Eiropas Komisija vakar pieņēma zaļo grāmatu "Ceļā uz jaunu pilsētu mobilitātes kultūru", ar kuru tiek uzsākta diskusija par nozīmīgākajiem pilsēttransporta jautājumiem — kā pilsētās nodrošināt raitu un videi nekaitīgāku transporta sistēmu, viedāku mobilitāti un visiem Eiropas iedzīvotājiem pieejamu transportu, kā arī satiksmes un personisko drošību pilsētās. Ar šo zaļo grāmatu Komisija — sadarbībā ar visām iesaistītajām pusēm — vēlas apzināt veiksmīgas pilsētu mobilitātes šķēršļus un iespējas to novēršanai.
"Eiropas pilsētas ir atšķirīgas, taču to problēmas ir līdzīgas: satiksmes sastrēgumi, klimata pārmaiņas, piesārņojums, drošība. Ar šo zaļo grāmatu mēs gribam pievērst Eiropas mēroga uzmanību transporta politikas pilsētu aspektam un īpaši izcelt novatoriskus transporta politikas virzienus, ko īsteno progresīvas pilsētas visur Eiropā," teica Komisijas priekšsēdētāja vietnieks, par transporta nozari atbildīgais komisārs Žaks Baro (Jacques Barrot). "Tās mērķis ir apzināt iespējas, kā šos politikas virzienus varētu atbalstīt Eiropas mērogā."

Zaļajā grāmatā atspoguļots pilsētu mobilitātes politikas pamatproblēmu kopums, un tajā uzdoti 25 aktuāli jautājumi attiecīgo risinājumu izpētei, piemēram, kā uzlabot sabiedriskā transporta kvalitāti, kā sekmēt tīru un energoefektīvu tehnoloģiju izmantošanu, kā popularizēt pārvietošanos kājām un ar velosipēdu un kā aizsargāt sabiedriskā transporta pasažieru tiesības. Vēl citi jautājumi savukārt skar tādus ierosinājumus kā "progresīvas pilsētas" nosaukuma piešķiršana, vienotu norādījumu izstrāde "zaļo zonu" izveidei un satiksmes ierobežojumu noteikšanai tajās, kā arī plašāka maksas ieviešana par pilsētas ceļu izmantošanu.

Zaļajā grāmatā aplūkoti aktuālie pilsēttransporta jautājumi Eiropas mērogā, vienlaikus respektējot vietējo, reģionālo un valsts iestāžu kompetenci šajā jomā. Komisijas nolūks ir uzsākt debates par to, kā vislabāk panākt jaunas pilsēttransporta kultūras attīstību Eiropā.

Zaļās grāmatas izstrādes gaitā Eiropas Komisija no 2007. gada janvāra līdz jūnijam organizēja plašas apspriedes ar ieinteresētajām personām, tostarp divas konferences ieinteresētajām personām, četrus tehniskus darbseminārus un apspriešanu internetā. "Saņemtie vērtīgie ierosinājumi mums palīdzēs labāk izprast Eiropas pilsētu patieso situāciju, kā arī iedzīvotāju un ieinteresēto personu vajadzības un vēlmes. Domāju, ka šajā dokumentā esam spējuši saskaņot visu pušu intereses," paziņoja komisārs Baro.

Ar zaļo grāmatu tiek uzsākta jauna apspriešanas fāze — to izskatīs Eiropas iestādes. Komisija aicina iedzīvotājus un ieinteresētās personas paust savu viedokli līdz 2008. gada 15. martam. Pēc tam, 2008. gada rudens sākumā, Komisija plāno nākt klajā ar rīcības plānu pilsētu mobilitātes jomā. Katrai ierosinātajai darbībai rīcības plānā būs noteikts izpildes termiņš un norādīta dažādo iesaistīto personu atbildība, pilnībā ievērojot subsidiaritātes principu.

Šīs zaļās grāmatas publicēšana tika paredzēta Transporta politikas baltās grāmatas termiņa vidusposma pārskata laikā. Tā ir viena no Komisijas 2007. gada 21 stratēģiskajām prioritātēm.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!