Foto: AP/Scanpix
Inženieriem, kuri pirmdien sākuši avarējušā kruīzu kuģa "Costa Concordia" izcelšanu, izdevies kuģi nocelt no klints un novirzīt uz jūras dzelmē izveidotas platformas, vēsta raidsabiedrība BBC.

Speciālisti izsaka cerību, ka tagad, kad kuģis vairs nesaskaras ar zemūdens klinti, uz kura tas nogulēja kopš 2012. gada janvāra, tā pacelšana vertikālā stāvoklī būs daudz vienkāršāka.

Ziņots, ka Itālijas piekrastē pirmdien sākusies vērienīga pagājušajā gadā avarējušā milzīgā kruīzu kuģa "Costa Concordia" izcelšanas operācija

Operācijas sākums naktī notikušās vētras dēļ kavējās par trim stundām, bet deviņos no rīta pēc vietējā laika darbi ir sākušies.

Inženieri, kuri nekad iepriekš nav nodarbojušies ar tik liela kuģa izcelšanu tik tuvu krastam, sākumā uz sāna guļošo daļēji nogrimušo kuģi mēģinās pacelt peldpozīcijā. Tas varētu aizņemt 12 stundu.

2012.gada 13.janvāra vakarā "Costa Concordia" uzskrēja zemūdens klintij pie Džiljo salas Toskānā. Avārijas brīdī uz kuģa atradās 4229 cilvēki. Kuģa avārijā dzīvību zaudēja 32 cilvēki, no tiem divi joprojām nav atrasti, bet pastāv iespēja, ka mirstīgās atliekas izdosies atrast kuģa izcelšanas laikā.

Glābēji pie desmitiem tūkstošu tonnu smagā kuģa vraka, kura garums līdzinās trīs futbola laukumiem, stiprina milzīgas metāla ķēdes un troses. Svarā "Titānikam" līdzīgā kuģa pagriešanai būs nepieciešamas pavisam 50 troses. Līdz pirmdienas vakaram kuģim paredzēts novietot uz speciālas no metāla un betona veidotas zemūdens platformas.

Kuģa sasvēršanai izmantos ūdens svaru, kuru sapildīs pie korpusa piestiprinātās milzīgās metāla tvertnēs. Tas jādara ļoti uzmanīgi, lai nebojātu 18 mēnešus ūdenī daļēji iegrimušo korpusu. Ap kuģi izvietotas bonas gadījumam, ja no vraka izplūst toksiskas vielas.

Tikai pēc tam, kad kuģis būs piecelts, to varēs rūpīgi pārbaudīt un plānot nākamo posmu – padarīt vraku peldošu un aizvilkt krastā, norāda BBC.

Kuģis ir jāizceļ tagad, vai arī tas nebūs iespējams nekad, aģentūrai AFP norādīja operācijas vadītājs Niks Slons, paskaidrojot, ka uz klints guļošais korpuss pamazām zaudē stiprību un vēl vienu ziemu var arī neizturēt.

Glābšanas projekts līdz šim ir izmaksājis 600 miljonus eiro (419 miljoni latu), bet paredzams, ka izmaksas turpinās pieaugt.

"Costa Concordia" izcelšanu ar nepacietību gaida Džiljo salas iedzīvotāji, kuri lielā mērā ir atkarīgi no tūrisma, bet vraks salas piekrastē apmeklētāju plūsmu esot samazinājis, raksta BBC.

Foto: citi foto ar "Costa Concordia"

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!