Vairākās Eiropas valstīs dzelzceļa pakalpojumi paredz kompensācijas mehānismu, ja pasažieriem jāsaskaras ar šī transporta veida kavējumiem. Viens no pozitīvākajiem piemēriem saistās ar beļģu valsts dzelzceļu SNCB, kurš paredz brīvbiļeti, ja vilciens Brisele-Londona kavējas vairāk par 60 minūtēm. Pagājušajā gadā ir bijuši tikai pāris gadījumu, kad uzņēmums ir izmaksājis kompensācijas. SNCB statistika ziņo, ka 95,3% visu vilcienu kavējas ne ilgāk par piecām minūtēm.
Arī Nīderlandes dzelzceļš paredz kompensācijas pasažieriem vilciena kavēšanās gadījumā. Dzelzceļa ceļotājiem par 30 līdz 59 minūšu ilgu kavēšanos atmaksā pusi biļetes cenas, bet par ilgāku kavēšanos – pilnu samaksu.

Franču valsts dzelzceļš SNCF atlīdzina 30% biļetes cenas, ja tālbraucēju vilciens kavējas ilgāk par pusstundu. 2003. gadā SNCF vilcieni 91,2% gadījumu nav kavējuši ilgāk par 10 minūtēm. 2002. gadā šis rezultāts bija labāks, jo sasniedza 92,4%.

Austrijā ÖBB vilcienu punktualitāte sasniedz tikai 85% gadījumu. Līdzīgi dati ir arī Vācijas dzelzceļam Deutsche Bahn, kurš kompensācijas mehānismu plāno ieviest ar šī gada 1. oktobri. Vilcienu kavēšanās gadījumā pasažieri saņems atlīdzību 20% apmērā, ja ceļā būs pavadīta vairāk kā viena stunda virs plānotā.

Zviedrija valsts dzelzceļa kompānija SJ – Statens Järnvägar ir ieviesusi, sākot no šī gada 15. janvāra, kompensācijas mehānismu vilciena pasažieriem. Ceļotājiem braukšanas biļete tiks iemainīta pret īpašu talonu, kuru varēs izmantot kā apmaksu, pērkot nākošo braukšanas biļeti. Pēc uzņēmuma ekonomistu pašreizējiem aprēķiniem, šīs kompensācijas mehānisms var prasīt no kompānijas SJ kases aptuveni 30 miljonus zviedru kronu (~ 4,1 miljons ASV dolāru) gadā. Kā viens no sliktākajiem vilcienu satiksmes piemēriem ir privatizētais britu dzelzceļš, kur pasažieriem biežos vilcienu kavējumus neatlīdzina. Dzelzceļa signālierīces un sliežu pārvadi ir stipri nolietotas, kas rada satiksmes traucējumus pat rudens lapu krišanas laikā, vasaras karstumā un sniega apstākļos.

ES Komisija strādā pašlaik pie vienotas kompensācijas mehānisma pasažieru vilcienu satiksmē. Tiek plānots dažādu pakāpju kompensācijas – no dzēriena līdz brīvbiļetei.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!