Maskavā piektdien parakstīts līgums starp Krieviju un Nīderlandes firmu "Mammoet Transport BV" par pagājušajā gadā nogrimušās atomzemūdenes "Kursk" izcelšanu, paziņoja Krievijas vicepremjers Iļja Kļebanovs.
Kļebanovs paskaidroja, ka minētā holandiešu firma jau 30 gadus specializējas lielgabarīta un lieltonnāžas objektu izcelšana un transportēšanā. Tai ir pārstāvniecības vairāk nekā 10 pasaules zemēs. "Mammoet" interneta lappusē apgalvots, ka tā darbojusies Eiropā, Amerikā, Āzijā, Āfrikā un Tuvajos Austrumos.

No Krievijas puses līgumu parakstīja Centrālā konstruktoru biroja "Rubin" ģenerālais konstruktors Igors Spasskis un Krievijas Jūras kara flotes komandiera vietnieks Mihails Barskovs.

Līdz ceturtdienai sarunas par izcelšanu tika risinātas ar starptautisko konsorciju, kurā apvienojās Norvēģijas naftas ieguves koncerns "Halliburton" un Nīderlandes firmas "Heerema" un "Smit Tak". Taču tās tika pārtrauktas, pēc neoficiālām ziņām tāpēc, ka Maskavu neapmierināja konsorcija prasības pēc priekšapmaksas un citi priekšnoteikumi. "Mammoet" nav izvirzījis nekādus priekšnoteikumus.

Krievijas Valsts domes Ārlietu komitejas vadītājs Dmitrijs Rogozins izteicās, ka no "Halliburton" pakalpojumiem Krievija atteikusies tāpēc, ka tas mēģinājis Maskavai "izgriezt rokas", spiežot parakstīt tādas konvencijas, kuru lietderība Krievijas pusei bijusi "visai apšaubāma". Savukārt vicepremjers apgalvoja, ka Krievijas pusi nav apmierinājusi vienīgi konsorcija "Halliburton" piedāvātā līguma izpildes robeža - 2002.gada vasara.

Kā žurnālistiem pastāstīja Kļebanovs, "Kursk" izcelšana notiks divos posmos. Sagatavošanās posms sāksies "praktiski no šīs dienas". Arī darbs Barenca jūrā notiks divos etapos. Pirmais sāksies jūlija vidū un beigsies septembra sākumā. Otrajā stadijā zemūdenes vraks tiks pacelts un nogādāts dokā. Šī procesa sākums nozīmēts uz 10. līdz 20.septembri.

Vispirms Barenca jūras dibenā no "Kursk" tiks atdalīta pirmā sekcija. Ar tās izcelšanu un nogādāšanu dokā nodarbosies Krievijas karaflote un konstruktoru birojs "Rubin" nevis holandiešu firma, informēja vicepremjers.

Kļebanovs atteicās nosaukt darījuma cenu, taču laikraksts "Kommersant" piektdien minēja summu 50 miljoni dolāru. Agrākajās sarunās bija runa par 70 miljoniem.

"Kursk" nogrima Barenca jūrā pērnā gada augustā, paņemot visu 118 apkalpes locekļu dzīvības. 12 jūrnieku mirstīgās atliekas pērn izcēla, taču apstākļi bija pārāk bīstami operācijas turpināšanai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!