Amatpersonas, kas izmeklē daudzkārt izmantojamā kosmosa kuģa "Columbia" katastrofu, publiskojušas audiolenti, kurā ierakstītas sarunas starp lidojuma kontrolieriem Lidojumu vadības centrā kuģa pēdējās minūtēs.
Lente liecina, kā inženieri, kas pārraudzīja kosmosa kuģa nolaišanos, uzzināja par vairākām problēmām, pirms pārtrūka sakari ar kuģi.

Trešdien NASA vadītājs Šons O'Kīfs pirmajā noklausīšanās sēdē, kurā bija pulcējusies Kongresa komisija, kas izmeklē kosmosa kuģa traģēdiju, paziņoja, ka 16 dienu ilgajā "Columbia" misijā "nekas neliecināja" par katastrofas iespēju.

Joprojām nav skaidrs, kādēļ kuģis "Columbia" 1.februārī izjuka 40 kilometru augstumā virs Zemes.

Kenedija kosmiskais centrs Floridā sāk saņemt pirmās atlūzas un izmeklētāji cer salikt kopā kosmosa kuģi, lai mēģinātu atrast avārijas iemeslu.

Tikmēr ir noskaidrojies, ka kāds mazpazīstams ASV likums, kura mērķis bija ierobežot Irānas militārās ambīcijas, aizliedz ASV palīdzēt Krievijai finansēt tās kosmosa izpētes programmu. Krievijas kosmosa kuģi ir vienīgā iespēja, kā tagad izvest apkalpi no Starptautiskās kosmiskās stacijas (SKS), kad ASV kosmosa kuģiem ir aizliegts startēt, bet šis ASV likums aizliedz palīdzēt Krievijai, kamēr tā neizbeigs dalīties ar Irānu savā militārajā tehnoloģijā.

Audioierakstā pirmais mājiens par iespējamo problēmu parādās tad, kad kāds tehniķis ziņo: "Es tikko pazaudēju četrus atsevišķus temperatūras devējus kuģa kreisajā pusē, kas reģistrē temperatūru hidrauliskajā sistēmā."

Lidojuma direktors Lerojs Keins jautā: "Vai ar tiem ir kaut kas kopīgi noticis?"

"Nē, ne gluži. Tie pazuda ar četru vai piecu sekunžu atstarpi viens no otra," skan atbilde, liekot saprast, ka ir noticis vispārējs bojājums.

Tad pazūd sensoru dati no kuģa kreisā spārna, kurš varēja tikt bojāts pacelšanās laikā.

Pēc dažiem brīžiem tehniķi ziņo par pieaugošo vēja pretestību un spiediena zudumu kuģa šasijas riepās.

Tam seko Lidojumu vadības centra un kosmosa kuģa pēdējā kontakta ieraksts.

"Kolumbija, Hjūstona, mēs redzam datus par spiedienu riepās, bet nesapratām pēdējo."

"Columbia" komandieris Riks Hazbends atbild: "Sapratu, be-" un sakari pārtrūkst. Signāla vairs nav.

Pēc sakaru zuduma lidojuma kontrolieri sāka ziņot par virkni bojājumu. Lerojs Keins jautā, kad vajadzēja parādīties radiolokācijas signālam. "Pirms minūtes," atbild kāds lidojuma kontrolieris.

Tiek veiktas dažādas pārbaudes, kam seko ilgs klusuma brīdis.

Beidzot dzirdama Leroja Keina balss sakām "Aizslēdziet durvis". Tā ir komanda visam Lidojumu vadības centra personālam neatstāt ēku.

Dažas stundas pirms ieraksta publiskošanas izmeklētāji paziņoja, ka viņi atpazinuši daļu no kuģa kreisā spārna, kas tika atrasts netālu no Lafkinas pilsētas Teksasas štatā un var sniegt svarīgus datus par katastrofas cēloni.

Šons O'Kīfs sniedz liecības apvienotajai Pārstāvju palātas un Senāta komitejā, kas izmeklē "Columbia" katastrofas cēloņus un lems par nacionālās kosmosa izpētes programmas nākotni. Viņš apgalvoja, ka avārijas cēlonis tiks atklāts. Tomēr viņš aicināja turpināt sniegt atbalstu NASA darbībai, arī pilotējamiem lidojumiem kosmosā.

"Mēs zinām, ka šī briesmīgā nelaimes gadījuma mācība ir nepagriezt muguru pētniecības darbam vienkārši tāpēc, ka tas ir pārāk smags un riskants," O'Kīfs teica.

"Mēs atklāsim problēmu, kuras dēļ mēs zaudējām kuģi "Columbia" un tā apkalpi, mēs to novērsīsim un atsāksim lidojumus, kas būs tik droši, cik vien cilvēka spēkos ir tos padarīt, lai gūtu zināšanas."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!