Krievijas naftas kompānija "Rusņeftj" pie Krievijas un Baltkrievijas robežas ir uzbūvējusi dzelzceļa termināli, kura jauda būs pieci miljoni tonnu naftas gadā, un tas ļaus kompānijai palielināt naftas eksporta apjomus, ziņo laikraksts "Vedomosti".
Ceturtdien Žečas stacijā, netālu no Krievijas-Baltkrievijas robežas, kompānija "Rusņeftj" atklāj jaunu naftas pārkraušanas termināli, kas paredzēts naftas pārkraušanai no maģistrālā naftas vada uz dzelzceļa cisternām. Šo naftu paredzēts piegādāt Novopolockas un Mozirskas naftas pārstrādes rūpnīcām (NPR) Baltkrievijā, kā arī Baltijas un Rietumeiropas valstīm, norādīja kompānijas pārstāvji. Dzelzceļa pārvadājumus veiks kompānija "Rusņeftj-Transport", kas tika izveidota šī gada martā. Nafta tiks pārvadāta 2000 cisternās, kas nodrošinās pārvadājumu jaudu līdz pat pieciem miljoniem tonnu naftas gadā.

Termināļa infrastruktūrā ietilpst naftas uzpildīšanas estakāde, kura nodrošinās vienlaicīgu 72 naftas cisternu uzpildīšanu, 20 kilometrus garš maģistrālā naftas vada atzars, kā arī rezervuāru parks, kurā varēs uzglabāt 60 000 tonnu naftas. Termināļa sākotnējā pārkraušanas jauda būs pieci miljoni tonnu naftas gadā, bet to būs iespējams palielināt līdz septiņiem miljoniem. Kopējās naftas termināļa projekta izmaksas pārsniedz 90 miljonus dolāru (51,9 miljoni latu).

Nozares analītiskās aģentūras "Argus Media" eksperts Oļegs Kirsanovs norādīja, ka naftas eksporta rentabilitāte uz Rietumeiropas valstīm, izmantojot dzelzceļu, ir gandrīz līdzvērtīga nullei un tieši tāpēc šādu sistēmu neviena kompānija līdz šim nebija aktīvi izmantojusi.

Baltkrievijas NPR ar naftu galvenokārt tiek apgādātas, izmantojot cauruļvadu, un šādas transportēšanas izmaksas jebkurā gadījumā ir zemākas, nekā transportējot naftu pa dzelzceļu.

Eksperts uzskata, ka kompānija "Rusņeftj" naftu no sava termināļa nogādās Kaļiņingradas, Ventspils, Klaipēdas un Būtiņģes ostās. Viņš neizslēdza iespēju, ka "Rusņeftj" varētu būt ieinteresēta veikt naftas piegādes kompānijas "Mažeiķu nafta" pārstrādes rūpnīcai Lietuvā. "Krievijas naftas kompānija "Jukos" jau iepriekš veica naftas piegādes Mažeiķu rūpnīcai pa dzelzceļu no Baltkrievijas Rečices termināļa," norādīja eksperts.

Kirsanovs arī norādīja, ka būvējot savu termināli tajā pašā reģionā, tikai Krievijas teritorijā, "Rusņeftj" vēlas nodrošināt papildu naftas eksporta apjomus paralēli kvotām, kas tiek saņemtas naftas eksportam pa kompānijas "Transņeftj" cauruļvadu sistēmu, jo piegādes uz jauno termināli tiks uzskatītas par piegādēm Krievijas teritorijā un uz tām neattiecas eksporta kvotas.

Savukārt Krievijas bankas "Gazprombank" pārstāvis norādīja, ka naftas pārvadājumi pa dzelzceļu ir rentabli, ja naftas cena pārsniedz 20 līdz 25 dolāru (11,5 līdz 14,4 lati) līmeni par barelu. Kā šī projekta priekšrocības viņš minēja nelielo termināļa attālumu no Krievijas rietumu robežas, salīdzinot ar kompānijas "Lukoil" termināli Komi autonomajā republikā vai kompānijas "Rosņeftj" terminālis valsts ziemeļu daļā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!