ieviesuši hibrīda darba modeli, ļaujot darbiniekam izvēlēties viņam piemērotāko darba vietu un elastīgu darba laiku. Šobrīd aicinām darbu no biroja veikt vienu dienu nedēļā, savukārt pārējās darba dienās darba dienu var organizēt pēc izvēles – vai no mājām, vai turpinot strādāt no biroja. Tāpat darbiniekiem ir iespēja līdz divām nedēļām gadā strādāt no citas valsts. Lai to sekmīgi vadītu, mums ir ieviestas vairākas procedūras, kā piemēram, Attālinātais darbs, Darba un atpūtas laiks, Atvaļinājumi un citas prombūtnes un citas.


Katru pusgadu darbinieku aptaujā noskaidrojam kā viņi jūtas, kas viņiem pietrūkst labam līdzsvaram, aicinām dalīties ar idejām, kā viņi savā ikdienā veicina savu labbūtību. Aptaujas rezultāti iedod mums arī labu izpratni, ar kādām vajadzībām strādāt aktīvāk.


Tāpat mūsu darbiniekiem visa gada garumā ir pieejami atbalsta rakstiskie un video materiāli, vebināri, un profesionāls atbalsts, lai gan veicinātu izpratni par labbūtības jomu, gan sniegtu praktisku atbalstu problēmsituācijās.

Esam novērojuši, ka mūsdienu darba tirgū viens no svarīgākajiem faktoriem, ko patiesi novērtē darba meklētāji, ir veselīgs darba un privātās dzīves balanss.

Alīna Isajenko
Personālvadības vadītāja
"Entain" PIEREDZE

Esam novērojuši, ka mūsdienu darba tirgū viens no svarīgākajiem faktoriem, ko patiesi novērtē darba meklētāji, ir veselīgs darba un privātās dzīves balanss. Šajā ziņā mēs, "Entain Baltics and Nordics", esam diezgan elastīgi un esam izvirzījuši rūpēšanos par darba un privātās dzīves līdzsvaru kā prioritāti jau vairāku gadu garumā, līdz ar to mēs varam teikt, ka mēs ne tikai mēram un “turam roku uz pulsa” šiem rādītājiem, bet arī nepārtaukti tos uzlabojam.


No uzņēmuma puses mēs iedrošinām un mācām darbiniekiem un to tiešajiem vadītājiem noteikt veselīgas robežas darbā un privātajā dzīvē, lai šīs abas lietas būtu līdzsvarā. Tas tiek īstenots gan organizējot izglītojošus pasākumus uzņēmuma darbiniekiem, gan ar citām aktivitātēm. Piemēram, mēs piedāvājam dažādas papildus atvaļinājuma dienas, piemēram, dzimšanas dienas brīvdiena, papildus atvaļinājuma dienas atkarībā no uzņēmumā nostrādātā laika, piemēram, par 5 gadiem uzņēmumā nodrošinām papildus 2 nedēļas atvaļinājuma un par 7 gadiem papildus atvaļinājuma – mēnesi, ko pasaulē mēdz saukt par “sabbatical” atvaļinājumu.


Mūsu darbinieki var strādāt gan birojā, gan attālināti. Attālinātu strādāšanu darbinieki īsteno dažādos veidos, kādam tā ir strādāšana no mājām, kāds izvēlas strādāt noteiktu laiku no citas valsts. Pārliecinoši varam teikt, ka darbinieki pozitīvi novērtē šādu brīvību un uzticēšanos no uzņēmuma un departamentu vadītāju puses. Visas minētās lietas palīdz mūsu darbiniekiem pielāgot savu darba plūsmu privātās dzīves ritmam un otrādi, ka arī sniedz elastību izvēlēties, kur, kad un kādos apstākļos visefektīvāk veikt savus darba pienākumus.