Foto: AFP/Scanpix

Ēģiptes drošības spēki ir appludinājuši kontrabandistu ierīkotos tuneļus zem Ēģiptes un palestīniešu pārvaldītās Gazas joslas robežas, lai padarīti tos nelietojamus, vēsta aģentūra "Reuters".

"Ēģiptieši ir atvēruši ūdeni, lai appludinātu tuneļus," stāsta Abu Hasans, kurš pārrauga 30 cilvēku darbu kādā tunelī aptuveni 200 metrus no robežas žoga.

 "Reuters" reportieris svētdien novēroja, kā negaidīti ar ūdeni piepildījās cementa un grants kontrabandai izmantots tunelis, liekot darbiniekiem ātri glābties. Vietējie stāstīja, ka tāpat ir appludināti vēl divi tuneļi, ēģiptiešiem apzināti sūknējot tajos ūdeni.

Tuneļu tīkls Gazai ir vitāli svarīgs, kas anklāvu, apejot Izraēlas pirms vairāk nekā septiņiem gadiem sākto blokādi, nodrošina ar aptuveni 30% no visām precēm.

Vārdā neminēta Ēģiptes drošības amatpersona apstiprināja aģentūrai, ka tuneļos tiek iepumpēts ūdens. Operācija esot sākta jau pirms piecām dienām.

Ēģipte kopš augusta ir iznīcinājusi desmitiem tuneļu, pēc tam, kad Sīnāja pussalā tika nogalināti 16 ēģiptiešu robežsargi. Kaira norādīja, ka daļa uzbrucēju Ēģiptē iekļuva caur tuneļiem no Gazas. Apsūdzības kategoriski noraidīja Gazas joslas pašpārvalde.

Ēģiptes rīcība saniknoja un pārsteidza islāmistu grupējumu "Hamas", kas bija cerējis uz labākām attiecībām ar Kairu kopš islāmistu prezidenta Mohameda Mursi ievēlēšanas.

"Hamas" amatpersonas apstiprināja "Reuters", ka Ēģiptes armija atkal ir vērsusies pret tuneļiem, bet nesniedza vairāk informācijas un nevēlējās atklāt, kad akcija sākusies. Kamēr Gazas amatpersonas izvairās atklāti kritizēt Mursi, daudz tiešāki ir parastie iedzīvotāji.

"Pasākumi pret tuneļiem kopš Mursi ievēlēšanas ir pasliktinājušies. Mūsu "Hamas" brāļi domāja, ka viņš atvērs Gazu. Es domāju, viņi kļūdās," sacīja tuneļa īpašnieks, kurš baidījās nosaukt savu vārdu. "Iespējams, 150 vai 200 tuneļi ir aizvērti kopš Sīnāja uzbrukuma. Tā ir Mursi ēra," viņš piebilda. Tuneļu strādnieki baidās, ka ūdens varētu sagraut ejas.

Izraēla Gazas josla blokādi, drošības apsvērumu dēļ, ieviesa 2007. gadā. Pret šiem pasākumiem iebilda ANO.

Tuneļu skaits vienlaicīgi ir sasniedzis pat aptuveni 2500 – 3000, bet to skaits strauji saruka pēc 2010. gada, kad Izraēla atviegloja importa ierobežojumus. Izraēla norāda, ka ir jāsaglabā ierobežojumi precēm, kuras var tikt izmantotas ieroču vai to noliktavu izgatavošanā.

Tas nozīmē, ka daļa tuneļu joprojām ir aktīvi, galvenokārt būvmateriālu ienešanai. "Hamas" tuneļus lieto arī degvielas kontrabandai, izvairoties no Izraēlas noteiktajām naftas produktu nodevām, skaidro "Reuters".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!