Ne Satiksmes ministrija (SM), ne valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) nespējot pašas izstrādāt vajadzīgos normatīvos aktus, lai ieviestu nodevu par valsts autoceļu lietošanu, tāpēc, kamēr valstī izsludināts taupības režīms, LVC par 42 tūkstošiem latu noslēdzis līgumu ar SIA "AA Projekts". Šī firma gan specializējas informācijas tehnoloģiju jomā, taču pasūtījumam nav rīkots konkurss, bet izpildītāju rekomendējis satiksmes ministra padomnieks.
Decembra vidū, kad valdība slēdza vienošanos ar potenciālajiem starptautiskā aizņēmuma piešķīrējiem un Saeima drastiski samazināja 2009.gada budžeta izdevumus, LVC noslēdza 42 tūkstošus latu (bez PVN) vērtu līgumu ar uzņēmumu "AA Projekts" par juridisko pakalpojumu sniegšanu. Šie pakalpojumi saistīti ar Eirovinjetes sistēmu - nodevas ieviešanu par valsts autoceļu lietošanu. Saskaņā ar Saeimā 11.decembrī pieņemto Autoceļu lietošanas nodevas likumu tā būs jāmaksā par konkrētu valsts galveno autoceļu posmu lietošanu tiem kravas transportlīdzekļiem, kuru masa ir lielāka par 12 tonnām, nodevas apmēru diferencējot atkarībā no transportlīdzekļa motora izmešu līmeņa.


Sākotnēji bija paredzēts, ka maksu sāks iekasēt no šī gada 1.jūlija, bet šīs nedēļas sākumā SM paziņoja, ka iekasēšana sāksies tikai nākamā gada sākumā. Līdz tam laikam valdībai ir jānosaka gan nodevas administrēšanas kārtība, gan nodevas samaksas kontroles kārtība. Taču attiecīgos normatīvos aktus neizstrādā ne ministrija, ne tās valsts kapitālsabiedrība, bet privātfirma. Zināma līdzība ar to, kā pērnruden satiksmes ministra Aināra Šlesera partijas biedra integrācijas lietu ministra Oskara Kastēna vadītā iestāde tērēja vairākkārt mazāku summu, lai privātfirma izstrādātu valsts politikas pamatnostādnes.


Kompetence, kas valsts iestādēm "nekad nav bijusi"?


Darba mērķis ir "izanalizēt un pamatot nodevas ieviešanu atbilstoši Latvijā pastāvošajai likumdošanai un izstrādāt pilnu nodevas ieviešanas dokumentu paketi". Kā paredz darba uzdevums, "AA Projektam" ir jāveic ar nodevas apriti saistīto procesu analīze, nepieciešamo valdības noteikumu sagatavošana un ar nodevas ieviešanu saistīto normatīvo aktu izmaiņu sagatavošana, nodevas ieviešanas tehniskās specifikācijas izstrāde, iepirkuma dokumentācijas izstrāde, iepirkuma procesa atbalsts un ieviešanas procesa juridiskais atbalsts. SM nolikums gan paredz, ka ministrijai ir jāizstrādā attiecīgo nozari reglamentējošo tiesību aktu projekti, tāpat nozares tiesību aktu sagatavošana un to izpildes kontrolēšana ir viens no LVC pamatuzdevumiem. Tomēr abu iestāžu pārstāvji apgalvo, ka ne ministrijas, ne valsts kapitālsabiedrības daudzajos departamentos, pārvaldēs, daļās un nodaļās strādājošie speciālisti Eirovinjetes ieviešanai vajadzīgos normatīvos aktus izstrādāt nevar.


"Ministrijai nav tādas kompetences un nekad nav bijusi," apgalvo SM valsts sekretāra vietnieks Andulis Židkovs. "Sākotnēji mēģinājām Ministru kabineta (MK) noteikumus rakstīt paši, bet sapratām, ka neizveidosim saviem spēkiem," skaidro LVC valdes priekšsēdētājs Tālis Straume. Abi uzsver, ka normatīvo aktu sagatavošanai ir jāizmodelē sistēma - kā tiek maksāts, uz kurieni tiek sūtīt dati u.c. "Mums vienkārši nav tādu cilvēku, kā lai mēs to izdarām, ja mums nav tādu speciālistu?" vaicā T.Straume.


Autopārvadātāju asociācija: "Bada laikiem laba nauda"


"Šajā gadījumā tiešām uzdevums ir ļoti komplicēts," valsts pārvaldi aizstāv tās pasūtījuma saņēmējs - "AA Projekts" vienīgais valdes loceklis Aldis Puisītis. Viņš skaidro, ka darba apjomā tehniskās specifikācijas izstrāde ir "tāda pavisam neliela, ļoti nenozīmīga", bet galvenais ir visa procesa analīze. Modelējot iespējamos Eirovinjetes realizācijas variantus, "AA Projekts" pētot arī ārzemju pieredzi. T.Straume atzīst, ka arī LVC pētīja ārzemju pieredzi - gan meklēja informāciju internetā, gan tā tika sūtīta LVC, gan notika tikšanās. Tomēr uz jautājumu, vai LVC speciālisti arī pēc iepazīšanās ar ārzemju pieredzi nevarēja sagatavot normatīvos aktus, viņš atbild noliedzoši.


"Priekš mūsu bada laikiem laba nauda," noslēgto līgumu komentēja autopārvadātāju asociācijas "Latvijas Auto" prezidents Valdis Trēziņš, kurš par juridisko pakalpojumu pirkšanu uzzināja no "Kas notiek Latvijā?" žurnālistes un atzina, ka rodas jautājums, vai tā nav tieša ierēdņu funkcija. Turklāt vairāku iesaistīto personu izteikumi pirms SM paziņojuma par Eirovinjetes atlikšanu liek domāt, ka būtisks arguments pakalpojuma iepirkšanai bijis ātruma faktors. Tagad ieviešanas termiņš ir atcelts uz pusgadu, taču arī tas, kā skaidro T. Straume, neradot pamatu nekādām izmaiņām jau noslēgtajā līgumā, saskaņā ar kuru veikta priekšapmaksa 50% apmērā.


Pilnu rakstu ar informāciju par to, kā pasūtījuma izpildītāja firmas izvēli skaidro ministra padomnieks un kā šo pasūtījumu vērtē IT eksperts, varat izlasīt www.knl.lv, kur ir pieejams arī "AA Projekta" finanšu piedāvājums, darba uzdevums, SM vēstule un citi dokumenti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!