Teksts: Sabīne Košeļeva

Foto: "Shutterstock"

Top 10: Laba darbinieka pazīmes un īpašības
Labi darbinieki kokos neaug un no gaisa nekrīt – par tādiem kļūst pēc paša brīvas gribas. Tiesa, viens pats arī īsti nav darītājs, jo – lai kļūtu par labu darbinieku, ir nepieciešama laba darba vieta. Tā ir mijiedarbība un nemitīgs process, ne velti saka, ka dots devējam atdodas. Kādas ir laba darbinieka pazīmes un īpašības – par to šajā rakstā.
Lai izaudzinātu labu darbinieku, patiesībā nemaz nevajag daudz. Galvenais ir cieņpilna un veselīga darba vide, kurā ikviens jūtas novērtēts, tad arī komanda strādās efektīvi – gan kā vienots veselums, gan individuāli. Taču – tu nevari liet caurā mucā un gaidīt rezultātu, tāpēc saprotams, ka, pirmkārt, darbinieka personībai ir jāatbilst konkrētām rakstura, morāles un arīdzan intelekta īpatnībām.

Cilvēks, kurš acīmredzami sevi uzskata par pārāku, jo ieguvis izglītību kādā prestižā universitātē, būs zinošāks un mērķtiecīgāks, taču nebūs labs komandas spēlētājs, savukārt ar mātes Terēzes sindromu “sirgstošs” indivīds, kurš allaž vēlas visiem palīdzēt, nebūs īstais, kad jāpieņem grūti lēmumi par komandas samazināšanu. Zinātkāra personība ir zinātkāra it visā un allaž tieksies saprast un uzzināt par pasauli un cilvēkiem vairāk, savukārt cilvēks, kuram nav mērķu un nekam dzīvē īsti neredz jēgu, noteikti nevēlēsies atdod no sevis darba vietai labāko, ko spēj.
10 laba darbinieka pazīmes un īpašības
  • Labs darbinieks uzdod jautājumus, līdz viņš ir izpratis situāciju un veicamo uzdevumu. Ja viņš uzsāk ko jaunu, sākotnēji mēģina soli pa solim meklēt ceļu pats vai vaicā pēc palīdzības kādam kompetentākam, taču no viņa nekad nedzirdēsi "es to nevaru izdarīt, jo neko par to nezinu". Labs darbinieks zina, ka izeja ir atrodama, ja to meklē.
  • Labs darbinieks zina, ka viņa darbs tiešā vai netiešā veidā ir saistīts arī ar citu uzņēmuma darbinieku darbu, tāpēc strādā pēc labākās sirdsapziņas, ievērojot iepriekš atrunātos noteikumus un termiņus, savukārt – ja kādu iemeslu dēļ procesā rodas sarežģījumi vai aizkavēšanās, viņš par tiem tūliņ dara zināmu.
  • Labs darbinieks apzinās savu lomu un misiju. Viņš zina gan savus talantus, gan pienākumus, un savā darbā prot rast vidusceļu, lai īstenoti tiktu abi aspekti. Labs darbinieks ir personība, kas neceļ savu veikumu augstāk par kolēģu darbu, jo apzinās kopības nozīmi.
  • Labs darbinieks ir godīgs – pat tad, kad sarunas tēma ir nepatīkama. Viņš spēj iniciēt atklātu diskusiju, ja nejūtas kolektīvā komfortabli vai redz, ka darba procesā kaut kas norit ne tā, kā sākotnēji bija paredzēts, ir kļūdījies vai vēlas korekti norādīt uz citu kļūdām (jo, hei, kļūdīties nudien IR cilvēcīgi, taču tikpat cilvēcīgi ir savas kļūdas atzīt un labot!)
  • Labs darbinieks zina un sargā savas robežas – viņš nestrādās līdz spēku izsīkumam, darbā pavadot vairāk laika, nekā tam ir paredzēts. Labs darbinieks ir vispusīga personība – ar saviem hobijiem, interesēm un nodarbēm arī ārpus darba, kas viņu uzlādē un sniedz svaigu skatu gan uz sevi, gan savu nodarbošanos.
  • Labs darbinieks ir radošs. Viņš prot no cirvja kāta uzvārīt zupu, proti, tikt pie risinājuma pat tad, ja apstākļi gluži nav ideāli. Mazbudžeta risinājumi, inovācijas, domāšana un darīšana ārpus rāmjiem, drosmīgi lēmumi un starpdisciplināra pieeja ir tas, kas var palīdzēt brīžos, kad šķiet, ka nu gan visi striķi trūks.
  • Labs darbinieks dod no sevis labāko. Protams, ne jau katru dienu un katru minūti, bet viņam ir svarīgi, ka savā darbā iegulda arī daļiņu no sevis, nevis tikai mehāniski izpilda to, ko viņam saka. Labs darbinieks vēlas būt "viens no" arī kā cilvēks.
  • Labs darbinieks tur savu vārdu – gan pildot darba pienākumus, gan interpersonālās attiecībās. Cilvēks, kura dotajam vārdam ticēt, ne tikai darba devēja, bet arī kolēģu acīs ilgtermiņā ir daudz augstākā vērtē nekā apdāvinātais, bet liderīgais ziķeris, kurš regulāri aizguļas vai kavē termiņus.
  • Labs darbinieks ir uz attīstību un izaugsmi tendēts, jo zina, ka tikai tā var atklāt jaunus apvāršņus, kas bagātina. Turklāt tas attiecas ne tikai uz profesionālo jomu, bet dzīvi kopumā. Labs darbinieks ir daudzpusīga personība. 
  • Visbeidzot – labs darbinieks ir labs cilvēks, jo viņš ir godīgs un godprātīgs, uzticams un izpalīdzīgs, atklāts un mijiedarbīgs, taisnīgs un profesionāls.
Tiesa, mēdz gadīties arī lieliski un pat izcili darbinieki, kas, šķiet, elpo citu kādu gaisu un barojas no kādiem citiem avotiem, jo ar savu degsmi, radošumu un zināšanām, ko arvien patstāvīgi papildina, savam darbam piešķir pievienoto vērtību. Kāpēc? Jo gluži vienkārši viņi tādi ir! Ne velti saka, ka labi darbinieki seko procesiem, lieliski darbinieki pielāgo procesus, bet izcili darbinieki atrod veidus, kā no jauna izgudrot procesus – tāpēc, ka no viņiem tas tiek gaidīts, bet tāpēc, ka viņi vienkārši citādāk nevar dzīvot!
"airBaltic" jau vairāk kā dekādi ir atzīts par labāko darba devēju transporta un sakaru jomā, un uzņēmums pieņēmis darbā jau vairāk nekā 2000 cilvēku. Personāla atlases komanda dod padomus, kā pacelt savu karjeru jaunos augstumos.
Egita Krastiņa
"airBaltic" mājaslapas satura veidotāja
"AIRBALTIC" PIEREDZE
  • Komunikācijas prasmes – Labas klausīšanās un komunikācijas prasmes ir panākumu pamats. Katrs cilvēks ir daļa no komandas, tāpēc vēlme cieņpilni un saprotoši sadarboties ar citiem ir viena no svarīgākajām laba darbinieka īpašībām.

  • Pozitīva un uz risinājumiem vērsta attieksme – Optimistiski darbinieki ir būtiska uzņēmuma kultūras sastāvdaļa. Mūsdienu dinamiskajā darba ritmā lietas pastāvīgi mainās. Darbinieki, kuri spēj pielāgoties un meklēt radošus risinājumus jauniem izaicinājumiem, ir panākumiem bagātāki, kas palīdz atšķirt viņus no darbiniekiem, kuri cīnās ar pārmaiņām vai ir pret tām.

  • Uzticamība – Uzticamība ir vairāk nekā tikai laicīga ierašanās darbā. Tas nozīmē arī ievērot termiņus un izpildīt savu darbu labi. Iegūstot uzticamību no darba devēja, paveras daudz plašākas iespējas un brīvība gan karjeras, gan personīgajā izaugsmē.

  • Empātija un emocionālā inteliģence – Empātija darba vietā ir viena no vissvarīgākajām īpašībām, it īpaši strādājot starptautiskā kompānijā, kur saskarsme ar cilvēkiem no dažādām valstīm un kultūrām ir ikdiena. Komandas, kurās ir emocionāli inteliģenti cilvēki, darbojas labāk, ir apmierinātākas un sniedz labākus rezultātus.

  • Skats pāri robežām – Darba devējiem ir svarīgs radošs, uz izaugsmi vērsts domāšanas veids un darbinieka vēlme mācīties. Lieliski darbinieki palīdzēs saviem darba devējiem pilnveidoties. Radošums ir katra darbinieka unikālā pienesuma dzirkstele, kas palīdz "iedegties" gan projektiem, gan kolēģiem.
Uzņēmuma veiksme ir katrs tā spožais talants. Taču darbinieki, viņu kompetences un prasmes ir tik atšķirīgas – kāds ir rūdīts profesionālis, kurš var pasargāt komandu no kļūdām savas lielās pieredzes dēļ, bet kāds ir jauns, entuziasma pilns darbinieks karjeras ceļa sākumā ar milzīgu potenciālu mācīties un pierādīt sevi.
Lauma Krūmiņa
"Samsung Electronics Baltics" HR biznesa partneris
"SAMSUNG" pieredze

Kopumā pētījumi rāda, ka, papildu profesionālajām kompetencēm, ļoti būtiskas ir tieši "soft skill"’ jeb personīgās īpašības un prasme efektīvi strādāt, pielietojot zināšanas praksē. Šīs prasmes reizēm jāattīsta pat ilgāk, nekā kompetences, ko apgūstam universitātes auditorijā vai darba vidē. Par to arī mūsu tops – šeit, "Samsung" esam izveidojuši savu lieliskā darbinieka īpašību sarakstu, aptaujājot mūsu vadītājus.


  • Uzticamība – atbildīga attieksme, novedot lietas līdz galam. Ne velti gudrais latvietis ir secinājis, ka "tukša muca tālu skan". Labs darbinieks pierāda sevi ar paveiktiem darbiem un rezultātu.

  • Iniciatīva – organizācija plaukst, kad darbinieki aktīvi iesaistās tās procesos, nāk klajā ar jaunām idejām, ejot soli solī ar novitātēm, spēj veikt uzlabojumus un darboties ar pārliecību.

  • Problēmu risināšana – līdzīgi kā ar iniciatīvas izrādīšanu, spēja analizēt un ne tikai pamanīt un uzskaitīt problēmas, bet arī ieteikt atbilstošus risinājumus tām, padara organizācijas ikdienu efektīvu un patīkamāku ik vienam.

  • Pašmotivācija & mērķtiecība – mēs visi sagaidām, ka darba devējs investēs mūsu motivācijas celšanā un noturēšanā, nodrošinot pozitīvu darba vidi un labumus. Taču, rakstura noturība un neatlaidība, ko demonstrējam pat izaicinošos apstākļos, izšķir labu darbinieku no izcila darbinieka.

  • Tehnoloģiju entuziasms – 21. gadsimts ir zināms kā informācijas tehnoloģiju gadsimts. Tehnoloģijas un digitalizācija sniedz plašas iespējas attīstībai un jauniem projektiem jebkurā industrijā, tāpēc interese par jaunāko tehnoloģijās tiek augstu vērtēta – mākslīgais intelekts, metaverss, zaļās tehnoloģijas un tehnoloģiju ilgtspēja, profesionālo displeju izmantošana, viedtālruņu sniegtās iespējas ir temati, kam jābūt zināšanu portfelī!

  • Prasme pielāgoties – katra organizācija ir unikāla. Spēja pielāgoties jaunai videi un izaicinājumiem ar atvērtu prātu būs panākumu atslēga katram, kas vēls būt veiksmīgs mūsdienu neparedzamajā vidē. Uzvar tas, kurš spēj pieņemt pārmaiņas gan sevī, gan apkārtējā vidē.

  • Pozitīva attieksme un humora izjūta – vai šeit maz ir nepieciešami papildu komentāri?

  • Spēja strādāt komandā – mūsdienās komandas jēdziens ir plašs. Tā var būt mūsu ikdienas mikro-vide, kurā strādājam ar tuvākajiem kolēģiem plecu pie pleca. Bet globālās organizācijās ir jāspēj strādāt arī lielās dažādu tautību, kultūru un speciālistu komandās, kas var dinamiski mainīties atkarībā no projektu dažādības.

  • Atvērtība jaunām idejām – veiksmīgas komandas vienmēr ir atvērtas ne tikai pieņemt, bet arī dalīties ar jaunām idejām. Ne mazāk svarīgi ir pamanīt iespējas un ieteikt reizēm vispārdrošākos risinājumus, nebaidoties tos apspriest, uzlabot, lai nonāktu pie inovatīviem risinājumiem.

  • Pašvadība ("self-management") – spēja efektīvi pārvaldīt savus enerģijas un laika resursus, liekot lietā tehnikas un prasmes strādāt un arī atpūsties efektīvi, nodrošinās darbinieku noturību pret stresu un izdegšanu. Mēs visi esam atbildīgi par savu spēju novērtēšanu un robežu novilkšanu, jo tikai tā spējam būt patiesi efektīvi!