Gads kopš Malaizijas lidmašīnas pazušanas: kas ir zināms?
Foto: Reuters/Scanpix

Aprit gads, kopš tika paziņots par Malaizijas lidmašīnas reisa "MH370" pazušanu. Lidmašīna bija izlidojusi no Kualalumpuras 8. martā pēc pusnakts un agrā rītā tai bija jāsasniedz Pekina, bet sakari ar to pārtrūka dažas stundas pēc pacelšanās.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Par spīti vērienīgākajai un visu laiku dārgākajai meklēšanas operācijai lidmašīnas iespējamās nokrišanas pēdas tā arī nav atrastas, un visi 239 tajā esošie cilvēki ir pasludināti par mirušiem. Tiek pieņemts, ka lidmašīna iegāzusies Indijas okeānā. Iemesli, kāpēc nelaime notikusi, nav zināmi, kas rosinājis dažādu spekulāciju un sazvērestības teoriju veidošanu.

Mazākos apjomos meklēšana turpinās joprojām. Izmeklētāji galvenokārt pārmeklē aptuveni 60 000 kvadrātkilometru lielu platību ap 1 800 kilometru attālumā no Austrālijas krastiem Indijas okeānā. Lai gan lidmašīnai bija jālido pavisam pretējā virzienā, pēdējie signāli nākuši no šīs zonas.

Šobrīd pārmaiņus meklēšanā tiek izmantoti līdz četriem kuģiem, kuri skenē okeāna gultni līdz 6 kilometru dziļumam. Pagaidām pārmeklēta ir vien nepilna trešā daļa jeb nepilni 20 000 kvadrātkilometri no sākotnēji iezīmētās meklēšanas teritorijas.

Gads kopš Malaizijas lidmašīnas pazušanas: kas ir zināms?
Foto: Publicitātes attēli

Jau vairākkārt atrastas šķietamas lidmašīnas atlūzas, kuras ikreiz vēlāk izrādījušās ar lidmašīnu nesaistītas.

Kas ir zināms:

Plkst. 00.41 Lidmašīna paceļas no Kualalumpuras Starptautiskās lidostas Malaizijā, lai plkst 6.30 nolaistos Pekinā, Ķīnā.

Plkst. 01.07 Lidmašīna nosūtīja pēdējo ACARS pārraidi (automātisku signālu, kas nodrošina datoru saziņu starp lidmašīnu un zemi). Pēc kāda laika sistēma izslēgta, jo nākamais plānotais signāls plkst. 01.37 nepienāca.

Plkst. 01.19 Pēdējo reizi komanda sazinās ar Malaizijas gaisa satiksmes centru uz zemes. Sākotnēji tika paziņots, ka otrais pilots esot teicis frāzi: "Visu labu, arlabunakti!", bet vēlāk atklāts, ka viens no pilotiem teicis: "Arlabunakti Malaizijas trīs septiņi nulle". Pēc īsa brīža, ielidojot Vjetnamas gaisa telpā virs Dienvidķīnas jūras, saziņas ierīce esot izslēgta.

Plkst. 01.21 Lidmašīna nesazinājās ar Vjetnamas gaisa kontroles centru, kā tam būtu jānotiek.

Plkst. 02.15 (vēlāk tika labots, ka lidmašīna pamanīta plkst. 02.22) Malaizijas militārais radars reisu "MH370" pamana pie Malakas šauruma uz dienvidiem no Puketas salas, kas ir stipri uz rietumiem no pēdējās saziņas vietas. Militārā radara uztvertā informācija vēlāk atklāja, ka jau pirms tam lidmašīna devusies uz rietumiem, bet vēlāk pagriezusies ziemeļrietumu virzienā.

Gads kopš Malaizijas lidmašīnas pazušanas: kas ir zināms?
Foto: Publicitātes attēli

Plkst. 02.28 No Malaizijas lidmašīnas pienāk pirmais tā saucamais "rokasspiediena" signāls, kādus lidmašīnas sūta automātiski. Vēlāk pēc satelīta tiek aprēķināts, ka lidmašīna tā sūtīšanas brīdī jau atradusies virs Indijas okeāna.

Kopumā līdz rītam tiek nosūtīti septiņi "rokasspiediena" signāli.

Plkst. 08.11 Pienāk pēdējais skaidrais "rokasspiediena" signāls. Tas izmeklētājiem devis iemeslu pieļaut, ka lidmašīna atradusies vienā diviem iespējamajiem lidojuma maršrutiem - vai nu uz ziemeļiem no Taizemes līdz Kazahstānai, vai arī uz dienvidiem starp Indonēziju un Indijas okeāna dienvidu daļu.

Plkst. 08.19 Atsevišķi avoti min vēl viena neskaidra "rokasspiediena" signāla saņemšanu. Lidmašīnas dators ir mēģinājis neveiksmīgi pieslēgties. Šādi signāli var tikt saņemti gadījumos, kad raustās elektrības padeve, un komunikācijas ierīces uz mirkli no jauna ieslēdzas.

Plkst. 09.15 Šajā laikā bija jāpienāk nākamajam "rokasspiediena" signālam, taču tāds netika saņemts.

Visi 12 apkalpes locekļi bija malaizieši, bet 227 pasažieru vidū bija 153 Ķīnas, 38 Malaizijas, kā arī vairāki Irānas, ASV, Indijas, Austrālijas, Indonēzijas, Kanādas, Francijas, Jaunzēlandes, Ukrainas, Krievijas, Taivānas un Nīderlandes pilsoņi.

Vēlāk atklājās, ka divi Irānas pilsoņi ceļojuši ar viltotām pasēm, taču izmeklētāji noskaidrojuši, ka viņi tālāk plānoja no Pekinas doties uz Eiropu un nav saistīti ar teroristu grupējumiem. Starp pasažieriem bija arī 19 prominentu Ķīnas mākslinieku delegācija.

Četri pasažieri bija reģistrējušies lidojumam, bet tā arī neieradās lidostā.

Pagājušā gada 24. martā lidmašīna tika oficiāli pasludināta par pazudušu un upuru piederīgajiem uzsākta kompensāciju izmaksa.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Lidmašīnas Malaizija
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form