Foto: AFP/Scanpix
Krievijas atbildīgā inspekcija pēc pārbaudes aizliegusi ekspluatēt kopumā astoņas "JAK-42" lidmašīnas. No tām piecas pieder aviokompānijai "Jak-Serviss", bet vēl trīs šie lidaparāti pieder trim citām aviokompānijām, kuru flotē kopumā ir sešas "JAK-42" lidmašīnas, vēsta Krievijas masu mediji.

Steidzamā lidaparātu pārbaude saistīta ar Jaroslavļā trešdien notikušo aviokatastrofu. "Aviācijas tehnikas dienestam un aviokompāniju lidojumu drošības inspekcijai tika uzdots īstenot kompleksus mērus, lai samazinātu riska līmeni, ekspluatējot "JAK-42"," teikts Krievijas atbildīgo dienestu paziņojumā.

Jau ziņots, ka trešdien avarējušais lidaparāts "JAK-42" piederēja "Jak Serviss". Gaisa kuģī atradās visa hokeja kluba "Lokomotiv" komanda, kas devās uz Baltkrievijas galvaspilsētu uz savu Kontinentālās hokeja līgas (KHL) sezonas atklāšanas spēli ar vietējo "Dinamo". No 45 lidmašīnas pasažieriem gāja bojā 43, tostarp arī viens no visu laiku labākajiem latviešu aizsargiem Kārlis Skrastiņš.

Avārijas izmeklētāji kā galvenos cēloņus negadījumam min lidaparāta iekārtu bojājumu un kļūdas pilotu rīcībā. Šīs versijas izvirzītas drīz vien pēc katastrofas, un tagad tās atzītas par galvenajām, piektdien paziņoja atbildīgie Krievijas dienesti. Šobrīd notiek izmeklēšanas darbības, kas saistītas ar pierādījumu savākšanu.

Lidmašīnas "melno kastu" ierakstus pētot starpvalstu aviācijas komitejas (MAK) eksperti. Ierakstu atvēršana noritējusi bez sarežgījumiem, un tie nav bojāti.

2009.gadā lidsabiedrība "Jak-Serviss" jau nonāca nepatikšanās, un tā tika iekļauta pašu nedrošāko Krievijas lidsabiedrību desmitniekā, ko bija izveidojuši Eiropas Savienības eksperti. Viņi kritizēja gan gaisa kuģu tehnisko stāvokli, gan pilota kabīņu aprīkojuma līmeni, kā arī lidmašīnas un lidojumu dokumentāciju.

Pēc šī lēmuma Krievijas aviācijas aģentūra uz laiku aizliedza šīs lidsabiedrības lidmašīnām doties uz Eiropas Savienības valstīm, taču pēc kāda laika aizliegumu atcēla.

"JAK – 42" lidaparātus sāka ražot 1977.gadā. Jaroslavļā avārijā cietušais "JAK-42" būvēts 1993.gadā Sarātovas aviācijas rūpnīcā. Sertifikāts šī lidaparāta ekspluatācijai beigtos šā gada 1.oktobrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!