Projektu atbalsta
Latvijas Balzams
12. Novembris  | 1924

1924. gads: Maskavā apraud Ļeņinu, sirreālisti publicē manifestu, dibina Latviešu folkloras krātuvi

Ļaudis stāv garās rindās, lai atvadītos no Ļeņina. Foto: Vida Press

21. janvārī pēc ilgstošas slimības mira Vladimirs Iļjičs Ļeņins. Pēc nāves Ļeņinu iebalzamēja un novietoja mauzolejā Sarkanajā laukumā, Maskavā. Sanktpēterburgu (tolaik – Petrogradu) šajās dienās pārdēvēja par Ļeņingradu.

Februāra sākumā Ņujorkā pirmatskaņojumu piedzīvoja Džordža Gēršvina “Rapsodija blūza stilā”, Losandželosā pavasarī tika nodibināts mediju uzņēmums “Metro Goldwyn Mayer Studios”.

Latvijas Olimpisko komanda gājienā I Ziemas Olimpiskajās spēlēs Šamonī. No labās: ātrslidotājs Alberts Rumba. Foto: Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs

Maskavā sāka iznākt PSRS populārākais sporta laikraksts “Padomju sports” (“Советский спорт”). Andrē Bretons publicēja “Sirreālisma manifestu”.

Latvija debitēja 1. ziemas olimpiskajās spēlēs Šamonī, Francijā. Valsti pārstāvēja divi sportisti – ātrslidotājs Alberts Rumba un distanču slēpotājs Roberts Plūme. Latvijai labākais rezultāts bija septītā vieta ātrslidošanā 500 metru distancē.

Vasarā tika dibināta Latvijas radio biedrība, kas aizsāka visai izplatītu radioamatierisma kustību. Pateicoties folkloristes un skolotājas Annas Bērzkalnes uzņēmībai, gada nogalē tika atvērta Latvijā senākā akadēmiskā pētniecības iestāde – Latviešu folkloras krātuve.


Benzīna pumpji ienāk pilsētās – pirmo benzīntanku projektē arī Rīgā

“Latvijas Sargs” 15. janvārī raksta par “benzīna pumpjiem”, ko straujā auto popularitātes viļņa dēļ ievieš lielpilsētās. Arī Rīga negrib atpalikt un plāno pirmās benzīna uzpildes stacijas.

"Shell" degvielas uzpildes stacija pie Rolanda statujas Vecrīgā. Foto: Roberts Johansons/Rīgas Vēstures un kuģniecības muzeja arhīvs

“Līdz ar strauju automobiļu satiksmes attīstīšanos, sevišķi Vakar–Eiropā un Amerikā, radās jautājums, kā nodrošināt iedzīvotājus pret uguns briesmām, kuras draudēja no benzīna krājumu glabāšanas pilsētā un viņa izpārdošanas patērētājiem. No cik liela svara bij šo jautājumu jo ātrāki atrisināt, redzams jau no tā, ka Parīzē vien skaitās vairāk kā 50 000 automobiļu, bet Londonā un Ņujorkā pat vēl vairāk. Izeja tika atrasta, ieviešot tā sauktos ”benzīna pumpjus”, kuri sastāv no apakšzemes rezervuāra un automātiska pumpja virs zemes. Rezervuāru pildīšana un benzīna izpārdošana notiek automātiski, kādēļ eksplozija un uguns briesmas pilnīgi izslēgtas. Ņujorkā, Londonā, Parīzē, Berlīnē un citās lielākās pilsētās tādi pumpji uzstādīti tieši uz ielām, laukumiem un bulvāriem, novietojot dažās vietās pumpjus pat uz trotuāriem.

Pie mums Rīgā nodomāts celt sākumā tikai vienu Amerikas sistēmas “Rapidayton” pumpi zem inženierspeciālistu vadības un pilsētas valdes uzraudzības. Uzņēmums ir pilsētas īpašums un tika iznomāts uzņēmējam-tautietim. Jāatzīmē, ka mūsu kaimiņi igauņi šinī ziņā mums pasteigušies priekšā un Rēvelē tāds pumpis darbojas jau ilgāku laiku pašā pilsētas centrā kādas 4 jeb 5 asis no bij. Aleksandra ģimnāzijas.

Ceļamais benzīna pumpis pieder pie pilsētas labierīcībām, kāpēc uzņēmējam novēlamas sekmes viņa lietderīgā pasākumā.”

Pāri okeānam – ar cepelīnu

Vairāki preses izdevumi oktobrī raksta par amerikāņu cepelīnu (dirižabli), kas pārlidojis Atlantijas okeānu un dod cerības par gaisa satiksmes attīstību.

Izdevums “Ilustrēts Žurnāls” 24. oktobrī raksta: “Gaiskuģis “Z.R.3”, cepelīna tipa, nu ir otrais, kurš pārlidojis okeānu. Pirmais okeānu pārlidoja 1919. g. jūlijā angļu gaiskuģis “R34”, aizbraukdams no Edinburgas līdz Ņujorkai un atpakaļ.

Ekrānuzņēmums

“Z.R.3” būvēts Frīdrīshāfenā. Versaļas miera līgums piespieda Vāciju izdot sabiedrotajiem visus cepelīnus un nojaukt Frīdrīshāfenas būvētavas. Tomēr Amerika, kura ļoti interesējās par šīs gaiskuģniecības nozares izveidošanos, izgādāja atļauju, un sabiedrotie neliedza uzbūvēt priekš amerikāņiem šo gaiskuģi, kura izdevumi tiek segti no Vācijas reparāciju maksājumu summām.

“Z.R.3” ir 200 m garš un 31 m augsts. Tilpums – 70 000 kub. metru gāzes. Gaiskuģa 5 mašīnas var attīstīt 2000 zirgspēku un ātrumu 126 km stundā. Lidmašīnā ir 114 benzīna rezervuāri, katrā 420 litru. Kuģis var uzņemt vairāk par 30 pasažieriem savās pie balona piekārtās gondolās, kuras savā starpā savienotas ar telefonu un telegrāfu. Uz kuģa ierīkota radio stacija, elektriska virtuve, mazgātava utt. Elektrību gaiskuģim dod dinamo mašīnas, kuras griež vēja dzirnavas, kuģim virzoties uz priekšu.

Savu lidojumu gaiskuģis Dr. Ekenera vadībā uzsāka 12. š. m. no rīta, pavadīts jūsmīgām ovācijām. Pēc 75 ar pusi stundu ilga ceļojuma cepelīns nolaidās Leikhērstā (ASV) 15. oktobrī, saņemts no gavilējošās publikas. Lidojums tieši pār Atlantisko okeānu ildzis 62 stundas. Šis spīdoši izdevies lidojums pierāda, ka maldīgas to domas, kuri apgalvoja, ka gaisa satiksme pār okeānu būšot iespējama tikai vasarās.”

Trūkst skolotāju, Skārņu ielu apsēduši suņi, grib pārdēvēt Nacionālo teātri

Rīta laikraksts “Laikmets” šajā dienā ziņo par dažādām aktualitātēm Rīgā un Latvijā.

“Skolotāju trūkums. Skolu virsvaldē ienāk pieprasījumi pēc skolotājiem lauku skolām, kādēļ Tautskolu direkcija uzaicina pieteikties skolotājus, kam nav nodarbošanās.

Vajadzīga sanitārā kontrole. Pie Skārņu ielas skārņiem novērojama ārkārtīga netīrība. Iela apklāta asiņu paliekām, kauliem un sabojātiem gaļas atkritumiem, pie kuriem mielojas apkārtnes suņi. Augšminētai nebūšanai derētu piegriezt pienācīgu vērību.

Amatus nedrīkst savienot. Pilsētas valde savā pēdējā sēdē pieņēmusi lēmumu, ka pilsētas valdes locekļi nevar būt Saeimas deputāti.

Ekrānuzņēmums

Dzejnieka J. Poruka trūdus Poruka komisija nolēmusi pārvest no Cēsīm uz Rīgas Meža kapiem. Pieminekli Porukam cels uz laukuma pie Nacionālās operas.

Ar kristībām nemierā. Pilsētas valde tagadējo nacionālo teātri pārdēvējusi par nacionālo drāmu, par ko teātra direkcija nav apmierināta un iesniegusi Izglītības ministrijai protestu. Kā dzirdams, tad pēdējā likusi pilsētas valdei priekšā “kristības” atcelt.

“Demokrātiskais centrs” pamazām irst. Pagājušā nedēļā no Saeimas centra frakcijas izstājās prof. Felsbergs. Pēdējās dienās Saeimas deputāta mandātu nolicis G. Zemgals. Viņa vietā nāk bij. iekšlietu ministrs Birznieks, kurš gan centram nekādu prieku nedarīs. To zina arī palikušie frakcijas locekļi. Felsbergs jau ilgāku laiku vilka uz savu pusi, bet Zemgalim palika par karstu bij. Ventspils-Ribinskas akciju sabiedrības lietā. Pagājušās Saeimas vēlēšanās nodibinātais “Kreisais centrs” iet mazumā taisni tādēļ, ka viņa deputātu augstās personības aizmirst vēlēšanu platformu un atceras tikai savu.

Savu lidojumu gaiskuģis Dr. Ekenera vadībā uzsāka 12. š. m. no rīta, pavadīts jūsmīgām ovācijām. Pēc 75 ar pusi stundu ilga ceļojuma cepelīns nolaidās Leikhērstā (ASV) 15. oktobrī, saņemts no gavilējošās publikas. Lidojums tieši pār Atlantisko okeānu ildzis 62 stundas. Šis spīdoši izdevies lidojums pierāda, ka maldīgas to domas, kuri apgalvoja, ka gaisa satiksme pār okeānu būšot iespējama tikai vasarās.”

2017 - 2008 2017 - 2008 2007 - 1998 2007 - 1998 1997 - 1988 1997 - 1988 1987 - 1978 1987 - 1978 1977 - 1968 1977 - 1968 1967 - 1958 1967 - 1958 1957 - 1948 1957 - 1948 1947 - 1938 1947 - 1938 1937 - 1928 1937 - 1928 1927-1918 1927-1918