Krievijas 'Airbus A-321' katastrofa - eksperti izvirza pirmās versijas par traģēdijas iemesliem (plkst. 21:41)
Foto: AFP/Scanpix

Izvirzītas pirmās versijas par Krievijas pasažieru lidmašīnas "Airbus A-321", kas sestdien nokrita Ēģiptes Sīnāja pussalas ziemeļos, katastrofas iemesliem, svētdien vēsta aģentūra TASS.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Krievijas pasažieru lidmašīna, kas sestdien nogāzās Sīnāja pussalas ziemeļos, sadalījusies vēl esot gaisā, atsaucoties uz Starpvalstu aviācijas komitejas izpilddirektora Viktora Soročenko paziņojumu, vēsta TASS.

"Ir pāragri runāt par avārijas iemesliem. Lidmašīna sadalījās vēl gaisā, un tās daļas ir izkaisītas vairāk nekā 20 kvadrātkilometru lielā teritorijā," medijiem paudis Soročenko.

Lidaparāts gaisā varēja sadalīties divās daļās, jo iekļuva grīstē, kur virpuļveida kustības dēļ arī varēja sadalīties gabalos, atzinis gaisa transporta infrastruktūras attīstības fonda "Партнер гражданской авиации" prezidents un kādreizējās PSRS nopelniem bagātais pilots Oļegs Smirnovs.

"Ir tā dēvētais kritiskais uzbrukuma leņķis, ko nedrīkst pārsniegt, jo pēc tam ceļošais spēks vispār pazūd. Visticamāk, viņi nav ievērojuši šo kritisko leņķi (..) un lidmašīna iekļuvusi grīstē. Bet tālāk sākās nevadāms haoss, kura laikā gaisa kuģa kapteinim nebija iespējas nospiest pogu un paziņot, kas notiek lidmašīnā," paudis Smirnovs.

Viņaprāt, lidmašīnas ātrums strauji samazinājies, jo darboties atteicies viens dzinējs. Turklāt lidaparāts vadīts autopilota režīmā. "Sākumā viņi pacēlās ar rokas vadību, bet kad sasniedza augstumu, ieslēdza automātisko lidojuma režīmu, kam bija jābūt līdz lidmašīnas nosēdināšanai," atzinis eksperts.

Smirnovs gan nav izslēdzis iespēju, ka lidmašīna divās daļās varējusi sadalīties sprādziena dēļ vai nu tās iekšienē, vai arī ārpus tās.

Vairāki citi avoti aģentūrai TASS atzinuši, ka lidmašīna varēja aizdegties gaisā. "Termiskie un fiziskie Krievijas ekspertu atrastā lidmašīnas spārna bojājumi liecina par to, ka lidaparāts varēja aizdegties gaisā," aģentūra citē avotus aviācijas nozarē. "Tomēr viennozīmīgi pateikt, ka tieši tas bijis lidmašīnas avārijas iemesls, nav iespējams," TASS citē avotu teikto. Visas iespējamās aizdegšanās versijas tikšot pārbaudītas.

Telekompānijas CNN eksperts Ričards Kvests, savukārt, apgalvojis, ka lidaparāts pirms katastrofas esot pārcietis aerodinamisku norāvi, proti, gaisa plūsmas ātrums zem tā spārniem izrādījies pietiekami zems, lai tas vairs neveidotu paceļošo spēku.

Šī ir bīstama situācija lidmašīnai, kas atrodas retinātā atmosfērā lielā augstumā. Šo situāciju labot ir grūti. Lidmašīna būtiski samazina augstumu, lai pēc tam varētu to atkal uzņemt, sacījis eksperts.

Kvests precizējis, ka šī viņa izvirzītā hipotēze ir balstīta uz saitā "Flightradar24" publicēto datu analīzi.

Ar šo pašu lidmašīnu līdzīgs incidents noticis 2001.gadā maršrutā Beirūta - Kaira, taču tolaik tas piederēja vai tika nomāts citai lidsabiedrībai.

Jau vēstīts, ka svētdien par 15 kilometriem paplašināta upuru mirstīgo atlieku un gaisa kuģa atlūzu meklēšanas zona.

Tāpat svētdien starptautiska komisija, kuras sastāvā ir Ēģiptes, Krievijas un Francijas speciālisti, sākusi tās "melnās kastes" satura izpēti, kas atradās avarējušās lidmašīnas pilotu kabīnē un fiksēja sarunas.

Otrās "melnās kastes", kas fiksējusi telemetriskos datus, šifrēšana un izpēte sāksies pēc tam. Abas "melnās kastes" ir tikai nedaudz bojātas.

Savukārt Pēterburgā pie Pulkovas lidostas svētdien arvien lielāks kļūst no ziediem un bērnu rotaļlietām veidotais lidmašīnas katastrofas upuru piemiņai veltītais memoriāls, kā arī karogi pie ēkām ir nolaisti pusmastā, vēsta raidsabiedrība BBC.

Tāpat televīzijas kanāli no savām programmām ir izslēguši izklaidējošos raidījumus, bet dievnamos jau no paša svētdienas rīta notiek piemiņas dievkalpojumi.

Jau sestdienas vakarā katastrofas upuru tuvinieki devās uz lidostu, lai uzzinātu jaunumus par saviem mīļajiem. Palīdzību bojāgājušo tuviniekiem sniedza psihologi.

BBC vēsta, ka viesnīcā "Crowne Plaza" izvietots ārkārtas situāciju ministrijas štābs. Tur katastrofas upuru tuviniekiem tiek ņemti DNS paraugi, lai tos salīdzinātu ar bojāgājušo DNS.

Jau vēstīts, ka bojāgājušo mirstīgās atliekas sestdien tika nogādātas Kairā, kur tika paņemti DNS paraugi, kas nosūtīti uz Krieviju. No Kairas 163 upuru mirstīgās atliekas ar trim lidmašīnām tiks pārvestas uz Pēterburgu.

Svētdiena, 1.novembris, Krievijā noteikta par sēru dienu. Savukārt Pēterburgas vietvara pieņēmusi lēmumu par sēru dienām noteikt arī pirmdienu un otrdienu - 2. un 3.novembri, atsaucoties uz pilsētas mēra Georgija Poltavčenko teikto, svētdien vēsta aģentūra "Interfax".

Mērs arī paziņojis, ka jau pirmdien varētu tikt pieņemts lēmums par materiālu palīdzību katastrofā bojāgājušo ģimenēm neatkarīgi no to dzīvesvietas.

"Mēs šobrīd strādājam pie šī jautājuma. Domāju, ka rīt mēs pieņemsim galīgo lēmumu, un būs attiecīgs rīkojums," izteicies Poltavčenko, piebilstot, ka negrasās šādā brīdī dalīt upurus "savējos un svešos".

Lidmašīnas katastrofā gāja bojā ne tikai Pēterburgas, bet arī Ļeņingradas apgabala un citu Krievijas apgabalu, kā arī Ukrainas un Baltkrievijas iedzīvotāji.

Kā ziņots, ticamākais Krievijas pasažieru lidmašīnas katastrofas iemels ir tehniskas problēmas, uzsvēris Ēģiptes premjerministrs Šerifs Ismails, tādejādi noliedzot "Islāma valsts" paziņojumu, ar kuru tā uzņēmusies atbildību par lidmašīnas notriekšanu, vēsta britu raidsabiedrība BBC.

Ēģiptē avarējušās Krievijas pasažieru lidmašīnas "Airbus A-321" "melnās kastes" ir tikai nedaudz bojātas, atsaucoties uz Krievijas Federācijas transporta ministra Maksima Sokolova teikto, svētdien vēsta aģentūra TASS.

Viņš akcentējis, ka "melnajām kastēm" ir nelieli tehniski bojājumi, bet termiskas ietekmes pēdas nav konstatētas. Pēc ministra teiktā, pagaidām šo ierakstu izpēte vēl nav sākta.

Krievijas ārkārtas situāciju ministrs Vladimirs Pučkovs apliecinājis, ka tuvākajā laikā tiks pabeigta bojāgājušo mirstīgo atlieku meklēšana, kā arī tiks sniegta nepieciešamā palīdzība katrai ģimenei, vēsta TASS.

No Kairas militārā lidlauka uz nelaimes vietu izlidojis Krievijas satiksmes ministrs Maksims Sokolovs un Pučkovs kopā ar izmeklēšanas grupu. Citā lidmašīnā turp devušies arī vairāk nekā simts Krievijas glābšanas dienestu darbinieki, lai iesaistītos upuru meklēšanā.

Līdz šim atrasti 163 bojāgājušie, tostarp arī kāda trīs gadus veca meitene. Viņas mirstīgās atliekas pamanītas astoņus kilometrus no vietas, kur nogāzusies lidmašīnas korpusa galvenā daļa.

Upuru mirstīgās atliekas uz Krieviju tiks transportētas svētdienas, 1.novembra, vakarā, un Pēterburgu tās varētu sasniegt pirmdienas, 2.novembra, rītā.

Tikmēr Latvijā pie Krievijas vēstniecības tiek likti ziedi, vēsta aģentūra LETA. Jau sestdienas vakarā pirmie cilvēki devās pie vēstniecības, lai iedegtu sveces, noliktu ziedus un rotaļlietas.

Jau vēstīts, ka Krievijas lidmašīnas katastrofā gāja bojā vairāk nekā 200 tās pasažieri.

Saskaņā ar sākotnējo informāciju lidmašīnā bijuši 224 cilvēki. Lai gan sākotnēji tika ziņots, ka lidaparātā bijuši 17 bērni, pašreizējā informācija liecina, ka ar šo reisu lidojuši 24 bērni. Līdz šim atrastas 129 cilvēku mirstīgās atliekas. Vairāk nekā 60 bojā gājušie nogādāti morgā Kairā, kur tiek paņemti viņu DNS paraugi. Trīs lidmašīnas pasažieri bijuši Ukrainas pilsoņi, bet pārējie - Krievijas pilsoņi - atsaucoties uz Ēģiptes amatpersonu paziņojumu, vēsta ārvalstu mediji.

Ārlietu ministrija informē, ka saskaņā ar Krievijas Ārkārtas situāciju ministrijas sniegto informāciju Krievijas lidsabiedrības "Kogalimavia" lidmašīnas "Airbus A-321" reisa KGL9268 pasažieru sarakstu lidmašīnā nav bijuši Latvijas valstspiederīgie.

Krievijas vēstniecība Ēģiptē norādījusi, ka, saskaņā ar šobrīd pieejamo informāciju, lidmašīna grasījusies nolaisties Elarišas lidostā.

Lidsabiedrībai "Kogalimavia" piederošais laineris "Airbus A-321" no radaru ekrāniem pazudis īsi pēc pacelšanās no Ēģiptes kūrortpilsētas Šarm eš Šeihas. "Krievijas pasažieru lidmašīna [..] nogāzusies Sīnāja pussalas centrālajā daļā," teikts Ēģiptes premjerministra Šarifa Ismaila paziņojumā. Lidmašīna reģistrēta Īrijā un lidojusi ar reģistrācijas numuru EI-ETJ.

Lidmašīna ražota 1997. gadā un kopumā gaisā pavadījusi 56 000 stundu, veicot gandrīz 21 000 lidojumu. To darbinājis "IAE-V2500" dzinējs, oficiālā paziņojumā norādījis lidmašīnas ražotājs.

"Airbus A321-200" ir lielākā no "Airbus" ražotajām divu dzinēju lidmašīnām. Tā kopumā var uzņemt 240 pasažieru. Pirmā šī modeļa lidmašīna izgatavota 1994. gadā un šobrīd pasaulē kopumā tiek izmantotas 6500 šādas lidmašīnas.

Krievijas Tūroperatoru asociācijas mājaslapā publiskotais pasažieru saraksts liecina, ka lidmašīnā atradās daudzas ģimenes ar bērniem. Cilvēki pulcējas pie informācijas centra Pulkovo lidostā, cerībā noskaidrot ko vairāk par notikušo. Lidostā redzami sērojoši bojā gājušo piederīgie, vēsta Krievijas mediji.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Airbus Aviokatastrofa Ēģiptē Ēģipte Islāma valsts Krievija
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form