Foto: AFP/Scanpix/LETA

Lībijas karakunga Halīfa Haftara spēkiem piederošs iznīcinātājs pirmdien piedzīvojis tehniskas problēmas, kuru dēļ bija spiests nolaisties kaimiņos esošajā Tunisijā, vēsta "The Arab Weekly".

Lidaparāts īstenojis novērošanas un patruļmisiju, kā dēļ pilots bijis spiests to nosēdināt Tunisijas dienvidos uz vietēja mēroga autoceļa.

Haftara spēki ir bruņots grupējums "Lībijas Nacionālā armija", kas faktiski kontrolē vienu no Lībijas divām valdībām – valsts austrumus kontrolējošo Lībijas pārstāvju palātu, kas nesen no Tubrukas pārcēlās uz Bengāzī. Lai gan oficiālu atbalstu ANO paudusi otrai – Lībijas Nacionālās saskaņas valdībai –, kura kontrolē galvaspilsētu Tripoli un blīvi apdzīvoto Vidusjūras piekrasti valsts rietumos, virkne valstu, tostarp Francija, Krievija, Ēģipte, Saūda Arābija, kā arī ASV prezidents Donalds Tramps atbalstu izteikuši tieši Haftara spēkiem.

Kopš aprīļa sākuma Haftara kontrolētais grupējums "Lībijas Nacionālā armija" īsteno operāciju "Cieņas plūdi" pret ANO atbalstīto valdību, cenšoties ieņemt galvaspilsētu Tripoli. Būtiskus panākumus gan tiem izdevās gūt tikai pašās pirmajās kaujas dienās, bet kopš tā laika daļa ieņemto teritoriju ir atkal zaudētas. Detalizētāk par "Cieņas plūdiem" lasāms šeit.

Tunisijas Aizsardzības ministrija paziņojusi, ka reaktīvā kara lidmašīna nosēdusies salīdzinoši no Medenīnas pilsētas aptuveni 100 kilometrus no abu valstu robežas. Savukārt "Reuters" precizē, ka lidmašīna atrodas vēl vairāk uz rietumiem pie kalnos esošā Beni Hadašas ciema.

Tunisijas Gaisa spēki lidmašīnu pārtvēruši, bet tās pilots tehnisku iemeslu dēļ nevarēja atgriezties Lībijas gaisa telpā un bijis spiests nosēsties uz ceļa. Lidmašīnā esot atradies viens pulkvedis, vēsta "The Arab Weekly".

"Reuters" attēlos savukārt redzams, ka lidmašīna ir savulaik Čehoslovākijā ražotā "Aero L-39 Albatros" treniņlidmašīna. "Lībijas Nacionālās armijas" rīcībā esot ne vairāk kā septiņi šādi lidaparāti, pērn ziņoja Starptautiskais Stratēģisko pētījumu institūts.

No 1971. gada līdz 1996 gadam saražotas aptuveni 2900 šādas lidmašīnas, un mūsdienās tās joprojām visā pasaulē ir iecienītas gan kā treniņlidmašīnas, gan kā relatīvi pieejamas (cena svārstās starp 200 000 un 300 000 tūkstošiem ASV dolāru) privātās lidmašīnas.

Arī Latvijas aeroakrobātikas komanda "Baltic Bees" izmanto šī modeļa lidmašīnas:

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!