Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Gaisā nesen no jauna pacēlies vairāk nekā desmit gadus tuksnesī nostāvējis stratēģiskais bumbvedējs "B-52 Stratofortress". Konkrētās lidmašīnas, kura iepriekš ieguvusi iesauku "Gudrītis" ("Wise Guy"), lidotspēja atjaunota, lai tā aizvietotu citu šīs sērijas lidaparātu, kas 2016. gadā avarēja pacelšanās laikā, ziņo "UK Defence Journal".

"Gudrītis" līdz šim stāvēja 309. Gaisa uzturēšanas un atjaunošanas bāzē Tūsonas pilsētas pievārtē Arizonas štatā. Tūsonas bāze (apskatāma video un "Google Street View" zemāk) jau gadu desmitiem tautā tiek dēvēta par "Kapsētu" ("The Boneyard"), jo uz šo tuksnešaino bāzi nosūtītās lidmašīnas parasti vairs gaisā nepaceļas, bet gan kļūst par detaļu donoriem citiem lidaparātiem.

Atjaunotā lidmašīna pirms nonākšanas "Kapsētā" gaisā pavadījusi jau vairāk nekā 17 000 stundas. Gan tās pieredzes bagātā vēsture, gan vairāk nekā desmit gadus ilgā karsēšanās tuksnesī bijis īsts izaicinājums komandai, kura lidmašīnu četros mēnešos atkal padarījusi lidotspējīgu.

Bumbvedējam konstatētas plaisas aizmugurējās ritošās daļas detaļās, trūkuši divi dzinēji, kā arī bijis jāatjauno degvielas tvertnes. Lidaparātam arī nomainītas gandrīz visas gumijas detaļas, tostarp caurules un riepas.

Pēc atjaunošanas katra detaļu grupa piedzīvojusi pastiprinātas pārbaudes, lai pārliecinātos par to drošumu.

Pēc tam "Gudrīti" trīs pieredzējušu vīru komanda nogādājusi aptuveni 1000 kilometrus attālajā Bārksdeilas Gaisa spēku bāzē Luiziānas štatā.

Bārksdeilā plānots turpināt "B-52" atjaunošanas darbus. Britu medijs vēsta, ka "Gudrīti" plānots pilnībā atjaunot un Gaisa spēku rīcībā nodot līdz 2021. gada sākumam. Līdzīgi pirms četriem gadiem Gaisa spēki no "Kapsētas" atguva citu "B-52", dēvētu par "Spoku mednieku" ("Ghost Rider").

"B-52" ir viens no vecākajiem lidaparātiem, kuru joprojām izmanto ASV bruņotie spēki. Aukstā kara milzis tika pasūtīts drīz pēc Otrā pasaules kara beigām - 1946. gada jūnijā.

Astoņu reaktīvo dzinēju darbinātais lidaparāts bija gatavs pirmajam lidojumam 1952. gadā, un turpmākajos gados tie pamazām aizvietoja "Convair B-36". 48 metrus garā un 56 metrus platā lidmašīna ASV Gaisa spēku rīcībā ir kopš 1955. gada.

2015. gadā tika pabeigta nepilnu 80 joprojām ASV Gaisa spēku rīcībā esošo bumbvedēju vērienīga pārbūve. Paredzēts, ka tie varētu tikt izmantoti vēl aptuveni 30 gadus. Šobrīd "B-52" stratēģiskie bumbvedēji ir uzlaboti, lai varētu lidot zemākā augstumā, veikt garākus lidojumus un transportētu uzlabotu aizsardzības un uzbrukuma ekipējumu, tostarp ballistiskās raķetes.

Lai gan "B-52" radīti atombumbu pārvadāšanai, un līdz šim piedalījušies visos lielākajos militārajos konfliktos, tie vienmēr aprīkoti vienīgi ar konvencionālo munīciju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!