Foto: Kadrs no video
Ķīnas visattīstītākās kara lidmašīnas "Chengdu J-20" modeli ķīniešu militārie eksperti ņēmuši par pamatu, lai attīstītu pirmo divvietīgo "neredzamo" jeb radariem netveramo lidmašīnu, vēsta valsts kontrolētais medijs "Global Times".

Speciālisti pieļaujot arī bumbvedēja, elektroniskās karadarbības un no bāzeskuģiem paceļamu lidmašīnu radīšanu, par pamatu ņemot piektās paaudzes iznīcinātāja "J-20" bāzi.

Visi līdzšinējie "neredzamie" iznīcinātāji ir vienvietīgi, un tādējādi jaunā "J-20" versija varētu kļūt par pirmo divvietīgo pasaulē. Digitalizētā nākotnes kaujaslaukā lielais informācijas daudzums ātri vien varētu pārpludināt visu kontroles paneli, un otrais pilots, pārņemot daļu darba, varētu būt ievērojams ieguvums, skaidrots "China Central Television", kurā arī pirmoreiz parādīta divvietīgās lidmašīnas testa versija.

Ķīnas Tautas Atbrīvošanas armijas Gaisa spēki "J-20" tikai pērn februārī oficiāli ieskaitīja operacionālajos līdzekļos, tādējādi to pilntiesīgi nododot armijas rīcībā. "J-20" piešķirti kaujas eskadrām un ir gatavi "aizsargāt Ķīnas suverenitāti, drošību un teritoriālo integritāti," tobrīd paziņoja Gaisa spēku pārstāvji.

Pirmo izmēģinājuma lidojumu "J-20" piedzīvoja 2011. gadā, bet Gaisa spēki pirmos izmēģinājuma eksemplārus saņēma 2016. gada nogalē. Ķīnas militārie speciālisti norāda, ka salīdzinoši jaunais iznīcinātājs esot daudzveidīgi pārveidojams un pielāgojams bāzes modelis. Iegūstot spējas, kādu citām valstīm nav, Ķīna paplašinās savas iespējas asimetriskā karā, skaidro Ķīnas kontrolētie mediji.

Tiesa, arī ASV iepriekš izskanējuši plāni līdzīgi pārveidot iznīcinātāju "F-22 Raptor". Tomēr taktiskā bumbvedēja "FB-22" projekts 2016. gadā pārtraukts, ASV Gaisa spēkiem par prioritāti izvēloties stratēģiskā, ne taktiskā bumbvedēja izstrādi.

"J-20" ir piektās paaudzes smagais divu dzinēju iznīcinātājs ar īpašu stabilitāti uzlabojošu spārnu dizainu, modernu radaru un trim iekšējiem nodalījumiem gaiss-gaiss tipa raķetēm vai aviācijas bumbām. "J-20" ātruma, manevrētspējas, nolidojamā attāluma un "neredzamības" ziņā līdzinoties amerikāņu "F-22 Raptor" un krievu izstrādē vēl esošajiem "Su-57". Ieroču nodalījumi un lielais izmērs liek domāt, ka "J-20" paredzēts arī pārtveršanas misijām un īpaši tālu misiju īstenošanai.

Jau pērn militārais portāls "Janes" raktīja, ka turpmākajos gados iecerēti papildu "J-20" uzlabojumi – ap 2021. gadu plānots tos aprīkot ar "WS-15" dzinējiem, kas būšot daudz jaudīgāki par šobrīd izmantotajiem krievu "AL-31FN" dzinējiem. Plānots, ka ar tiem samazināsies degvielas patēriņš un palielināsies manevrētspēja.

Sērijveidā piektās paaudzes iznīcinātājus ražo tikai ASV (modeļus "Lockheed Martin F-22 Raptor" un "Lockheed Martin F-35 Lightning II") un Ķīna ("Chengdu J-20").

Savukārt izstrādes stadijā patlaban ir vairāku valstu piektās paaudzes iznīcinātāji. Kā minēts, pirmos prototipus kopīgi izgatavojušas Krievija un Indija, taču Indija šo projektu pērn pameta, pārmetot Krievijai atpalicību militāro tehnoloģiju jomā. Indija jau vairāk nekā desmit gadus strādā arī pie atsevišķa piektās paaudzes iznīcinātāja modeļa "HAL AMCA". Tāpat piektās paaudzes iznīcinātājus izstrādā Turcija (projekts "TAI TFX"), Japāna (projekts "ATD-X"), kā arī Ķīnieši izstrādā otru modeli "Shenyang J-31".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!