NASA: Zemes ezeri sasilst
Foto: NASA

Reaģējot uz klimata izmaiņām, Zemes lielākie ezeri pēdējo 25 gadu laikā ir sasiluši, otrdien paziņojusi ASV Nacionālā Aeronautikas un kosmosa pārvalde (NASA).

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Pasaules mērogā šāda veida pētījums veikts pirmo reizi.

Zinātnieki Filips Šneiders un Saimons Huks no NASA Reaktīvās kustības laboratorijas Pasadenā Kalifornijā izmantojuši satelīta datus, lai izmērītu ūdens virsmas temperatūru 167 ezeriem visā pasaulē.

Zinātnieki atklājuši, ka vidējais sasilšanas līmenis desmit gados sasniedzis 0,81 grādu pēc Fārenheita, bet atsevišķos ezeros pat 1,8 grādus, ziņo NASA.

"Rezultāti atbilst gaidītajām izmaiņām, kas saistītas ar globālo sasilšanu," secināts kosmosa aģentūras ziņojumā.

Pētnieki atklājuši, ka "lielākie un blīvākie sasilšanas reģioni ir Ziemeļeiropā", kamēr "sasilšanas tendences nedaudz vājākas ir Eiropas dienvidaustrumos, ap Melno jūru un Kaspijas jūru un Kazahstānā", informē NASA.

Pētījumi liecina, ka šī "tendence nedaudz palielinās tālāk uz austrumiem Sibīrijā, Mongolijā un Ziemeļķīnā".

Salīdzinot ar Lielo ezeru reģionu, lielāku sasilšanu piedzīvojuši ASV dienvidrietumi, kamēr dienvidu puslodes tropiskajos un vidējā platuma grādos šī tendence bijusi vājāka.

"Mūsu analītiķi sagādājuši jaunu, neatkarīgu datu avotu klimata izmaiņu ietekmes novērtēšanai visā pasaulē," paziņojis pētījuma vadošais autors Šneiders.

Pētījums publicēts šonedēļ žurnālā "Geophysical Research Letters".

"Rezultātiem ir saistība ar ezeru ekosistēmu, kuru var nelabvēlīgi ietekmēt pat nelielas ūdens temperatūras izmaiņas," secināts pētījumā.

Lai mērījumus neietekmētu zemes temperatūras izmaiņas, NASA izvēlējās ūdenstilpnes, kas bija vismaz 500 kvadrātkilometru lielas vai lielākas, saturēja ievērojamu ūdens daudzumu un atradās tālāk no piekrastes.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form