Foto: AFP/Scanpix

Dienvidkoreja no 1. jūlija pārtrauks importēt Irānas naftu, jo Eiropas Savienības (ES) sankcijas aizliedz apdrošināt kuģus, kas pārvadā Irānas "melno zeltu", vēsta raidsabiedrība BBC.

ES un ASV cenšas piespiest Irānu atteikties no savas kodolprogrammas, ieviešot ekonomiskās sankcijas, tai skaitā aizliegumu citām valstīm importēt Irānas naftu, ienākumi no kuras ir galvenais valsts budžeta veidotājs.

Dienvidkoreja kļuvusi par pirmo ekonomiski attīstīto Āzijas valsti, kura pārtrauc importēt Irānas naftu. "ES aizliegs ar Irānas naftas importēšanu saistītu apdrošināšanu, kā dēļ mēs nevarēsim saņemt apdrošināšanu, ko piedāvā Eiropas apdrošināšanas kompānijas," BBC paskaidroja Dienvidkorejas Ekonomikas ministrijas pārstāvis. Šādos apstākļos Dienvidkoreja neesot spējīga turpināt importēt Irānas naftu.

Daudzas apdrošināšanas kompānijas, kuras sniedz kuģu apdrošināšanas pakalpojumus, atrodas ES. 1. jūlijā stāsies spēkā apdrošināšanas embargo un kuģu īpašniekiem būs sarežģīti apdrošināt kuģus Irānas naftas transportēšanai.

Tā dēļ vairākas Āzijas valstis ir spiestas rīkoties, lai nodrošinātu naftas importu. Indija un Ķīna lūgušas Irānai pašai parūpēties par naftas piegādi šīm valstīm.

"Delfi", atsaucoties uz aģentūru BNS, jau vēstīja, ka ka ES valstu ārlietu ministru sanāksmē 23.janvārī tika pieņemts lēmums nekavējoties aizliegt jaunu Irānas jēlnaftas importa, iegādes vai transportēšanas līgumu slēgšanu.

Tomēr, lai pasargātu ES ekonomiku, kas mēģina pārvarēt parādu krīzi, ministri piekrita noteikt embargo pārejas laiku, dodot valstīm iespēju līdz 1.jūlijam pabeigt darījumus atbilstoši jau noslēgtiem līgumiem.

Irānas programma urāna bagātināšanai ir izraisījusi Rietumvalstu bažas par tās kodolprogrammas mērķiem. Rietumvalstis ir paudušas aizdomas, ka Irānas īstais mērķis ir bagātināt urānu līdz 90% – nepieciešamajam līmenim tā izmantošanai atombumbā, bet Irāna to noliedz, apgalvojot, ka programmas mērķi ir tikai civili.

Sarunas par savu kodolprogrammu ar starptautiskās sabiedrības pārstāvjiem Irāna atsāka aprīlī, taču tajās nav panākts vērā ņemams progress.

Saskaņā ar Starptautiskās Enerģijas aģentūras datiem ES pērn importēja apmēram 600 tūkstošus barelu Irānas naftas dienā, līdz ar to ES ir svarīgs tirgus Irānas naftai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!