Foto: AFP/Scanpix



8. martā mīklaini "izgaisusī" "Malaysia Airlines" lidmašīna ar 239 cilvēkiem uz klāja pēc pazušanas no radariem varētu būt lidojusi vēl vismaz piecas stundas, vēsta raidsabiedrība BBC.

Domājams, ka lidmašīna vēl ilgi pēc tam, kad pazuda kontakts ar gaisa kontroli, sūtījusi automātiskus signālus uz satelītu sistēmu. Tas nozīmē, ka lidaparāts nolidojis vismaz 1600 kilometrus kopš pēdējās zināmās atrašanās vietas, skaidro BBC.

Savukārt Malaizijas premjers Nadžibs Razaks paziņojis, ka lidmašīnas komunikāciju sistēmas tikušas tīšām sabojātas, sestdienas rītā vēsta BBC.

Jauni pierādījumi, kas balstīti satelīta un radaru rādījumu izpētē, ir savienojami ar iepriekš pārdomātām kādas uz lidmašīnas klāja esošas personas darbībām, paziņojis Razaks.

Izmeklēšana tagad iegājusi jaunā fāzē, un tā būs vērsta uz apkalpi un lidmašīnas pasažieriem, izteicies Malaizijas premjers. 

Reisa MH370 lidmašīna "Boeing 777-200ER" pazuda aptuveni stundu pēc pacelšanās no Kualalumpuras 8. martā. Lidaparāts bija ceļā uz Pekinu. Līdz šim glābējiem nav izdevies atrast nekādas "izgaisušās" lidmašīnas pēdas. No lidmašīnas netika saņemts briesmu signāls.

Piektdien ASV meklēšanas komandas nosūtītas uz daudz tālāku Indijas okeānā reģionu, nekā līdzšinējā meklēšanas zona. 

Pēdējā kontakta laikā ar gaisa satiksmes kontroli lidmašīna atradusies virs Dienvidķīnas jūras Malaizijas austrumos. Raidsabiedrība BBC uzzinājusi, ka Londonā bāzētā telekomunikāciju uzņēmuma "Inmarsat" satelītu sistēma uztvērusi automātiski raidītos signālus no lidmašīnas vēl vismaz piecas stundas pēc tās pazušanas.

Šis signāls var tiks nosūtīts tikai tad, ja lidmašīna ir neskarta un ar darbojošos energoapgādi, skaidro BBC. Tieši tāpēc glābšanas komandas varētu būt nosūtītas tālāk Indijas okeānā. To, ka lidmašīna vēl stundām pēc pazušanas sūtījusi signālus uz satelītu, atsaucoties uz vārdā neminētu amatpersonu, pirms tam ziņoja arī ASV mediji.

Malaizija šo informāciju vēl nav komentējusi.

Agrāk šonedēļ parādījās informācija, ka lidmašīna mainījusi sākotnējo kursu. Šī versija izslēdza pieņēmumu par pēkšņām tehniskām problēmām, kas varētu būt radušās, jo lidmašīna kopš pēdējā kontakta ar satiksmes kontroli tad nolidojusi simtiem kilometru.

Policija pārbauda informāciju, vai kādam no pasažieriem un apkalpes locekļiem bijušas personiskas vai psiholoģiskas problēmas, tiek izskatītas versijas par lidaparāta nolaupīšanu, sabotāžu un tehniskām problēmām.

Noskaidrots, ka divi vīrieši, kas lidmašīnā iesēdušies ar zagtām Eiropas Savienības (ES) valstu pasēm, ir irānieši. Starptautiskā policijas aģentūra "Interpol" norāda, ka 29 un 18 gadus vecie vīrieši no Irānas ir izbraukuši legāli un viņiem nav kriminālas pagātnes, un saiknes ar teroristiskām organizācijām. Viens no vīriešiem, domājams, devies uz Vāciju.

Maz ticams, ka jaunākais irānietis būtu saistīts ar teroristu grupām, norāda Malaizijas policija. Amatpersonas ir sazinājušās ar viņa māti Vācijā, kura gaidījusi dēla ierašanos Frankfurtē.

Abi vīrieši no Kataras galvaspilsētas Dohas ceļojuši ar savām Irānas pasēm, bet zagtos Austrijas un Itālijas dokumentus izmantojuši pirms iesēšanās lidmašīnā Malaizijā.

Līdz šim neviena Dienvidķīnas jūrā un Malakas šaurumā atrastā atlūza un eļļas plankums nav izrādījies saistīts ar pazudušo lidmašīnu. Meklēšanā piedalās vismaz 40 kuģi un 34 lidaparāti.

Operāciju atbalsta meklēšanas komandas no Austrālijas, Ķīnas, Taizemes, Indonēzijas, Singapūras, Vjetnamas, Filipīnām, Jaunzēlandes un ASV. Piektdien meklēšanā iesaistījusies arī Indija.

Jau ziņots, ka "Malaysia Airlines" lidmašīna bija devusies ceļā no Kualalumpuras uz Pekinu un no radariem pazuda 8. martā virs Vjetnamas dienvidiem. Lidmašīnas meklēšanā tuvējos ūdeņos starp Malaiziju un Vjetnamu savus spēkus ir apvienojušas vairākas Āzijas valstis.

Pirms pazušanas pēdējie signāli liecina, ka tā lidojusi 10 kilometru augstumā, piloti par problēmām ziņojuši nav.

Kopumā uz klāja bijuši 153 Ķīnas, 38 Malaizijas, septiņi Indonēzijas, seši Austrālijas, pieci Indijas, četri Francijas, trīs ASV, divi Ukrainas, divi Jaunzēlandes, divi Kanādas, kā arī viens Krievijas, viens Taivānas un viens Nīderlandes pilsonis, kā arī divi irānieši ar zagtām pasēm.

Malaizijas nacionālā lidsabiedrība "Malaysia Airlines" ir viena no lielākajām Āzijā, kas dienā pārvadā ap 37 000 pasažieru uz 80 galamērķiem visā pasaulē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!