Projektu atbalsta
Latvijas Balzams
04. Oktobris  | 1963

1963. gads: Kenedija slepkavība, Gagarins Rīgā, pirmie dīzeļvilcieni PSRS

Džona Kenedija slepkavības brīdis. Foto: Vida Press

1963. gadā Baltijas dzelzceļš saņēma pirmo Rīgas Vagonbūves rūpnīcas būvēto dīzeļvilcienu DR1-01, kas bija Padomju Savienībā pirmais dīzeļvilciens.

Arhīva foto

VEF uzsāka jauno radioaparātu “Selga”, “Spīdola” un “Rigonda” ražošanu. Laikraksts “Rīgas Balss” rakstīja: “Pircēji ļoti iecienījuši mazgabarīta uztvērēju “Spīdola”. Tā shēmā izmantoti pusvadītāji, tam ir septiņi diapazoni uz garajiem, vidējiem un īsajiem viļņiem. “Spīdolu” ražošanu šogad palielinās trīs reizes.”

15. maijā tika palaists ASV kosmosa kuģis “Mercury-Atlas 9” ar Skotu Kārpenteru, pēc 35 stundām tas nolaidās Klusajā okeānā, 14. jūnijā – PSRS kosmosa kuģis “Vostok-5” ar Valēriju Bikovski. Vēl pēc divām dienām – 16. jūnijā – PSRS palaida kosmosa kuģi “Vostok-6” ar Valentīnu Tereškovu, pirmo sievieti kosmosā. Līdz ar to pirmo reizi orbītā vienlaikus atradās divi pilotējami kosmiskie aparāti.

19. jūlijā ar raķešlidmašīnu X-15 tika sasniegts 105,9 km augstums. Tās pilots bija Džozefs Vokers. Pēc nedaudz vairāk kā mēneša šis pats pilots ar raķetlidmašīnu X-15 sasniedza 107,8 km augstumu.

5. augustā Maskavā ASV, PSRS un Lielbritānija parakstīja līgumu par kodolieroču izmēģinājumu aizliegumu atmosfērā, kosmiskajā telpā un zem ūdens.

28. augustā ASV, Vašingtonā, Linkolna memoriāla pakājē, izskanēja leģendārā amerikāņu pilsoņtiesību cīnītāja Martina Lutera Kinga runa “Man ir sapnis” (“I have a dream”), kuru klātienē klausījās ap 250 tūkstošiem cilvēku.

Džons Kenedijs. Foto: AP/Scanpix/LETA

1963. gada 22. novembrī plkst. 12.30 pēc vietējā laika “Dealey Plaza”, Dalasā, Teksasas štatā, tika nogalināts ASV prezidents Džons Kenedijs. Aģentūra “Associated Press” ziņoja no Dalasas: “Vakar, kad ASV prezidents Kenedijs un Teksasas štata gubernators Džons Konelijs vaļējā automašīnā brauca pa kādu no Dalasas centrālajām ielām, viņi saļima, slepkavas ložu trāpīti. Tika šauts trīs reizes. Viena lode trāpīja prezidentam galvā. Prezidentu un gubernatoru nekavējoties nogādāja slimnīcā. Oficiāli paziņots, ka ASV prezidents Dž. Kenedijs miris slimnīcā, kur viņš nogādāts pēc atentāta, ko, kā domā, izdarījušas personas no galēji labējo elementu vidus.”

Jurijs Gagarins Rīgā

9. un 10. oktobrī,  lidojot uz Kubu un Meksiku, Rīgā uzturējās PSRS lidotājs un kosmonauts Jurijs Gagarins. Avīze “Rīgas Balss” 10. oktobrī ziņo: “Nolaižas gaisakuģis 11118, ar kuru, dodamies uz Meksiku, atlidojis pasaulē pirmais kosmonauts. Un drīz vien pa trapu lejā smaidīdams kāpj Jurijs Gagarins ar dzīvesbiedri un aviācijas ģenerālleitnants, Padomju Savienības Varonis Nikolajs Kamaņins. Lidotāji un lidostas darbinieki priecīgi sagaida dārgos viesus. Kosmonautam uzdod daudz jautājumu.

Kosmonauts Jurijs Gagarins starp rīdziniekiem. Rīga. 1963.gada 10 .oktobris. Foto: J. Fadejevs/Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs

Viņam vaicā par lidojumu kosmosā, par zemēm, kur viņš viesojies. Vakar viesi apskatīja Rīgas ievērojamākās vietas, bet šorīt izlidoja no Rīgas. Pirms iekāpšanas lidmašīnā Jurijs Gagarins runāja ar pionieriem, kas bija ieradušies viņu pavadīt. Atstādams viesmīlīgo Latvijas zemi, pirmais kosmonauts sacīja, ka viņš ilgi atcerēsies šo īso tikšanos ar rīdziniekiem. Viņš lūdza žurnālistus nodot sirsnīgus sveicienus un vislabākos novēlējumus pilsētas darbaļaudīm, kas sagaida 19. gadadienu kopš Rīgas atbrīvošanas no fašistiskajiem okupantiem. Pulksten 10.30 sniegbaltais gaisakuģis izbrauca uz skrejceļa. Uz redzēšanos! – skandēja pavadītāji. Iluminatorā bija redzama Jurija Gagarina pazīstamā, smaidošā seja, viņš māja ar roku, un atbildei pacēlās desmitiem roku.

Pirmo kosmonautu gaida tāls ceļš. Viņu ar nepacietību gaida varonīgās Kubas tauta. Tur, Brīvības salā, Jurijs Gagarins tiksies ar Valentīnu Tereškovu. Pēc tam abi kosmonauti kopā ar Valentīnu Gagarinu un Nikolaju Kamaņinu izlidos uz Meksiku. Jurijs Gagarins un Valentīna Tereškova piedalīsies Starptautiskās Aviācijas federācijas 56. ģenerālkonferencē, ko atklās 12. oktobrī. No Meksikas kosmonauti izlidos uz Vācijas Demokrātiskās Republikas galvaspilsētu Berlīni, kur viņus uzaicinājusi VDR valdība. Lielā četrmotoru lidmašīna aplidoja tradicionālo atvadu apli virs aerodroma. Bet aerodromā cilvēki vēl ilgi neizklīda. Viņi dzīvi pārrunāja sirsnīgo un draudzīgo tikšanos ar pirmo kosmonautu.”

Dīzeļvilcieni Rīgā

1963. gadā PSRS teritorijā parādījās pirmās dīzeļlokomotīves, kas solīja ievērojami atvieglot pasažieru satiksmi. Žurnāls “Zvaigzne” raksta: “Rīgas–Maskavas ātrvilciena pasažieri ērti iekārtojušies sēdekļos. Tikai retam braucējam līdz ir kāds paprāvāks čemodāns, kupejās nekur neredz arī gultas piederumus. Tas izskaidrojams gluži vienkārši – vilcienu vada nevis ierastā tvaika lokomotīve, bet gan spēcīga maģistrālā dīzeļlokomotīve.

Dīzeļvilciens DR1-01

Vilciena kustības ātrums – 100, 120, bet vietām pat 140 kilometri stundā. Atstatumu starp Rīgu un Padomjzemes galvaspilsētu tas pārvar nepilnās 10 stundās. Fantāzija? Šodien vairs ne. Maģistrālās dīzeļlokomotīves Baltijas maģistrālē parādīsies jau nākamajā, 1964. gadā, un kā vienu no pirmajiem tās sāks apkalpot ātrvilcienu Rīga–Maskava. Šīs ātrās, spēcīgās un ekonomiskās mašīnas ieņems redzamu vietu arī preču vilcienu kustībā. 1965. gadā lieljaudas padomju dīzeļlokomotīves Baltijas maģistrālē jau pārvadās 17–19 procentus preču vilcienu, bet 1966. gadā – 35 līdz 40 procentus.

Arī dzelzceļa elektrificētāji vēl nav teikuši pēdējo vārdu. Baltijas dzelzceļa pārvaldē tagad apspriež jautājumu par elektriskās vilces iekārtošanu virzienos no Rīgas uz Siguldu, Jelgavu un citur, kur intensīva vilcienu satiksme. Baltijas maģistrālei ir liela nākotne. To nosaka gan Latvijas, Igaunijas un Lietuvas republiku ekonomikas nemitīgā attīstība, gan ārējās tirdzniecības kravu aizvien pieaugošā plūsma caur Baltijas jūras neaizsalstošajām ostām. Nākotnei dzelzceļnieki strādā šodien. Par to spilgti liecina viņu darba panākumi.”

2017 - 2008 2017 - 2008 2007 - 1998 2007 - 1998 1997 - 1988 1997 - 1988 1987 - 1978 1987 - 1978 1977 - 1968 1977 - 1968 1967 - 1958 1967 - 1958 1957 - 1948 1957 - 1948 1947 - 1938 1947 - 1938 1937 - 1928 1937 - 1928 1927-1918 1927-1918