Parīzē gaidāma revolūcija sabiedriskā transporta sistēmā, svētdien ieviešot lētu velosipēdu nomas tīklu Francijas galvaspilsētā. Francijas iedzīvotāji un tūristi no svētdienas 750 velosipēdu nomas punktos Parīzē varēs visu diennakti izīrēt divriteņus.
Projekts "Velib" ir daļa no globālas tendences, pilsētās ieviešot videi draudzīgu, viegli pieejamu divriteņu nomu tīklu. Taču pirmo reizi šāds plāns tiek realizēts lielā galvaspilsētā, un tam uzmanību pievērsuši pilsētu plānotāji no Riodežaneiro līdz Monreālai.

Parīzes municipalitāte cer, ka parīzieši ar lielu atsaucību izmantos jauno sistēmu un līdz gada beigām to regulāri izmantos vismaz 200 000 lietotāji. Plānots, ka gada beigās Parīzē būs 1451 nomas stacija, kurās būs pieejami 20 600 velosipēdi.

Velosipēdus varēs paņemt un nodot jebkurā nomas stacijā, kas izvietotas aptuveni 300 metru attālumā viena no otras.

Pirmo stundu velosipēdu var izmantot bez maksas, bet par otro stundu jāmaksā viens eiro, par trešo divi eiro un tā tālāk. Šāda maksas kārtība ieviesta, lai veicinātu īslaicīgus braucienus un ātru divriteņu atgriešanu.

Regulāri braucēji var abonēt divriteni uz visu gadu par 29 eiro, bet uz visu dienu braucamo var iegūt lietošanā par vienu eiro vai uz visu nedēļu par pieciem eiro.

Par 14 gadu vecumu jaunākiem bērniem nebūs ļauts izmantot un pieaugušajiem ieteikts lietot aizsargķiveres, taču higiēnas apsvērumu dēļ tās netiks nodrošinātas.

Parīzes mērs Bertrāns Delano kopš stāšanās amatā pēdējos gados ir ievērojami paplašinājis Francijas galvaspilsētas veloceliņu tīklu.

Šī velosipēdu nomas sistēma Francijas nodokļu maksātājiem neko nemaksās, jo tā ieviesta saskaņā ar darījumu starp Parīzes municipalitāti un pilsētvides reklāmas kompāniju "JCDecaux", ļaujot tai izmantot reklāmām vairāk nekā 1600 reklāmu stendus un citas publiskas vietas Parīzē. Savukārt "JCDecaux" Parīzē jāizveido lēts nomas tīkls ar 20 000 velosipēdu.

Rezultātā Parīzes municipalitāte vēl nopelnīs, saņemot daļu no reklāmu ienākumiem.

Parīzes municipalitāte arī pievērsīsies tādām problēmām kā velosipēdu zādzības un remonts, kas attur iedzīvotājus no riteņbraukšanas un ir kaitējušas līdzīgiem projektiem citās pilsētās, kā Amsterdamā.

Kaut arī Parīzē, kur dzīvo divi miljoni iedzīvotāju, ir izveidoti veloceliņu tīkls ar kopgarumu 400 kilometri, velosipēdi pieder tikai 150 000 cilvēkiem.

Parīzes amatpersonas cer, ka milzīgais skaits iznomāšanai piedāvāto velosipēdu pārliecinās francūžus, kā arī piespiedīs bēdīgi slavenos agresīvos Parīzes autobraucējus kļūt daudz rāmākiem.

Lai nodrošinātos pret intensīvu pielietojumu, paši velosipēdi ir samērā pamatīgi - tie sver 22 kilogramus, aprīkoti ar trim ātrumiem, lielu velogrozu un atslēgu pieturām starp nomas punktiem.

Līdzīgu sistēmu "JCDecaux" kopš 2005.gada pārvalda Francijas dienvidaustrumu pilsētā Lionā, kuras amatpersonas to nodēvējušas par ļoti veiksmīgu autotransporta satiksmes mazināšanai.

Lionā 240 stacijās pieejami 5000 velosipēdu un pirmās pusstundas brauciens ir par velti. Kā liecina "JCDecaux" aprēķini, dienā velosipēdus izmanto aptuveni 15 000 cilvēku.

Vairākās citās Francijas pilsētās ir līdzīgas mazākas programmas.

"JCDecaux" reklāmas līgumu ieguva intensīvā sacensībā ar Amerikas konkurentu "Clear Channel".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!